Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbens Hjältar - frågor till Christian Hedlund

Startat av Mr.Facemaker, 9 mars 2026 kl. 15:20:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mr.Facemaker

Tisdagen 17/3 möts jag upp digitalt med Christian Hedlund för att prata om hans arbete med Röstskådespelarna. Det vore jätteroligt om ni har några hälsningar eller frågor till honom, antingen om Röstskådespelarna eller om hans egna dubbningsinsatser.

Will Siv

Citat från: Mr.Facemaker skrivet  9 mars 2026 kl. 15:20:21Tisdagen 17/3 möts jag upp digitalt med Christian Hedlund för att prata om hans arbete med Röstskådespelarna. Det vore jätteroligt om ni har några hälsningar eller frågor till honom, antingen om Röstskådespelarna eller om hans egna dubbningsinsatser.
Inte säker om jag borde fråga för han verkar ha svårt att bemöta frågor.

Men jag undrar varför, man ska fokusera på själva frågan, inte personen som ställde den, man ska inte säga nåt om den personen alls och om man inte kan svara får man erkänna det och inte skylla på personen som ställde den.

(såvida det är nåt horribelt, men det är inte det  jag syftar på, även om det finns frågor man kanske inte behöver ställa så är det ändå fritt att göra och även om inte får nåt bra svar så ska få ett bra bemötande)
- what.

Lillefot

Jaså det, den som har intervjuat många röstskådespelare ska nu själv få vara intervjuperson? Roligt att cirkeln har slutits.

I alla fall, det är lite svårt att komma på en bra fråga tilll Christian när han är relativt aktiv inom sociala medier jämfört med de skådespelare jag och andra växt upp med. Det enda jag kommer på är en fundering om hur han själv skulle jämföra röstskådespel med översättning, då han har jobbat med båda delarna inom dubbning.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet  9 mars 2026 kl. 15:22:54Inte säker om jag borde fråga för han verkar ha svårt att bemöta frågor.

Men jag undrar varför, man ska fokusera på själva frågan, inte personen som ställde den, man ska inte säga nåt om den personen alls och om man inte kan svara får man erkänna det och inte skylla på personen som ställde den.

(såvida det är nåt horribelt, men det är inte det  jag syftar på, även om det finns frågor man kanske inte behöver ställa så är det ändå fritt att göra och även om inte får nåt bra svar så ska få ett bra bemötande)
Undrar varför han inte kan bemöta frågor på ett vanligt sätt så bäst att jag inte frågor

Hey Arnold på svenska

Fråga till honom.

Varför har dubbning och tecknade serier blivit sämre?

Skulle varit kul att höra Teruo Hazukashi (Shame) från My Hero Academia citat utföras av Christian Hedlund.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

MOA

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet  9 mars 2026 kl. 16:37:34Fråga till honom.

Varför har dubbning och tecknade serier blivit sämre?

Skulle varit kul att höra Teruo Hazukashi (Shame) från My Hero Academia citat utföras av Christian Hedlund.
Kan väl knappast han svara på, han ligger inte bakom all dubbning som utförs. Detta är en fråga som Sonic inte kommer gilla. En bättre fråga till filmskaparna

Mr.Facemaker

Citat från: Will Siv skrivet  9 mars 2026 kl. 15:22:54Inte säker om jag borde fråga för han verkar ha svårt att bemöta frågor.

Jag förstår inte alls detta. Undrar du om det är vissa frågor man inte ska ställa? Och i så fall i vilket sammanhang?

Mr.Facemaker

Citat från: MOA skrivet  9 mars 2026 kl. 16:03:17Undrar varför han inte kan bemöta frågor på ett vanligt sätt så bäst att jag inte frågor
I vilka sammanhang kan han inte bemöta frågor? Mitt intryck av honom är att han är väldigt mån om att vara behjälplig och besvara frågor han får.