Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Scooby-Doo & Scrappy-Doo (1979)

Startat av Carlswell, 15 februari 2026 kl. 23:58:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carlswell

Har serien från 1979 med hela gänget dubbats? Om den har det undrar jag om någon har tillgång till dubbningen och skulle vilja dela den. :)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Carlswell skrivet 15 februari 2026 kl. 23:58:37Har serien från 1979 med hela gänget dubbats? Om den har det undrar jag om någon har tillgång till dubbningen och skulle vilja dela den. :)
Den har väl till och med två?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 16 februari 2026 kl. 01:19:01Den har väl till och med två?
Faktiskt hela fyra dubbningar, men bara en av serien som helhet.

Har jag inte missat någon dubbning, så är det här de dubbningar som finns:

Alla 16 avsnitt dubbades av Mediadubb International på uppdrag av TV3 under andra halvan av 1990-talet, och samma dubbning har även återanvänts på Boomerang och TV4 (när serien sändes på Cartoon Network under första halvan av 1990-talet var den i odubbad och otextad originalversion).

Sen finns det några dubbningar av några avsnitt vardera med olika röster:

6 avsnitt på VHS-filmer från Polar/Bonnier och SF/Transfer, dubbade av Öra & Öga med Stellan Skarsgård i huvudrollen:
The Scarab Lives!
The Night Ghoul of Wonderworld
Strange Encounters of a Scooby Kind
The Neon Phantom of the Roller Disco!
Shiver and Shake, That Demon's a Snake
The Ransom of Scooby Chief

4 avsnitt på VHS-filmer från Kanal 10/Pickwick, med deras ensemble av okänd dubbningsstudio:
The Demon of the Dugout
The Hairy Scare of the Devil Bear
Twenty Thousand Screams Under the Sea
I Left My Neck in San Francisco

2 avsnitt släppta på DVD under 2000-talet av Warner Home Video, med en unik DVD-dubb
Shiver and Shake, That Demon's a Snake
Lock the Door, It's Minotaur

Det mystiska är dock att ytterligare ett avsnitt av serien har släppts på DVD, och fått behålla sin originaldubb från TV3... ???

Citat från: Carlswell skrivet 15 februari 2026 kl. 23:58:37Har serien från 1979 med hela gänget dubbats? Om den har det undrar jag om någon har tillgång till dubbningen och skulle vilja dela den. :)
Jag har alla avsnitt av Scooby & Scrappy-Doo med alla förekommande dubbningar. Jag vet dock inte om allt är digitaliserat, utan vissa kan fortfarande vara på VHS; och ytterligare annat kan behövas synkas till en bättre bildkälla. :)

Carlswell

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2026 kl. 09:31:32Jag har alla avsnitt av Scooby & Scrappy-Doo med alla förekommande dubbningar. Jag vet dock inte om allt är digitaliserat, utan vissa kan fortfarande vara på VHS; och ytterligare annat kan behövas synkas till en bättre bildkälla. :)
Om du har TV3 dubbningen digitaliserad så kan jag synka den till en bättre bildkälla. :)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Carlswell skrivet 16 februari 2026 kl. 11:31:17Om du har TV3 dubbningen digitaliserad så kan jag synka den till en bättre bildkälla. :)
Finns det bättre bildkällor? Tror inte serien har givits ut på Blu-ray bara DVD.

Pikachu

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 16 februari 2026 kl. 14:48:49Finns det bättre bildkällor? Tror inte serien har givits ut på Blu-ray bara DVD.
Vad jag vet så finns det 1080p WEB-DL av de 5 första säsongerna. 

Carlswell

Citat från: Pikachu skrivet 16 februari 2026 kl. 17:57:27Vad jag vet så finns det 1080p WEB-DL av de 5 första säsongerna.
Den finns eller har funnits på HBO Max i USA så det är rippar därifrån jag skulle synka till om det blir av :)

Pikachu

Citat från: Carlswell skrivet 16 februari 2026 kl. 18:27:36Den finns eller har funnits på HBO Max i USA så det är rippar därifrån jag skulle synka till om det blir av :)
Det var lite det jag menade att det funnits där. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Pikachu skrivet 16 februari 2026 kl. 17:57:27Vad jag vet så finns det 1080p WEB-DL av de 5 första säsongerna.
De fem första säsongerna...? Blandar du inte ihop med den andra serien Scooby-Doo & Scrappy-Doo från 1980 - 1982 nu...? Av 1979 års serie finns ju bara en säsong på 16 avsnitt.

Carlswell

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2026 kl. 01:20:36De fem första säsongerna...? Blandar du inte ihop med den andra serien Scooby-Doo & Scrappy-Doo från 1980 - 1982 nu...? Av 1979 års serie finns ju bara en säsong på 16 avsnitt.
Jag tror personen gör det, men faktum är att även serien från 1979 års serie har funnits på HBO Max i USA.

Pikachu

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2026 kl. 01:20:36De fem första säsongerna...? Blandar du inte ihop med den andra serien Scooby-Doo & Scrappy-Doo från 1980 - 1982 nu...? Av 1979 års serie finns ju bara en säsong på 16 avsnitt.
Ja om man går efter det här: https://www.thetvdb.com/series/scooby-doo-and-scrappy-doo#seasons

Carlswell

Citat från: Pikachu skrivet 17 februari 2026 kl. 07:09:23Ja om man går efter det här: https://www.thetvdb.com/series/scooby-doo-and-scrappy-doo#seasons
Det där är en efterhandskonstruktion för det är inte samma serie från början trots att de har samma intro.

Daniel Hofverberg

Citat från: Pikachu skrivet 17 februari 2026 kl. 07:09:23Ja om man går efter det här: https://www.thetvdb.com/series/scooby-doo-and-scrappy-doo#seasons
På den där listan har de tydligen blandat ihop fyra olika TV-serier till en (eller tre olika om man klassar The New Scooby & Scrappy-Doo Show och The New Scooby-Doo Mysteries som olika säsonger av samma serie, vilket vissa gör). Minst sagt förvirrande...

1979 och 1980 - 1982 års serier har ju trots allt samma titel och intro, så där finns det väl åtminstone en viss logik - men ska man dessutom börja klassa The New Scooby & Scrappy-Doo Show till samma serie, trots helt olika titlar och intron, så börjar det bli minst sagt svårbegripligt.

Citat från: Carlswell skrivet 17 februari 2026 kl. 08:23:46Det där är en efterhandskonstruktion för det är inte samma serie från början trots att de har samma intro.
Precis, men den där listan anser ju även att 1983 och 1984 års serier tillhör samma serie, fastän de har olika intron och helt olika titlar - och då blir det ju mer än lovligt rörigt.

Pikachu

Fast oftast det många open source tjänster använder sig av om man tittar exempelvis på Plex.