Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ossian T

En liten lucka i logiken i "Fem Myror" är att i djurlådan med djuren zebra, tiger, lejon & geting så säger Brasse att det inte finns vilda lejon i Sverige (precis som i verkligheten) men i en annan sketch blir han ju uppäten av ett lejon. 

Monsieur Hulot

Citat från: Ossian T skrivet Igår kl. 22:33:09En liten lucka i logiken i "Fem Myror" är att i djurlådan med djuren zebra, tiger, lejon & geting så säger Brasse att det inte finns vilda lejon i Sverige (precis som i verkligheten) men i en annan sketch blir han ju uppäten av ett lejon.

Uppäten kanske är att ta i, men han blir i sketchen när de på skogspromenad attackerad av ett lejon framifrån och Eva av en drake bakifrån.

På DVD heter sketchen Draken tar oss bakifrån, som faktiskt är Magnus och Brasses originaltitel av sketchen! I boken Rörande bilder - Festskrift till Rune Waldekranz (1981) däremot kallas den för På fågelskådning.

Och då undrar man - vilken titel är den rätta? Det är ju för det mesta upphovspersonerna som avgör vilken titel som är den rätta om det finns någon. I detta fall finns ju en ursprunglig titel till just denna sketch, vilket det inte verkar göra med de flesta av de övriga :(

Jag har ju själv under alla åren kallat sketchen Skogsvandringen. En titel jag gav den i samband med att den repriserades i TV våren 2008 (som innehåll i 1984 års version), men eftersom man för det mesta bör använda upphovspersonernas egna titlar så är väl Draken tar oss bakifrån den rätta.

Vad bra att du uppmärksammade sketchen förresten :) Det är en kul sketch som (vad jag får känsla av) sällan får uppmärksamhet.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 23:23:27Uppäten kanske är att ta i, men han blir i sketchen när de på skogspromenad attackerad av ett lejon framifrån och Eva av en drake bakifrån.

På DVD heter sketchen Draken tar oss bakifrån, som faktiskt är Magnus och Brasses originaltitel av sketchen! I boken Rörande bilder - Festskrift till Rune Waldekranz (1981) däremot kallas den för På fågelskådning.

Och då undrar man - vilken titel är den rätta? Det är ju för det mesta upphovspersonerna som avgör vilken titel som är den rätta om det finns någon. I detta fall finns ju en ursprunglig titel till just denna sketch, vilket det inte verkar göra med de flesta av de övriga :(

Jag har ju själv under alla åren kallat sketchen Skogsvandringen. En titel jag gav den i samband med att den repriserades i TV våren 2008 (som innehåll i 1984 års version), men eftersom man för det mesta bör använda upphovspersonernas egna titlar så är väl Draken tar oss bakifrån den rätta.

Vad bra att du uppmärksammade sketchen förresten :) Det är en kul sketch som (vad jag får känsla av) sällan får uppmärksamhet.
Sketchen är ologisk

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 23:34:00Sketchen är ologisk
Är det för Draken? ;D

Vilken titel tycker för övrigt du känns som den rätta? 

- Draken tar oss bakifrån
- På fågelskådning
- Skogsvandringen

Den förstnämnda är Magnus och Brasses egen titel.