Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Lisas sagoshow

Startat av gstone, 10 februari 2026 kl. 01:25:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Någon mer som minns barnprogrammet Lisas sagoshow där en tjej intervjuade sagofigurer för att lära sig sanningen om vad som verkligen hände jag kommer så väl håg det,

Men skulle uppskatta mer info ( seriens skarpare, året den kom och rollista.

Någon annan som såg det programmet som barn ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 10 februari 2026 kl. 01:25:24Någon mer som minns barnprogrammet Lisas sagoshow där en tjej intervjuade sagofigurer för att lära sig sanningen om vad som verkligen hände jag kommer så väl håg det,

Men skulle uppskatta mer info ( seriens skarpare, året den kom och rollista.

Någon annan som såg det programmet som barn ?
Lisas sagoshow började sändas på SVT1 och Barnkanalen 2005 (samma avsnitt gick vid olika tider på både SVT1 och Barnkanalen samma dag, som var ganska vanligt när Barnkanalen var helt ny), och gick därefter i omgångar fram till 2013.

Den verkar ha gått i två säsonger, en på 10 avsnitt och en på 8 avsnitt; så sammanlagt alltså 18 avsnitt.

Jag hittar tyvärr inte så mycket som jag hade önskat online, men det jag lyckats skrapa ihop genom bl.a. Kungliga Bibliotekets register och tidningsartiklar är följande:

I rollerna: Laura Lind (Lisa), Dan Johansson, Lars In de Betou, Hakim Jakobsson, Jonas Stadling, Anna-Maria Käll, Johan Ulveson (Trollet), Tomas Åhnstrand, Greta In de Betou, Jessica Zandén, Bertil Forss, Marianne Rönnberg Galmor, Nora Hansson Bittár, Anastasios Soulis, Anette Björkqvist, Claudia Galli, Cornelia Dahlgren, Andreas Nilsson, Jan Åström, Per Svensson, Anna Lindholm Rosendahl, Ann Petrén, Sofia Rönnegård (Mjölnardottern), Anneli Martini, Mela Tesfazion och Tobias Bjälevik
Dessutom tävlar Anders Lundin i sagofrågor.
Manus: Lars In De Betou och Anders Lundin.
Regi: åtminstone Niklas Vidinghoff (eventuellt fler personer)

Läs också den här artikeln från Expressen, som skriver en hel del om serien:
https://www.expressen.se/kultur/sagolik-kansla/