Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tv-tablåer från tidigt 2000-tal

Startat av BrutalGeek, 27 februari 2026 kl. 15:43:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BrutalGeek

Någon som har koll på vart man smidigt kan hitta gamla tv-tablåer, framförallt från Cartoon Network och andra barnkanaler, från tidigt 00-tal?

Har som långsiktigt projekt att bygga en "retro TV-box"*  (en mini dator som simulerar en privat TV-kanal med ditt eget innehåll), och hade gärna kollat igenom några tablåer för att se vad som faktiskt gick på TV då, och inte bara vad jag minns

*
https://www.youtube.com/watch?v=ng9nKvCNBWY

Tintin

Citat från: BrutalGeek skrivet 27 februari 2026 kl. 15:43:54Någon som har koll på vart man smidigt kan hitta gamla tv-tablåer, framförallt från Cartoon Network och andra barnkanaler, från tidigt 00-tal?

Har som långsiktigt projekt att bygga en "retro TV-box"*  (en mini dator som simulerar en privat TV-kanal med ditt eget innehåll), och hade gärna kollat igenom några tablåer för att se vad som faktiskt gick på TV då, och inte bara vad jag minns

*
https://www.youtube.com/watch?v=ng9nKvCNBWY
Det tråkiga svaret är nog att kolla gamla TV-tablåer i tidningar eller tidningsarkiv (när det gäller Cartoon Network). För Barnkanalen (och andra svenska kanaler) finns ju Svensk mediedatabas som man kan använda. 

Bibliotek i Sverige erbjuder ibland möjligheten att söka i tidningsarkiv på plats. Jag har för mig att det går att spara sidor och artiklar också.

BrutalGeek

Citat från: Tintin skrivet 27 februari 2026 kl. 18:42:50Det tråkiga svaret är nog att kolla gamla TV-tablåer i tidningar eller tidningsarkiv (när det gäller Cartoon Network). För Barnkanalen (och andra svenska kanaler) finns ju Svensk mediedatabas som man kan använda.

Bibliotek i Sverige erbjuder ibland möjligheten att söka i tidningsarkiv på plats. Jag har för mig att det går att spara sidor och artiklar också.
Ja att ta sig till ett bibliotek, framförallt ett större bibliotek som kan ha sådant arkiv, kan nog dessvärre bli väldigt omständigt för min del. Får gräva lite mer i det

Dock frågar jag mig om vanliga dagstidningar hade tablåer för annat än "vanliga" kanalerna? Minns att man köpte en separat tv-guide med expressen för att kunna se vad som skulle gå på Cartoon Network, Canal+ etc.

Tintin

Citat från: BrutalGeek skrivet 27 februari 2026 kl. 21:10:44Dock frågar jag mig om vanliga dagstidningar hade tablåer för annat än "vanliga" kanalerna? Minns att man köpte en separat tv-guide med expressen för att kunna se vad som skulle gå på Cartoon Network, Canal+ etc.
Större tidningar hade det (åtminstone Cartoon Network och Canal+).

Det är mycket jobb, men om man tar ett år i taget (och en månad) så kan man åtminstone få ett smakprov av vad som visades då på de olika kanalerna.

Det fanns en tidning som hette Röster i radio-TV (men den försvann 1994). Det var som en stor TV-guide och åtminstone mitt bibliotek hade flera årtal sparade fram tills för några år sedan då de gallrades ut.

Där fanns allt enkelt samlat.

Likaså har jag haft ett program (TV-Browser) som kunnat ladda ned TV-tablåer en gång i tiden. Det kom 2002 och finns fortfarande (men tablåerna är inte längre gratis). Tyvärr tror jag inte att det finns filer sparade från 2002 och framåt, men hade man kunnat ladda ned äldre arkiv med data hade det kanske varit en tillgång för fler människor.

Tintin

Lite skärmdumpar på hur det kan se ut i TV-Browser.

https://www.tvbrowser.org/index.php?id=screenshots

Största fördelen med programmet var att man kunde ange titel och skådespelare som favoriter. Men även sökord ur beskrivningen (där man kunde vara riktigt kreativ). Programmet höll då koll åt en och tipsade så att man aldrig missade program man ville se (eller inte ens visste fanns).

BrutalGeek

Citat från: Tintin skrivet 27 februari 2026 kl. 22:08:04Större tidningar hade det (åtminstone Cartoon Network och Canal+).

Det är mycket jobb, men om man tar ett år i taget (och en månad) så kan man åtminstone få ett smakprov av vad som visades då på de olika kanalerna.
Oj, nä jag letar inte efter tablå från ett helt år, söker som du säger bara efter ett smakprov. Vilka program som var i rotation, vilka block man kunde tänkas se. Har inga planer att återskapa tablån exakt som den såg ut, bara se vilka mönster det var.

Får gräva lite i den änden, hoppas någon kanske har något mindre arkiv av digitaliserade tidingar från den perioden online

Citat från: Tintin skrivet 27 februari 2026 kl. 22:58:21Lite skärmdumpar på hur det kan se ut i TV-Browser.

https://www.tvbrowser.org/index.php?id=screenshots

Största fördelen med programmet var att man kunde ange titel och skådespelare som favoriter. Men även sökord ur beskrivningen (där man kunde vara riktigt kreativ). Programmet höll då koll åt en och tipsade så att man aldrig missade program man ville se (eller inte ens visste fanns).

Haha VÄLDIGT intressant program! Lite off topic, men spännande period när den här typen av program var relevanta! Med facit i hand är det kul att se hur modernare teknologi agerade stöd för äldre teknologi som var/är på väg ut. Alla de möjligheter man hade med internet, men man var fortfarande typ bunden till linjär TV.

Tintin

Citat från: BrutalGeek skrivet 27 februari 2026 kl. 23:13:35Haha VÄLDIGT intressant program! Lite off topic, men spännande period när den här typen av program var relevanta! Med facit i hand är det kul att se hur modernare teknologi agerade stöd för äldre teknologi som var/är på väg ut. Alla de möjligheter man hade med internet, men man var fortfarande typ bunden till linjär TV.
GUI:en är väldigt daterad och man behöver Java för att kunna köra det (omständligt). Jag tror dock inte att det är många som använder det idag. 

Jag såg och upptäckte en del på Barnkanalen för 10+ år sedan (med hjälp av programmet). Svenskdubbade saker som diskuteras tidigare på forumet.