Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  3 oktober 2025 kl. 12:43:00Jag kommer såklart göra en komplett lista över sketcher som både visats på TV och som givits ut på hemvideo :) . Jag börjar så länge med ett urval av sketcher som både sänts på TV och som givits ut på video och DVD:

- Bokstaven A: A tjingeling och godda'
- Bokstaven B: Båt, buss eller ballong
- Bokstaven F: Finaste granen i sta'n
- Bokstaven K: K-leken
- Bokstaven M: Mulliga maffiga mysiga bokstaven M

- Siffran 2: Romantisk träff (med Magnus och Eva)
- Siffran 3: Magnus specialcykel
- Siffran 7: Sjutrickslådan

- Brasse på vinden
- Framåt- och bakåt-tangon
- Magnus hos doktorn
Tänker Monsieur fortsätta att skriva upp detta?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 20 oktober 2025 kl. 16:02:28Tänker Monsieur fortsätta att skriva upp detta?
Hade glömt detta, jag kommer såklart färdigställa listan. Förlåt att det dröjt!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 20 oktober 2025 kl. 17:45:22Hade glömt detta, jag kommer såklart färdigställa listan. Förlåt att det dröjt!
Gör inget & jag är inte upprörd
Magnus i andra spelet "Jag blir så upprörd, jag blir så upprörd, det är så fruktansvärt! Jag vet inte vad jag ska göra, jag vet inte vad jag ska ta vägen. Kan du inte välja något snart?"

MOA

Citat från: MOA skrivet 20 oktober 2025 kl. 16:51:04En kanal med Fem Myror videor för alla som vill se:
https://www.youtube.com/@ScoopGuy-fk9lc/videos
Om inte orkar titta igenom alla videor länkar jag nu en video med några bra klippningar:

https://www.youtube.com/watch?v=kDsT4NOMidE

Mathilda Gustafsson

Synd att SVT inte spelade in på 35 mm då hade serien nog inte blivit styvmoderligt behandlad och uppklippt i varenda repris eller utgåva plus att den skulle vara i full HD

Monsieur Hulot

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 24 oktober 2025 kl. 20:30:04Synd att SVT inte spelade in på 35 mm då hade serien nog inte blivit styvmoderligt behandlad och uppklippt i varenda repris eller utgåva plus att den skulle vara i full HD
Även om serien hade spelats in på 35 mm tror jag att serien i alla fall hade hamnat i klorna på bolaget Pan Vision, som klippte om och ned flera av SVTs äldre produktioner (har tagit upp detta i tråden Julkalendern där jag för övrigt nämnt att jag försöka göra research om dem utan framgång).

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 24 oktober 2025 kl. 20:33:31Även om serien hade spelats in på 35 mm tror jag att serien i alla fall hade hamnat i klorna på bolaget Pan Vision, som klippte om och ned flera av SVTs äldre produktioner (har tagit upp detta i tråden Julkalendern där jag för övrigt nämnt att jag försöka göra research om dem utan framgång).
Vad säger Monsieur om min länkade video? Bra eller dåligt gjort?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 24 oktober 2025 kl. 21:31:20Vad säger Monsieur om min länkade video? Bra eller dåligt gjort?
Jag tycker den är bra :)

MOA

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 25 oktober 2025 kl. 11:03:20Håller du med om dom roliga klippningarna?
Ja, bara idén med att mixa med gammalt material på det sättet är roligt! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 24 oktober 2025 kl. 20:30:04Synd att SVT inte spelade in på 35 mm då hade serien nog inte blivit styvmoderligt behandlad och uppklippt i varenda repris eller utgåva plus att den skulle vara i full HD
Varför skulle inspelningsformatet göra någon skillnad när det gäller klippning och redigering...? Det hade självklart gjort skillnad vad gäller att kunna bevara i full HD, då 35 mm-film kan scannas in i nästan hur hög upplösning som helst, men jag ser inte att klippning, redigering och "misshandel" av serien skulle göra någon skillnad beroende på hur den spelats in... Det är ju trots allt levande människor som måste ha fattat alla dessa beslut (av någon anledning), och detta oavsett hur serien spelats in.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 oktober 2025 kl. 16:54:14Varför skulle inspelningsformatet göra någon skillnad när det gäller klippning och redigering...? Det hade självklart gjort skillnad vad gäller att kunna bevara i full HD, då 35 mm-film kan scannas in i nästan hur hög upplösning som helst, men jag ser inte att klippning, redigering och "misshandel" av serien skulle göra någon skillnad beroende på hur den spelats in... Det är ju trots allt levande människor som måste ha fattat alla dessa beslut (av någon anledning), och detta oavsett hur serien spelats in.
Det är ju svårare att klippa i 35 mm så de hade inte gjort lika många versioner 

Monsieur Hulot

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 oktober 2025 kl. 17:47:32Det är ju svårare att klippa i 35 mm så de hade inte gjort lika många versioner
Serien hade i alla fall blivit mördad på DVD-marknaden, då man lät Pan Vision ta hand om utgivningen. Och det är ju redan känt här på forumet att de klippte sönder serier när dessa skulle ges ut på hemvideo.

Jag vet att jag kanske tar i när jag säger detta, men att låta Pan Vision (som inte verkar finnas längre) ge ut en SVT-serie är som att låta en pyroman bli brandsoldat!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 oktober 2025 kl. 08:18:37Serien hade i alla fall blivit mördad på DVD-marknaden, då man lät Pan Vision ta hand om utgivningen. Och det är ju redan känt här på forumet att de klippte sönder serier när dessa skulle ges ut på hemvideo.

Jag vet att jag kanske tar i när jag säger detta, men att låta Pan Vision (som inte verkar finnas längre) ge ut en SVT-serie är som att låta en pyroman bli brandsoldat!
Monsieur är säkert glad att dom inte finns mer?