Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 november 2024 kl. 15:10:042010-talet;

Hotell Gyllene Knorren (2010);
- Denahi
- Celia Mae
- Vanilja Von Sockertopp
- Senora Guzman
- Han (från Kung Fu Panda 4)
- Uggla 6
- Onda Fen Maleficent

Tjuvarnas Jul (2011);
- Nalle-Maja
- Drottning Elinor
- Herr Ping
- Mögul
- Wallace

Mysteriet på Greveholm Grevens Återkomst (2012);
- Morbror Max
- Gazelle

Barna Hedenhös Uppfinner Julen (2013);
- Yeti
- Rädsla
- Carl Fredriksen
- Jo-Jo
- Onda Fen Maleficent
- Nigel
- tecknade Lärarinnan
- Bärgarn
- Tintin 2
- Nasse (Sven Nordqvist)
- Curley

Piratskattens Hemlighet (2014);
- Gazelle
- Nigel
- Vinny
- Gerald (från Zootropolis+)
- Hjärter Dam

Selmas Saga (2016);
- Skrik & Panik
- Baymax 2
- Broder Tuck
- Kata
- Giddy (1972)
- Sultanen
- Herr Ping

Jakten På Tidskristallen (2017);
- Mrs Tweedy
- Scar
- Yeti
- Luiz
- Dr Madge Honungsgrävling alt. Kapten Pulk
- Lasalo
- Sitka
- Tintin 2
- tecknade Lärarinnan
- Broder Tuck

Storm På Lugna Gatan (2018);
- Miguel Rivera
- Katie
- Han (från Kung Fu Panda 4)
- Doris
- Milo James Thatch
- unga Franny
- Gus (från Drömparken)

Panik i Tomteverkstaden (2019);
- Rädsla
- Unikitty
- Marwin
- Drottning Uberta
- Ture Björkman
- Kroken & Snoken
- Mr Tweedy
- Sulley
- Drottning Tabitha
- Lady
- Yeti

Fortsättning följer i nästa inlägg...

Hotell Gyllene Knorren (2010);
- Simon Norrthon
- Vanna Rosenberg
- Carla Abrahamsen
- Kajsa Ernst
- Olof Wretling
- Per Svensson
- Fillie Lyckow

Tjuvarnas Jul (2011);
- Tea Stjärne
- Elisabet Carlsson
- Calle Carlswärd
- Göran Forsmark
- Claes Månsson

Mysteriet på Greveholm Grevens Återkomst (2012);
- Pierre Lindstedt
- Ana Gil De Melo Nascimento

Barna Hedenhös Uppfinner Julen (2013);
- Fredde Granberg
- Per Andersson
- Sten Ljunggren
- Björn Gustafsson
- Fillie Lyckow
- Göran Engman
- Anki Larsson
- Jan Modin
- Mats Qviström
- Göran Thorell
- Linus Eklund Adolphson

Piratskattens Hemlighet (2014);
- Ana Gil De Melo Nascimento
- Göran Engman
- Michalis Koutsogiannakis
- Christoffer Nordenroth
- Iwa Boman

Selmas Saga (2016);
- Johan Ulveson
- Pierre Tafvelin
- Björn Gustafson
- Ing-Marie Carlsson
- Meg Westergren
- Nils Eklund
- Calle Carlswärd

Jakten På Tidskristallen (2017);
- Eva Rydberg
- Rikard Wolff
- Fredde Granberg
- Kodjo Akolor
- Angelika Prick
- Anton Lundqvist
- Magnus Krepper
- Mats Qviström
- Anki Larsson
- Björn Gustafsson
(edit: upptäckte att jag hade glömt Rädsla, d.v.s. Per Andersson)

Storm På Lugna Gatan (2018);
- Adrian Macéus
- Sofia Ledarp
- Olof Wretling
- Ulla Skoog
- Linus Wahlgren
- Hanny Jankell
- Måns Nathaelson

Panik i Tomteverkstaden (2019);
- Per Andersson
- Pernilla Wahlgren
- Leif Andrée
- Christina Schollin
- Helge Skoog
- Rolf Skoglund
- Sven Melander
- Allan Svensson
- Katarina Ewerlöf
- Suzanne Reuter
- Fredde Granberg

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 november 2024 kl. 15:19:202020-talet;

Mirakel (2020);
- Anda
- Stortand
- Rango
- Carl Fredriksen
- Uggla 6

En Hederlig Jul med Familjen Knyckertz (2021);
- Boun
- Jerry (från Sing 2)
- Mrs Potato Head
- LeFou
- Irina
- Celia Mae

Kronprinsen som Försvann (2022);
- Lasalo
- Gerald (från Zootropolis+)
- Carlotta

Trolltider Legenden om Bergatrollet (2023);
- Drottning Tabitha
- Rocky Rhodes
- Honey Lemon
- Wallace
- Gru
- Mamma Muskewitz
- Byggare Bob
- Cornelius

Snödrömmar (2024);
- Anki Dopping
- Gus (från Drömparken)

Kommer fler efter...

Mirakel (2020);
- Babben Larsson
- Johan Glans
- Andreas Rothlin Svensson
- Sten Ljunggren
- Per Svensson

En Hederlig Jul med Familjen Knyckertz (2021);
- Axel Adelöw
- David Sundin
- Gunnel Fred
- Claes Malmberg
- Julia Dufvenius
- Vanna Rosenberg

Kronprinsen som Försvann (2022);
- Anton Lundqvist
- Christoffer Nordenroth
- Sissela Kyle

Trolltider Legenden om Bergatrollet (2023);
- Katarina Ewerlöf
- Kjell Bergqvist
- Nour-El Refai
- Claes Månsson
- Henrik Dorsin
- Lena-Pia Bernhardsson
- Magnus Ehrner
- Ted Åström

Snödrömmar (2024);
- Christine Meltzer
- Måns Nathaelson

Okej, detta arbete var i princip lika hårt och slitsamt som förut och tog i princip lika mycket av min tid som förut, så NU tycker jag verkligen att ni kan visa tacksamhet.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 18 november 2024 kl. 14:01:00Sonic (1990-tals serie) aka: Lendo Leif var också med i "En Småstad"

även Ted Gärdestad.
Plus, här åsyftades Hasse Jonsson.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 18 november 2024 kl. 14:12:02i "Stjärnhuset" (1981) medverkar Gudmodern och Molle aka: Plommonstopsmannen.
Plus, här åsyftades Sif Ruud och Johannes Brost.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet 18 november 2024 kl. 14:01:00Sonic (1990-tals serie) aka: Lendo Leif var också med i "En Småstad"

även Ted Gärdestad.
Måste jag se den då? Jämför Jämför Jämför

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 19 november 2024 kl. 15:28:00Måste jag se den då? Jämför Jämför Jämför
Ingen måste väl se någonting, det måste du själv ta ställning till och avgöra om du vill se den. Du har väl fortfarande en fri vilja, får vi hoppas. :)

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 november 2024 kl. 20:44:10Ingen måste väl se någonting, det måste du själv ta ställning till och avgöra om du vill se den. Du har väl fortfarande en fri vilja, får vi hoppas. :)
Även om någon skulle tvinga henne finns den väl inte bevarad i alla fall inte i sin helhet och inte lätt tillgänglig

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 19 november 2024 kl. 20:57:54Även om någon skulle tvinga henne finns den väl inte bevarad i alla fall inte i sin helhet och inte lätt tillgänglig
Nej, det har du rätt i. 3 avsnitt har funnits ute på SVT Play/Öppet Arkiv, och de tre avsnitten är säkert fullt möjliga att få tag i (någon måste väl ha laddat ner dem när det begav sig?), men oklart om fler avsnitt än så ens finns bevarade...

Exakt samma tre avsnitt finns i alla fall i Kungliga Bibliotekets arkiv, men inte fler än så, vilket skulle kunna tyda på att fler avsnitt än så inte finns bevarade i SVTs arkiv.
(Det här är ju nämligen långt innan SVT började referensbanda till KB som del av lagen om pliktexemplar, varför man får förmoda att KB måste ha fått avsnitten från SVT - och hade de haft fler avsnitt än så bevarade borde de ju ha fått alla vid samma tillfälle.)

Disneyfantasten

Vet inte om någon redan visste om detta, men trailern till Kronprinsen och Tyrannens Återkomst (uppföljare till 2022-års julkalender som förövrigt kommer att ha biopremiär 7 februari) släpptes nyligen;

https://www.youtube.com/watch?v=uv8pI-9ZvOI

(eftersom julkalendern inte verkar släppas på DVD så kan man ju undra om långfilmen kommer att släppas överhuvudtaget)

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Sabelöga

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 november 2024 kl. 13:50:07Vet inte om någon redan visste om detta, men trailern till Kronprinsen och Tyrannens Återkomst (uppföljare till 2022-års julkalender som förövrigt kommer att ha biopremiär 7 februari) släpptes nyligen;

https://www.youtube.com/watch?v=uv8pI-9ZvOI

(eftersom julkalendern inte verkar släppas på DVD så kan man ju undra om långfilmen kommer att släppas överhuvudtaget)
Varför skulle det vara relevant? Fler filmer släpps väll på DVD än serier över lag? Så det kan ju absolut den här också, precis som andra filmer som distribueras av Nordisk Film. Eller släpper dom inte sina filmer på DVD längre?
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 27 november 2024 kl. 23:59:02Varför skulle det vara relevant? Fler filmer släpps väll på DVD än serier över lag? Så det kan ju absolut den här också, precis som andra filmer som distribueras av Nordisk Film. Eller släpper dom inte sina filmer på DVD längre?
I viss mån släpper Nordisk Film fortfarande filmer fysiskt, men det har minskat ner drastiskt de senaste åren; med allt fler filmer som bara släppts som digital hyr- och köpfilm. Så jag tror ärligt talat inte att chanserna är så jättestora för en fysisk release, men den som lever får se...

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 november 2024 kl. 00:59:09I viss mån släpper Nordisk Film fortfarande filmer fysiskt, men det har minskat ner drastiskt de senaste åren; med allt fler filmer som bara släppts som digital hyr- och köpfilm. Så jag tror ärligt talat inte att chanserna är så jättestora för en fysisk release, men den som lever får se...
Ah, okej.

Apropå dubbning och julkalendrar så kommer NRK visa Trolltider - bergatrollets hemlighet och Julehjertets hemmelighet. Kommer dom visas dubbade till norska? Hittar ingen information om det.

Yle har publicerat Randalín og Mundi: Dagar í desember med den titeln Dagar i december dubbad till svenska.

DR har också visat Randalín og Mundi: Dagar í desember med den titeln Dage i december antaglien dubbad till danska.

Länkar:
https://tv.nrk.no/serie/trolltider
https://tv.nrk.no/serie/julehjertets-hemmelighet
https://arenan.yle.fi/1-65923839
https://www.dr.dk/drtv/serie/dage-i-december_488904

Skulle någon som har VPN kunna skaffa credits till serierna när dom släpps?
Houba !

Daniel Hofverberg

Mycket intressant med en finlandssvensk dubbning av Randalín og Mundi: Dagar í desember - den serien var inte helt enkel att förstå via Google Translate av den isländska texten, men var för all del trevlig och välgjord. Så jag ser fram emot att se den på ett språk man faktiskt förstår...

Citat från: Sabelöga skrivet 28 november 2024 kl. 01:33:55Skulle någon som har VPN kunna skaffa credits till serierna när dom släpps?
Absolut, om bara Yle-dl fortfarande fungerar för att ladda hem från YLE Arenan, så. :)

Min bästa gissning är att NRK borde sända Trolltider - Bergatrollets hemlighet dubbad till norska, då jag uppfattade den som så riktad mot barn så att målgruppen skulle försnävas för mycket utan dubbning. Julehjertets hemmelighed känns i mina ögon lite mer tveksamt, då jag personligen tycker att den främst riktar sig till en lite äldre målgrupp.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 november 2024 kl. 02:13:14Mycket intressant med en finlandssvensk dubbning av Randalín og Mundi: Dagar í desember - den serien var inte helt enkel att förstå via Google Translate av den isländska texten, men var för all del trevlig och välgjord. Så jag ser fram emot att se den på ett språk man faktiskt förstår...
Absolut, om bara Yle-dl fortfarande fungerar för att ladda hem från YLE Arenan, så. :)
Sjysst 👍

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 november 2024 kl. 02:13:14Min bästa gissning är att NRK borde sända Trolltider - Bergatrollets hemlighet dubbad till norska, då jag uppfattade den som så riktad mot barn så att målgruppen skulle försnävas för mycket utan dubbning. Julehjertets hemmelighed känns i mina ögon lite mer tveksamt, då jag personligen tycker att den främst riktar sig till en lite äldre målgrupp.
Det ju i så fall vara så att dom tänkt att det är en för dom små och en för dom lite äldre? Låter rimligt.
Houba !