Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Uppgradering av servermiljö

Startat av Daniel Hofverberg, 4 november 2025 kl. 23:40:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

I ett försök att råda bot på de återkommande prestandaproblemen på Dubbningshemsidan, med seghet och ibland felmeddelanden, kommer jag att byta servermiljö för PHP från det äldre mod_php till det mer moderna PHP-FPM; vilket ska innebära bättre prestanda och framförallt bättre hantering av större last (om många besöker sajten samtidigt).
(PHP är alltså det programmeringsspråk som både forumet och nästan hela Dubbningshemsidan bygger på - närmare bestämt allt utom gästboken)

Jag kommer att förbereda vad som går nu, och kommer göra bytet natten mellan onsdag och torsdag; d.v.s. om ganska precis ett dygn. Förmodligen blir det knappt märkbart, men precis när jag växlar över programvarorna på servern kan det leda till en viss nedtid eller driftstörningar - troligen inte mer än 5 - 10 minuter. Det kommer troligen att ske någon gång mellan 23:30 och 00:30 natten till torsdag. Skulle någonting strula kan det ta lite längre tid, men tar det längre än en timme kommer jag i så fall att byta tillbaka till den föregående miljön; då jag ju trots allt måste upp och jobba dagen därpå.

Förhoppningsvis kommer bytet inte att göra någon funktionell skillnad, utan några kompatibilitetsproblem eller annat; men när det väl är gjort uppskattar jag hjälp med testning för att se så att ingen sida slutar fungera. Det borde inte kunna hända, men som vi alla vet är ju ingenting i teknikens värld riktigt så hundraprocentigt som man hade önskat... :)

Det här är det första steget till att på sikt gå över till nya PHP 8, då jag just nu är fast i version 7 som varit "End of life" i tre år - men eftersom PHP 8 kommer resultera i kompatibilitetsförändringar och lär kräva omkodningar av vissa sidor, så blir det en senare fråga; då jag kommer lägga upp en testdomän för att alla ska kunna hjälpa till att testa den nya PHP-versionen. Men som sagt, det kommer sen...

Daniel Hofverberg

Självklart ska ingenting vara enkelt här i världen, och det var inte riktigt så enkelt som jag trodde att gå över till PHP-FPM. Men nu är övergången äntligen klar, och jag hoppas att hela sajten ska fungera igen. :)

Det kan behövas justeras en del inställningar, så säg till om sajten dyker eller fortfarande känns seg; då det är möjligt att standardinställningarna inte duger. Testa gärna också och se om alla sidor/avdelningar på Dubbningshemsidan fungerar - då det blev så sent hinner jag inte göra det nu, utan får hoppas att allt håller sig igång tills imorgon...

Daniel Hofverberg

Av det lilla jag hunnit testa tycker jag att det känns som att både forumet och hela sajten blivit märkbart snabbare sedan bytet - allt känns åtminstone just nu väldigt snabbt och stabilt. Eller vad tycker ni andra?

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 09:30:06Av det lilla jag hunnit testa tycker jag att det känns som att både forumet och hela sajten blivit märkbart snabbare sedan bytet - allt känns åtminstone just nu väldigt snabbt och stabilt. Eller vad tycker ni andra?
Det känns mycket bättre, svarstiden är ju i stort sett direkt!
Bra jobbat Daniel!

Anders M Olsson

Inte för att det spelar så stor roll för mig personligen, men gästboken är fortfarande tom.

I övrigt håller jag med om att allt verkar gå betydligt snabbare nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 11:10:07Inte för att det spelar så stor roll för mig personligen, men gästboken är fortfarande tom.

I övrigt håller jag med om att allt verkar gå betydligt snabbare nu.
Ja, gästboken har jag inte hunnit titta på än - jag har hittat åt en backup, men vet inte exakt hur den ska återställas än; i och med att just gästboken inte kör på MySQL-databas utan på filbaserad lagring. Jag ska undersöka det så fort jag hinner.

Men jag håller med att allt verkar gå betydligt snabbare - vi får bara hoppas att det fortsätter så även när belastningen ökar.