Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 26 oktober 2025 kl. 11:02:16Monsieur är säkert glad att dom inte finns mer?
Ja, jag är glad över att de inte längre tillverkar DVD-utgåvor av SVTs äldre serier (särskilt julkalendrarna).

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 oktober 2025 kl. 08:18:37Jag vet att jag kanske tar i när jag säger detta, men att låta Pan Vision (som inte verkar finnas längre) ge ut en SVT-serie är som att låta en pyroman bli brandsoldat!
Pan-Vision köptes upp av Scanbox en bit in på 2000-talet, varpå Scanbox officiellt döptes om till Scanbox Vision. Så det nuvarande Scanbox (Vision) består alltså av personal från både Scanbox och Pan-Vision (även om det förmodligen uppstod en del uppsägningar i samband med uppköpet, det brukar ju som regel bli så).

Sen är jag inte så säker på att Pan-Vision är de som verkligen haft skulden för nedklippta versioner, utan det är nog lika troligt att de fått in dem i den formen och alltså inte haft något att säga till om kring hur SVT-serierna skulle återges - inte minst i och med att de flesta andra serier som Pan-Vision gav ut inte har släppts nedklippt/omredigerad på samma sätt.

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 oktober 2025 kl. 17:47:32Det är ju svårare att klippa i 35 mm så de hade inte gjort lika många versioner
Under 1970-talet, ja. Men sedan 1980-talet har det varit vanligt förekommande att man fört över 35 mm-film till video för att underlätta redigering och klippning, så fr.o.m. 1984 års redigerade version hade det nog inte gjort någon skillnad - men på 1970-talet hade kanske ursprungsformen repriserats istället för omklippta/omstuvade versioner (inte minst Fem små myror är fler än fyra elefanter).

Monsieur Hulot

En sak jag länge har undrat är vad det egentligen är för typ av hatt som Magnus när genom serien. Vet någon vad det är för slags hatt han bar?