Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  1 juli 2025 kl. 23:16:22SVT borde väl ha någon slags version av de ursprungliga sändningarna i sitt arkiv, då kanske det går för någon med kontakter att få tag på det...
Frågan är ju om SVT ens har bevarat de ursprungliga versionerna...? Kanske vore intressant att fråga Kungliga Biblioteket om det (som ska ha tillgång till SVTs interna databas, där sådant borde framgå). :)

Will Siv

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 juli 2025 kl. 23:04:55Det är egentligen två versioner jag är nyfiken på. Den ena är en urvalsrepris som sändes från hösten 1978 till våren 1979. Denna innehåller både material från kalendern och från 1975, varpå två inslag verkar inte ha använts i vare sig kalendern eller 84-års version.

Den andra är delar av en äldre urvalsrepris från 1977 som heter Fem små myror. Denna innehåller material från 1973.
Förstår inte varför Eriks källa (från SVT) uppgav att det var dom första 30 avsnitten som visades i repris........

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juli 2025 kl. 23:13:11Sen vore förstås de ursprungliga sändningarna från 1973 - 1975 ännu mer intressanta att se, men de känns ärligt talat inte realistiska att kunna få tag i; då inte många privatpersoner hade möjlighet att spela in på den tiden. :(
Citat från: BPS skrivet  1 juli 2025 kl. 23:16:22SVT borde väl ha någon slags version av de ursprungliga sändningarna i sitt arkiv, då kanske det går för någon med kontakter att få tag på det...
@Ovanliga dubbningar kanske kan

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15196.120#msg149998
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juli 2025 kl. 23:47:11Frågan är ju om SVT ens har bevarat de ursprungliga versionerna...? Kanske vore intressant att fråga Kungliga Biblioteket om det (som ska ha tillgång till SVTs interna databas, där sådant borde framgå). :)
Dom har visat klipp av "originalet" i dokumentärer som "Svensk TV Historia: 70-talets Barnprogram" (t.o.m ett med dockan med John Harrysons röst)

Annars finns väl nästan allt i 1984-versionen (och den fanns på Play)
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  2 juli 2025 kl. 00:00:05Dom har visat klipp av "originalet" i dokumentärer som "Svensk TV Historia: 70-talets Barnprogram" (t.o.m ett med dockan med John Harrysons röst)
Då bör de ju ha någonting bevarat från originalversionerna, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att kompletta avsnitt finns bevarade; än mindre hela säsonger.

Men absolut värt att kolla upp saken närmare, och se om det går att få klarhet i vad som finns och inte.

Citat från: Will Siv skrivet  2 juli 2025 kl. 00:00:05Annars finns väl nästan allt i 1984-versionen (och den fanns på Play)
Innehållsmässigt bör det mesta finnas med i den mest kända versionen, ja - men inte alls i samma ordning eller vad som hörde till respektive avsnitt.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 maj 2022 kl. 00:45:17W var inte en bokstav i det svenska alfabetet på den tiden, Så jag antar inte det ...
Den kom "officelt" med 2006

Men i det här datorspelet från 1999 finns det en ABC-bok med W i  :o

- what.

Monsieur Hulot

Har varit i kontakt med SVT flera gånger angående denna serie och faktum är att alla avsnitt av serien som tur finns bevarade, men på grund av rättigheter har de inte rätt att lägga upp allt.

Monsieur Hulot

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  2 juli 2025 kl. 00:18:57Har varit i kontakt med SVT flera gånger angående denna serie och faktum är att alla avsnitt av serien som tur finns bevarade, men på grund av rättigheter har de inte rätt att lägga upp allt.
Lite mer detaljerat; jag har varit i mailkontakt med SVT flera gånger vid olika tillfällen och ställt lite frågor om serien. 2019 frågade jag om de allra första avsnitten från 1973-74 finns bevarade och det gjorde de likaså resten av avsnitten. Hösten 2023 när serien firade 50 år frågade jag om Fem myrors julshow finns bevarad och det gör den också.

Men vid samma tillfälle som jag fick svar på att det sistnämnda programmet finns bevarat fick jag också besked om att man varken skulle ladda upp julshowen eller resten av säsongerna på "playen". Serien är nämligen för dyr för att repriseras.

Mycket konstigt och framförallt jättetråkigt att inte ens SVT har rätt att visa sina egna serier längre :-\ Men vi får återigen trösta oss med att hela julkalendern med hela alfabetet finns att se och avnjuta! :)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  2 juli 2025 kl. 14:32:21Lite mer detaljerat; jag har varit i mailkontakt med SVT flera gånger vid olika tillfällen och ställt lite frågor om serien. 2019 frågade jag om de allra första avsnitten från 1973-74 finns bevarade och det gjorde de likaså resten av avsnitten. Hösten 2023 när serien firade 50 år frågade jag om Fem myrors julshow finns bevarad och det gör den också.

Men vid samma tillfälle som jag fick svar på att det sistnämnda programmet finns bevarat fick jag också besked om att man varken skulle ladda upp julshowen eller resten av säsongerna på "playen". Serien är nämligen för dyr för att repriseras.

Mycket konstigt och framförallt jättetråkigt att inte ens SVT har rätt att visa sina egna serier längre :-\ Men vi får återigen trösta oss med att hela julkalendern med hela alfabetet finns att se och avnjuta! :)
Dyr? 

Mathilda Gustafsson

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  2 juli 2025 kl. 15:01:56Dyr?
Jag vet, det låter verkligen jättekonstigt! Att inte ha råd att visa sin egen serie eller lägga upp den digitalt är ju mycket mystiskt ???

Monsieur Hulot

78-års version (som omnämns flera gånger på senaste tiden) kan ju i först anblick se ut som julkalendern utan lucköppningarna, men efter att ha kollat i tabellerna (sida 9, inlägg 134) som @Rotwang bifogade ser man direkt 8 sketcher som inte finns med i julkalendern, två inslag verkar inte ens ha använts alls vid senare visningar. Jag kommer nämna sketcherna här nedan i de nummer de visas i bilderna:

24. Staketklotter och kärlekslappar (Brasse vill ha en puss)
54. Eva som godissnattare (Brasses godisskåp)
55. På bakelsebageriet (Brasse vill ha fem bakelser)
62. På toalettjakt (Brasse letar efter en toalett)
65. På gungbrädet (Magnus och Brasse på en gungbräda)
66. Vi leker skattletare (Magnus och Brasse letar efter en skatt)

Sketcher som inte visats sedan 1978/79
69. Magnus målar kotavlor
73. Magnus reser höger-vänster

Det är mycket möjligt att det finns mer material i 78-års version som inte finns med i kalendern, eftersom dessa tabeller tydligt är ett urval.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  2 juli 2025 kl. 14:32:21Lite mer detaljerat; jag har varit i mailkontakt med SVT flera gånger vid olika tillfällen och ställt lite frågor om serien. 2019 frågade jag om de allra första avsnitten från 1973-74 finns bevarade och det gjorde de likaså resten av avsnitten. Hösten 2023 när serien firade 50 år frågade jag om Fem myrors julshow finns bevarad och det gör den också.

Men vid samma tillfälle som jag fick svar på att det sistnämnda programmet finns bevarat fick jag också besked om att man varken skulle ladda upp julshowen eller resten av säsongerna på "playen". Serien är nämligen för dyr för att repriseras.

Mycket konstigt och framförallt jättetråkigt att inte ens SVT har rätt att visa sina egna serier längre :-\
Jag förstår mig verkligen inte på varför SVT inte skulle ha fullständiga rättigheter till andra varianter av Fem myror är fler än fyra elefanter, men ha det till julkalendern...? Det är väl SVT själva som beställt och producerat serien, och skulle något annat företag vara inblandat som inte crediterats för sin inblandning (exempelvis något företag som Magnus eller Brasse drev) så borde rimligtvis samma företag även ha varit inblandat i julkalendern... ???

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  2 juli 2025 kl. 15:26:3778-års version (som omnämns flera gånger på senaste tiden) kan ju i först anblick se ut som julkalendern utan lucköppningarna, men efter att ha kollat i tabellerna (sida 9, inlägg 134) som @Rotwang bifogade ser man direkt 8 sketcher som inte finns med i julkalendern, två inslag verkar inte ens ha använts alls vid senare visningar. Jag kommer nämna sketcherna här nedan i de nummer de visas i bilderna:

24. Staketklotter och kärlekslappar (Brasse vill ha en puss)
54. Eva som godissnattare (Brasses godisskåp)
55. På bakelsebageriet (Brasse vill ha fem bakelser)
62. På toalettjakt (Brasse letar efter en toalett)
65. På gungbrädet (Magnus och Brasse på en gungbräda)
66. Vi leker skattletare (Magnus och Brasse letar efter en skatt)

Sketcher som inte visats sedan 1978/79
69. Magnus målar kotavlor
73. Magnus reser höger-vänster

Det är mycket möjligt att det finns mer material i 78-års version som inte finns med i kalendern, eftersom dessa tabeller tydligt är ett urval.
Bakelsebageriet går att se & Toajakten har redan nämnts. Godissnattare låter intressant
Skattjakten ligger också uppe

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juli 2025 kl. 15:48:49Jag förstår mig verkligen inte på varför SVT inte skulle ha fullständiga rättigheter till andra varianter av Fem myror är fler än fyra elefanter, men ha det till julkalendern...? Det är väl SVT själva som beställt och producerat serien, och skulle något annat företag vara inblandat som inte crediterats för sin inblandning (exempelvis något företag som Magnus eller Brasse drev) så borde rimligtvis samma företag även ha varit inblandat i julkalendern... ???
Precis. Man får verkligen någon känsla av att serien trots sin kultstatus lider av en förbannelse. Trots att 40-delarsversionen visats i repris flera gånger ges den inte ut på DVD, utan istället presenteras av en konstgjord version som till största delen är direkt plagierat från VHS.

Man får verkligen hålla tummarna för att serien en dag uppmärksammas på riktigt!

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  2 juli 2025 kl. 16:03:41Bakelsebageriet går att se & Toajakten har redan nämnts. Godissnattare låter intressant
Sketchen handlar om Brasse som har ett godisskåp där det står bokstaven B på. Eva försöker sno lite godis från skåpet, men bli påkommen av Brasse. Men hon lyckas ändå övertala Brasse att smaka lite.

Denna gavs ut på VHS 1983, finns med i 84-års version och gavs ut på DVD 2001 och 2008 (skiva 2)

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  2 juli 2025 kl. 16:03:41Bakelsebageriet går att se & Toajakten har redan nämnts. Godissnattare låter intressant
Tabellerna är också ganska tydligt ett urval av de sketcher som ingår i 78-års version. Det är fullt möjligt att det finns mer material i denna som inte finns med i kalendern eller 84-års version.