Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Podcast om dubbning

Startat av Mr.Facemaker, 4 november 2025 kl. 20:27:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr.Facemaker

Citat från: Anders skrivet 12 december 2025 kl. 19:40:36Har du några speciella släppdatum planerade för de andra avsnitten? Ser fram emot dem!  :)
De kommande fem avsnitten är planerade att släppas tisdagar varannan vecka. Så nästa kommer nu på tisdag 16/12, och det tredje i mellandagarna. Tack för att du lyssnar! ❤️

Benkt

Citat från: Mr.Facemaker skrivet 12 december 2025 kl. 20:08:42De kommande fem avsnitten är planerade att släppas tisdagar varannan vecka. Så nästa kommer nu på tisdag 16/12, och det tredje i mellandagarna. Tack för att du lyssnar! ❤️
Har du släppt ett avsnitt redan? Var hittar man podden? 

Disneyfantasten

Benkt

Mr.Facemaker

Citat från: Benkt skrivet 12 december 2025 kl. 20:36:26Aha! Du har nämligen inte berättat om det här på forumet så jag hade ingen aning.
Oj! Det var klumpigt av mig. Har svårt att hålla reda på vilka ställen jag har lagt ut information. Men precis, första avsnittet är ute på lite alla möjliga plattformar.

Leo Löfgren Roberts

Citat från: Mr.Facemaker skrivet 10 december 2025 kl. 14:35:45Jag lägger till honom i listan. Tack för tipset!
Tack själv :)  För han har egentligen gjort mycket sedan hyrvideo-poken i början av 80-talet, men lite urval från mig här:

Tv-serier:

. Svarta Masken (Filmation / Lou Scheimer) - biroller. (Select Video AB hyrvideokassett)

. Fragglarna (Jim Henson) (1983) - Bober Fraggel. (gavs ut på hyrvideo av Select Video AB)

. Det susar i säven (Rakins & Bass) - Råttan & många diverse roller . (Select Video AB hyrvideokassett)

. inte alla, men i några videokassetter med Tv-serien Lucky Luke (1983-84)- Jolly Jumper & diverseroller.  Jolly Jumper fick även röst gjordes av Ingemar Carlehed i VHS kassetterna "Lucky Luke - Billy The Kid & Lucky Luke och flodbåtstävlingen" och Roger Storm i VHS:en "Lucky Luke Jesse James"

. He-Man and the Masters of the Universe (Filmation / Lou Scheimer) (utgåvorna i mitten på 80-talet, för på de 2 vita 1:a utgåvorna var i svensk textad version) men i alla fall - Orko, Skeletor & diverse roller. (Select Video AB
 hyrvideokassetter)

. Defenders of the Earth - Lothar & diverse roller. (Select Video AB hyrvideokassetter)

. Bravestarr (Filmation / Lou Scheimer) - Biroller. ( Trefa Video AB / Electra Video eller George Video*, i den 1:a volumen)

. My Little Pony (1986) - Biroller. (Trefa Video AB / George Video, Paradisgården och Skuggtjuven)

. Kommissarien Gadget (Inspector Gadget) (1983) - Kommissarien Gadget & diverseroller (Gothenburg Sound Studios-  dubbningen på VHS kassetter).

. Wuzzlarna (The Wuzzles) (1985) (Disney / Hasbro) - många diverse roller i 2 videokassetter.

. Piff och Puff - Räddningspatrullen (KM Studio dubbversionen) (Disney) - Biroller.

. Luftens hjätar (Disney) - Biroller.

. Mumfie - Fågelskrämman (TV visning för t.ex. SVT)

. Teenage Mutant Ninja Turtles (2003) - Dr Baxter Stockman bl.a.

Långfilmer:

. Asterix - gallernas hjälte (1985) - Dicurion Superbus, Krabbofix, Senilix, Karavanledaren och diverse roller.

. Mupparnas julsaga (Jim Henson) (1992) - Rizzo råttan, Animal, Dr. Bunsen Honeydew.

. Ett Småkryps liv (Disney / Pixar) - Heimlich.

Pikachu

Jag gillar det här. Inte ofta jag lyssnar på podcast. Men det här är intressant och jag gillar att det känns naturligt och inget känns direkt tidspressat utan mer känns som två kamrater sitter och pratar och har det trevligt. Kanske konstig jämförelse. Men det är så de två första avsnitten har varit. Mysiga och trevliga.  

Mr.Facemaker

Citat från: Pikachu skrivet 22 december 2025 kl. 14:00:04Jag gillar det här. Inte ofta jag lyssnar på podcast. Men det här är intressant och jag gillar att det känns naturligt och inget känns direkt tidspressat utan mer känns som två kamrater sitter och pratar och har det trevligt. Kanske konstig jämförelse. Men det är så de två första avsnitten har varit. Mysiga och trevliga. 
Tack för att du lyssnar! Och stort tack för fin feedback ❤️ Jag hoppas att du också ska gilla kommande avsnitt.

Steffan Rudvall

Angående de ni nämnde om musiksagor så var många av dem originalskapelser där Monica Forsberg skrev och skickade in manus till Disney som skickade tillbaka bilder målade efter hennes manus. 

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet Igår kl. 13:58:04Angående de ni nämnde om musiksagor så var många av dem originalskapelser där Monica Forsberg skrev och skickade in manus till Disney som skickade tillbaka bilder målade efter hennes manus.
Så det räknas alltså inte som dubbning? Mycket originellt måste jag säga, finns det några musiksagor som är dubbade eller är fler originella än vad man tror?

Mr.Facemaker

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 14:02:11Så det räknas alltså inte som dubbning? Mycket originellt måste jag säga, finns det några musiksagor som är dubbade eller är fler originella än vad man tror?
Jodå, flera av dem är dubbade mot engelska original. Men ett gäng är skapade av bl a Monica.