Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

IMDb dubb sektion

Startat av DingoPictures2005, 10 november 2025 kl. 00:18:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 december 2025 kl. 17:57:02https://www.imdb.com/name/nm14273272/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_0_nm_3_in_0_q_Joakim%2520Tider

@Daniel Hofverberg
Denna infon bör väl vara hämtad från dubbningshemsidan utan källbeläg tillbaka till din hemsida?
The Witcher och Shadowhunters creditsen alltså?

Jag undrar också vad du tycker om att ett stort företag som imdb bara tagit info från dig upp och ned utan källbeläg tillbaka till din hemsida?
Eftersom det inte är någon unik information, utan anges på eftertexterna till alla avsnitt, är det ju helt omöjligt att kunna veta om uppgifterna kommer från Dubbningshemsidan eller från Netflix. Det kan ju också vara någon på dubbningsstudion, som har lagt till uppgifterna på IMDb.

Men eftersom The Witcher även hade tyska, franska, spanska och italienska dubbcredits utsatta är det väl ärligt talat mer sannolikt att det är samma person som bidragit med alla språken och helt enkelt har skrivit av eftertexterna.

Men IMDb lägger knappast till sådant här själva, så med all säkerhet kommer uppgifterna från någon privatperson (alternativt någon inblandad i dubbningen och/eller Netflix själva). Men vem det än är har ju tydligen försökt komma runt IMDbs regler om att inte tillåta svenska dubbcredits genom att sätta ut svenska röster under Additional Crew istället för Cast, men dock bara i grupp.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 december 2025 kl. 18:06:33Jag undrar också om du kan sätta stop för detta?
Jag ser det som riktigt grisigt att ta andras arbete och att också som storföretag försöka konkurrera med eldsjälar som driver sidor om dubbningar utan att ge cred tillbaka.
Wikipedia och många ställen kräver länkar tillbaka för info IMDb gör det inte.
Det korta svaret är: nej, sådant här går aldrig att förhindra. Hela vitsen med Internet är just att vem som helst kan "låna" vad som helst och göra vad som helst med det - det är så internet fungerar, så det får man helt enkelt leva med. För att undvika det måste man helt undvika internet, och vara offline resten av livet och aldrig skriva någonting någonstans, och det vill nog de flesta av oss inte...

Om det fanns något som tydde på att ett stort företag som IMDb själva har tagit uppgifter från Dubbningshemsidan utan creditering hade man kanske kunnat ta upp det med dem, men med 99% sannolikhet kommer ju inte uppgifterna från de själva utan någon som använt deras formulär för att lägga till uppgifter.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2025 kl. 20:46:00Det korta svaret är: nej, sådant här går aldrig att förhindra. Hela vitsen med Internet är just att vem som helst kan "låna" vad som helst och göra vad som helst med det - det är så internet fungerar, så det får man helt enkelt leva med. För att undvika det måste man helt undvika internet, och vara offline resten av livet och aldrig skriva någonting någonstans, och det vill nog de flesta av oss inte...

Om det fanns något som tydde på att ett stort företag som IMDb själva har tagit uppgifter från Dubbningshemsidan utan creditering hade man kanske kunnat ta upp det med dem, men med 99% sannolikhet kommer ju inte uppgifterna från de själva utan någon som använt deras formulär för att lägga till uppgifter.
I see då är infon nog från Netflix's eftertexter som du säger.

Om credits till någon okrediterad äldre dubb som typ Kit Sundquist's dub av Brisby och NiMHs Hemlighet så skulle ju infon uppenbarligen komma från din sida då du var den som hittade informationen till att börja med och därav så borde du (om det händer) kunna skicka klagomål.

Hursomhelst om IMDb's dubb avledning växer så kommer privat ägda sidor inte ha en chans, nästan alla jag känner (inklusive mig själv) använder ofta IMDb för att kolla upp rollistor till random spelfilmer och liknande.
Därav så har det länge varit en stor oro för mig att oss privat forskare kommer dödas av om IMDb's dubb avdelning fortsätter växa.....

DingoPictures2005

Jag känner också mig väldigt frustrerade att nynazister som Jeff Bezos eventuellt kommer ta hårt arbete jag bidragit med till Dubbningshemsidan, Deutsche Synchronkartei, NorskeDubberWiki, Danskefilmstemmer och liknande.

Jag säger nynazist då jag hört från pappa att Jeff stöttar Donald Trump och alla som stödjer och står bakom nynazister är nynazister pure and simple.