Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Björn Andrésen (1955-2025)

Startat av TonyTonka, 26 oktober 2025 kl. 23:19:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Av4Wrn/bjorn-andresen-ar-dod

Skådespelaren Björn Andrésen har gått bort, 70 år gammal. Inom röstskådespeleri gjorde han bland annat rösten till I-or i kortfilmen "Det var en gång en filmstudio" och han gjorde även rösten till Klasse Häst i spelet Epic Mickey 2.

Vila i frid.  :'(
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lillefot

Ännu en skådespelare vars karriär jag tyvärr inte var så insatt i, men det gör förstås inte hans bortgång mindre tragisk. Men synd att han inte blev så gammal med dagens mått. Vila i frid, Björn.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Det var trist att höra och han blev inte särskilt gammal heller...

Förövrigt så var han även Isaac i Lady och Lufsen (2019) och medverkade som övrig röst i Frost 2, och så var han med som "synlig" skådespelare i Rederiet.

Jag måste säga att jag inte hade så står erfarenhet av hans röst men tycker det är synd att han inte hann medverka i särskilt många dubbningar eller som särskilt stora roller...

Han var enligt mig inte så värst lyckad som Klasse (den röststämman hade med lätthet passat oändligt mycket bättre som Mortimer) och ännu mindre lyckad som Ior, hos den sistnämnda hade han dock endast en ynka replik så där är det inte särskilt mycket att anmärka på.

Jag känner att jag måste lyssna lite mer på hans röst nu för att bilda mig en uppfattning.

Må han vila i frid...

(är det förresten någon som vet vem han dubbar i Frost 2?)

Skokaka

Det är synd att han inte har dubbat så mycket, och han hade säkert passat som någon mer karaktär. Vila i frid... :'(

Jack P.W.

Han var även med i Den sista legosoldaten (en fransk film på Netflix, dubbad på svenska trots åldersgränsen), i den spelade han karaktären Guy Jouard.

Simon Axelsson

Hade svårt att placera honom först, men sen insåg jag att det var han som spelade en av de äldste i Ari Asters Midsommar. Må han vila i frid!
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

Erika

Otroligt sorgligt, även om det inte är direkt överraskande heller med tanke på de problem han hade. Vila i frid. ☹️

Har sett honom i flera filmer och tv-serier under årens lopp.

Tycker mig även minnas han även (i dubbningssammanhang) var med i Star Wars: Rebels och Penn Zero: Part-Time Hero.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 27 oktober 2025 kl. 11:21:40Hade svårt att placera honom först, men sen insåg jag att det var han som spelade en av de äldste i Ari Asters Midsommar.
Just precis, ja - det var därför han såg så bekant ut...

Sen har man ju hört honom i en och annan dubbning också, men det hjälper liksom inte för att placera in utseendet...

Citat från: Erika skrivet 27 oktober 2025 kl. 12:26:49Otroligt sorgligt, även om det inte är direkt överraskande heller med tanke på de problem han hade. Vila i frid. ☹️
Precis, mycket sorgligt; men kanske inte helt otippat. :(

Monsieur Hulot

Ett tragiskt liv har avslutats  :-\ Må han vila frid!

Anders M Olsson

Vi får inte glömma rollen som startade hans karriär - på gott och ont - som 15-åring i Luchino Viscontis film Döden i Venedig. Efter den filmen blev han kallad "världens vackraste pojke", en beteckning som sen kom att förfölja honom genom livet.

Om man vill se filmen finns den att hyra för 39 kronor på primevideo.com eller för 49 kronor på SF Anytime. Det är en film som jag nästan tycker hör till allmänbildningen att ha sett, även om jag tror att det är få som vill köpa den och se den flera gånger.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 oktober 2025 kl. 14:04:12Vi får inte glömma rollen som startade hans karriär - på gott och ont - som 15-åring i Luchino Viscontis film Döden i Venedig. Efter den filmen blev han kallad "världens vackraste pojke", en beteckning som sen kom att förfölja honom genom livet.

Om man vill se filmen finns den att hyra för 39 kronor på primevideo.com eller för 49 kronor på SF Anytime. Det är en film som jag nästan tycker hör till allmänbildningen att ha sett, även om jag tror att det är få som vill köpa den och se den flera gånger.
Tack för påminnelsen - den filmen har funnits på min "att se"-lista i några månader, men det har inte blivit av. Kanske är läge att hyra den nu...

Lillefot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 oktober 2025 kl. 14:04:12Vi får inte glömma rollen som startade hans karriär - på gott och ont - som 15-åring i Luchino Viscontis film Döden i Venedig. Efter den filmen blev han kallad "världens vackraste pojke", en beteckning som sen kom att förfölja honom genom livet.

Med det som hänt kan det vara en intresssant del av hans historia att få uppleva. Tack för tipset.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Om någon vill se dokumentären om Björn Andrésen, Världens vackraste pojke, så såg jag just att den precis har släppts på SVT Play; och finns kvar i hela två år till:
https://www.svtplay.se/video/edPk6w1/varldens-vackraste-pojke

Perfekt för oss som länge har funderat på att se den, men varit för snåla för att hyra den; eller inte orkat med merarbetet med att hyra den. :)
(Särskilt på SF Anytime kan man ju inte hyra från mobilappen eller smart-TV-appen, utan måste göra det från dator; och då blir det lätt hänt att man prioriterar filmer som finns direkt på streamingtjänster för att slippa det tjafset...)

gstone

världens vackraste pojke till argsive gatuhund i Lady och Lufsen vilken karriär 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Ham var med i en cartoon Network som jag glömt namnet 

Det var demn här arga hunden och den här rika damen 

Och hunden jagade någon tvättbjörn

Det kom upp en liten lista över typ fyra röster I slutet och där stod han med och Ewa Maria Roos var den rika gamla damen jag har glömt vad serien hette

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"