Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Mitschnittservice och public service-arkivens tillgänglighet för allmänheten

Startat av Rufus, 24 november 2025 kl. 13:03:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rufus

Tyska public service har en bra grej, som svenska SVT gärna får ta efter, nämligen så kallad Mitschnittservice, vilket innebär att privatpersoner kan få köpa kopior ur arkivet.

Dock slutar TV2 (ZDF) med detta ganska snart, vilket ju är synd. TV1 (ARD) har delvis redan slutat. Om någon här händelsvis söker något tyskt gäller det alltså att passa på nu.

Jag frågade förresten Chat GPT vad det finns för motsvraande möjlighetet i Sverige, och jag fick tips om KB:

A. Kungliga biblioteket (KB)den stora och viktiga källan
KB har lagringspliktsexemplar av SVT:s sändningar.
Du kan som privatperson:
✔ Besöka KB:s visningsrum i Stockholm
✔ Se SVT-program på terminal (ej ladda ner, ej få kopior)
KB är Sveriges närmaste motsvarighet till en tysk "öffentliche Sichtung im Archiv".

Att man som privatperson kan få ta del av detta på plats var nytt för mig. Jag trodde att det bara var öppet för forskare och journalister. Då kan det ju vara intressant med en Stockholms-resa framöver. Men allra bäst hade det ju varit att få hem materialet och kunna se på sin tv.

Vad skulle ni förresten välja att titta på om ni fick möjighet att få tillgång till SVT:s arkiv? Jag skulle börja med arbetskopiorna (eller vad som finns kvar) av Trazan Apansson från 1976.