Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 28 december 2025 kl. 14:04:14Tror också att skämtet med Magnus & Eva använts tidigare eller har jag fel nu?
Hm, hur menar du nu? Är det när Magnus säger att han och Eva stått och väntat sedan 9 på morgonen? Det är såvitt jag vet bara med en gång.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 december 2025 kl. 22:12:50Hm, hur menar du nu? Är det när Magnus säger att han och Eva stått och väntat sedan 9 på morgonen? Det är såvitt jag vet bara med en gång.
Oj oj, könstigt att jag känner igen det sedan tidigare

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  1 januari 2026 kl. 09:10:09Vi startar året med en uppdaterad video

https://www.youtube.com/watch?v=ziEj-cL2_Bk
Denna video förklarar ännu en gång att serien drabbats av en förbannelse. Det finns fortfarande inte några bilder på slutsketcherna för avsnitten 29, 34, 37, 38 och 39. Det enda vi kan hoppas på är att någon själ har något avsnitt av 1984 års version digitaliserat.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 januari 2026 kl. 20:21:50Denna video förklarar ännu en gång att serien drabbats av en förbannelse. Det finns fortfarande inte några bilder på slutsketcherna för avsnitten 29, 34, 37, 38 och 39. Det enda vi kan hoppas på är att någon själ har något avsnitt av 1984 års version digitaliserat.
Betyder alltså att dom sketcherna inte finns med i 78 års version. Finns säkert någon själ som digitaliserat avsnitt, får vi hoppas. Fem Myror är något av det mest mystiska som finns just nu

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  1 januari 2026 kl. 20:32:25Betyder alltså att dom sketcherna inte finns med i 78 års version. Finns säkert någon själ som digitaliserat avsnitt, får vi hoppas. Fem Myror är något av det mest mystiska som finns just nu
Mycket riktigt, det betyder att de sketcherna saknas i 1978 års version :-\ 

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 januari 2026 kl. 20:21:50Det enda vi kan hoppas på är att någon själ har något avsnitt av 1984 års version digitaliserat.
Jag skulle också verkligen vilja få tag i 1984 års populärversion.

Jag trodde att jag hade alla avsnitt av den serien, men hittar tyvärr ingenting på hårddiskarna - så antingen minns jag fel och att jag inte hann få dessa av min numera bortgångne kontakt, eller också finns det på den havererade hårddisken som jag inte vet om det går att få liv i... :(

Möjligtvis kan jag ha bränt ut avsnitten på DVD-skivor, om jag hade ont om hårddiskutrymme, men jag har inget konkret minne av att jag skulle ha gjort det.

Monsieur Hulot

Har gjort lite mer forskningar kring serien har en hel del nyheter:

- Tidigare har jag noterat en rad tecknade som ovisade innan urvalsrepriserna, som till exempel 2 giraffer (siffran 2) eller 4 ankor (siffran 4). Och nu har jag fått reda på att de visst har visats innan julkalendern! De ingick nämligen i säsong 2 från 1975!

Säsongen visades sista gången 1976, så inslaget om 4 ankor visades alltså sista gången i svensk TV 1976 för att sedan visas i amerikansk TV flera gånger under 80-talet i Sesame Street.

1982 gavs kortfilmen ut på svensk hyrvideo, och sedan på köpvideo och slutligen DVD, tillsammans med en annan tecknad kortfilm om siffran 4; 4 primater som inte visats i TV sedan 1976.

- Ett till inslag som har varit helt okänd i TV sedan 1976 men som givits ut på hemvideo är inslaget om pojknamn på M; Max, Magnus och Markus. Inslaget om flicknamn på M från 1975 har varit helt okänd sedan -76.

Faktum är att jag misstänker det finns många fler inslag ur 1975 års omgång som varit okända sedan -76. Det är nog inte bara inslag från säsong 1 som är okänt, det är nog mycket mer!

Precis som @MOA säger är denna serie bland det mystiska som finns just nu. Men vi får hoppas att de okända avsnitten av serien uppmärksammas en dag! TV-entusiaster glömmer aldrig!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  3 januari 2026 kl. 12:35:19Har gjort lite mer forskningar kring serien har en hel del nyheter:

- Tidigare har jag noterat en rad tecknade som ovisade innan urvalsrepriserna, som till exempel 2 giraffer (siffran 2) eller 4 ankor (siffran 4). Och nu har jag fått reda på att de visst har visats innan julkalendern! De ingick nämligen i säsong 2 från 1975!

Säsongen visades sista gången 1976, så inslaget om 4 ankor visades alltså sista gången i svensk TV 1976 för att sedan visas i amerikansk TV flera gånger under 80-talet i Sesame Street.

1982 gavs kortfilmen ut på svensk hyrvideo, och sedan på köpvideo och slutligen DVD, tillsammans med en annan tecknad kortfilm om siffran 4; 4 primater som inte visats i TV sedan 1976.

- Ett till inslag som har varit helt okänd i TV sedan 1976 men som givits ut på hemvideo är inslaget om pojknamn på M; Max, Magnus och Markus. Inslaget om flicknamn på M från 1975 har varit helt okänd sedan -76.
Vilka killnamn & tjejnamn visas i alla andra versioner? Magnus vore självklart

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  3 januari 2026 kl. 14:02:22Vilka killnamn & tjejnamn visas i alla andra versioner? Magnus vore självklart
Namnskyltarna för bokstäverna A, I, K, L, O och S som gjordes 1975 återanvändes i julkalendern (orörda).

Bokstäverna B, E, M och R gjordes däremot om för julkalendern. Namnskyltarna med bokstaven E som gjordes för julkalendern har enbart använts där, eftersom originalversionen från 1975 kom att användas från och med 1978 års version.

Namnskyltarna för bokstaven B (tillsammans med bokstaven E) kom att återanvändas i 1984 års version.

Vad gäller namnskyltarna för bokstaven M är det bara pojknamnen från 1975 som återanvänts i senare upplaga - på hemvideo. Annars har de varit, tillsammans med flicknamnen på M och bokstaven R varit helt okända sedan 1976.

Just det, jag skulle ju lista upp vilka namn som förekommer i samtliga versioner av respektive bokstav, här kommer listan:

Bokstaven B: Bodil och Barbro.
Bokstaven E: Erik

Beträffande bokstäverna M och R finns det för närvarande inga uppgifter.

Hoppas mitt svar kändes tydligt!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  3 januari 2026 kl. 15:19:08Namnskyltarna för bokstäverna A, I, K, L, O och S som gjordes 1975 återanvändes i julkalendern (orörda).

Bokstäverna B, E, M och R gjordes däremot om för julkalendern. Namnskyltarna med bokstaven E som gjordes för julkalendern har enbart använts där, eftersom originalversionen från 1975 kom att användas från och med 1978 års version.

Namnskyltarna för bokstaven B (tillsammans med bokstaven E) kom att återanvändas i 1984 års version.

Vad gäller namnskyltarna för bokstaven M är det bara pojknamnen från 1975 som återanvänts i senare upplaga - på hemvideo. Annars har de varit, tillsammans med flicknamnen på M och bokstaven R varit helt okända sedan 1976.

Just det, jag skulle ju lista upp vilka namn som förekommer i samtliga versioner av respektive bokstav, här kommer listan:

Bokstaven B: Bodil och Barbro.
Bokstaven E: Erik

Beträffande bokstäverna M och R finns det för närvarande inga uppgifter.

Hoppas mitt svar kändes tydligt!
Inte 3 namn? Bara 2 & 1? Helkönstigt

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  3 januari 2026 kl. 16:02:10Inte 3 namn? Bara 2 & 1? Helkönstigt
Jepp, 2 i en och 1 i en annan. Jag håller helt med om att det är konstigt!

Jag vet att jag kanske redan sagt det, men jag har en obehaglig känsla av att serien måste lida av en förbannelse.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 januari 2026 kl. 17:51:48Jepp, 2 i en och 1 i en annan. Jag håller helt med om att det är konstigt!

Jag vet att jag kanske redan sagt det, men jag har en obehaglig känsla av att serien måste lida av en förbannelse.
Ja Monsieur har nämnt det minst 5 gånger nu, blev också nyfiken på alla namn som visas i nästan alla avsnitt. Troligen för att jag inte orkar titta på alla avsnitt

https://www.youtube.com/watch?v=KYU-NwEOzJ8
Antar att detta är alternativet

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  4 januari 2026 kl. 19:01:54Ja Monsieur har nämnt det minst 5 gånger nu, blev också nyfiken på alla namn som visas i nästan alla avsnitt. Troligen för att jag inte orkar titta på alla avsnitt

https://www.youtube.com/watch?v=KYU-NwEOzJ8
Antar att detta är alternativet
Ja, detta är den alternativa versionen av Rörmokarrock som användes på hyrvideo 1983.

Monsieur Hulot

Jag vet inte om Scoop Guy är medlem här på forumet, men om så är fallet har jag ett en fråga till personen:

Du har ju lagt upp en rekonstruktion av andra halvan av avsnitt 14 av 1984 års version, (som handlar om bokstaven N och siffran 8), men har du möjlighet till att rekonstruera hela avsnittet, dvs båda halvorna? Det går nämligen, materialet du behöver lägga till i början är följande:

Go'nattvisan (Bokstaven N)
Elefantbokstäver - N
Pojknamn på N
Lattjolajbanlådan - Svan, Giraff, Struts och Talgoxe (versionen som ligger på Youtube)
1-20 med fyrverkeri (tecknad film) - finns på Archive

Här är videon med Lattjolajbanlådan:

https://www.youtube.com/watch?v=KJDXcoOL_KI