Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Infoga text på film från SVT

Startat av Herte, 18 januari 2026 kl. 22:20:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Herte

Jag har hämtat en film från SVT, Shetland, Säsong 7, Avsnitt 1 och får då med hjälp av FFMPEG och följande kommando från DOS-prompten "ffmpeg -i shetland.s07e01.avsnitt.1-e1add48-svtplay.mp4 -i shetland.s07e01.avsnitt.1-e1add48-svtplay.wrst -c:v copy -c:a copy Shetland_Säsong7_1.ts" två filer:
shetland.s07e01.avsnitt.1-e1add48-svtplay.mp4
shetland.s07e01.avsnitt.1-e1add48-svtplay.wrst

Jag gissar att FFMPEG lade in ljudet i .mp4 filen, men hur får jag in texten i samma fil (som jag gissar finns i .wrst)

/Carl

Anders M Olsson

Citat från: Herte skrivet 18 januari 2026 kl. 22:20:47Jag har hämtat en film från SVT, Shetland, Säsong 7, Avsnitt 1 och får då med hjälp av FFMPEG och följande kommando från DOS-prompten "ffmpeg -i shetland.s07e01.avsnitt.1-e1add48-svtplay.mp4 -i shetland.s07e01.avsnitt.1-e1add48-svtplay.wrst -c:v copy -c:a copy Shetland_Säsong7_1.ts" två filer:
shetland.s07e01.avsnitt.1-e1add48-svtplay.mp4
shetland.s07e01.avsnitt.1-e1add48-svtplay.wrst

Jag gissar att FFMPEG lade in ljudet i .mp4 filen, men hur får jag in texten i samma fil (som jag gissar finns i .wrst)

/Carl
Jag brukar föredra att ha undertexterna i separata filer, skilda från själva videofilen. Det har flera fördelar, och de flesta vanliga spelare hittar automatiskt undertexterna om de är döpta som videofilen, men med en ändelse för språket, t.ex. filmens-namn.sv.srt eller filmens-namn.en.srt.

Då kan man lätt lägga till eller ta bort språk utan att muxa om videon. Man kan också lätt redigera undertexterna, rätta fel, ändra timingen etc.

Om man bakar in undertexterna i videon måste man muxa om den så fort man vill ändra något.

Men om du tvunget vill ha in undertexterna i videon är det lättaste att be svtplay-dl att göra det redan från början, med växeln -M, t.ex. så här:
svtplay-dl -M "https://www.svtplay.se/video/ja4gYLx/shetland/avsnitt-1"
Det går naturligtvis att muxa in undertexterna med ffmpeg, men då blir kommandot lite mer komplicerat.
ffmpeg -i shetland.s07e01.avsnitt.1-e1add48-svtplay.mp4 -i shetland.s07e01.avsnitt.1-e1add48-svtplay.wrst -map 0:v:0 -map 0:a:0 -map 1:s:0 -c:v copy -c:a copy -c:s mov_text -metadata:s:a:0 language=eng -metadata:s:s:0 language=swe Shetland_Säsong7_1.mp4

Herte

Tack för att du tog dig tid:-)
Skall prova båda varianterna i kväll.

/Carl