Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 27 maj 2026 kl. 20:33:40Citat från Scoop Guy: Tack så mycket min gode man
Det glädjer mig ännu en gång att det jag bidrar med uppskattas! :)

Monsieur Hulot

Scoop Guy har ju återskapat flera avsnitt av 1984 års version på Archive. Flera går ju som bekant tyvärr inte att återskapa i nuläget, avsnitt 24 till exempel (bokstaven R och siffran 6) av följande anledning:

Sketchen Schasam! är med i avsnittet, men i denna version är det flera sekunder i början som inte finns med i de tidigare versionerna.

Sketchen inleds med att man får se Magnus och Brasse sitta i publiken och vänta på Eva, med både i julkalendern och i 1978 års version börjar sketchen med att de sitter i profil och Brasse börjar gräva i en godispåse.

Här inleds sketchen med att man först får se deras ryggar innan det går över till profil.

Sedan kommer en replik från en tillgjord röst som säger "vill min herre va' vänlig och ta av hatten?". Och efter den repliken börjar det till slut som det gör i de två tidigare versionerna med att Brasse gräver i godispåsen.

Denna sketch visades för övrigt på Kanal 1 den 29 januari 1993, samma dag som Eva lämnade jordelivet :'(

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 maj 2026 kl. 23:12:55Scoop Guy har ju återskapat flera avsnitt av 1984 års version på Archive. Flera går ju som bekant tyvärr inte att återskapa i nuläget, avsnitt 24 till exempel (bokstaven R och siffran 6) av följande anledning:

Sketchen Schasam! är med i avsnittet, men i denna version är det flera sekunder i början som inte finns med i de tidigare versionerna.

Sketchen inleds med att man får se Magnus och Brasse sitta i publiken och vänta på Eva, med både i julkalendern och i 1978 års version börjar sketchen med att de sitter i profil och Brasse börjar gräva i en godispåse.

Här inleds sketchen med att man först får se deras ryggar innan det går över till profil.

Sedan kommer en replik från en tillgjord röst som säger "vill min herre va' vänlig och ta av hatten?". Och efter den repliken börjar det till slut som det gör i de två tidigare versionerna med att Brasse gräver i godispåsen.

Denna sketch visades för övrigt på Kanal 1 den 29 januari 1993, samma dag som Eva lämnade jordelivet :'(
Monsieur plockar fram information från ingenstans, finns det några andra sketcher med bortklippta sekunder? Återigen är det tråkigt att Eva gick bort så ung

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 11:36:48Monsieur plockar fram information från ingenstans, finns det några andra sketcher med bortklippta sekunder? Återigen är det tråkigt att Eva gick bort så ung
Ja, det är ett flertal sketcher där det i saknas sekunder i både början och slut. En del minns jag utantill, men det flesta är baserade på handskrivna anteckningar.

En till sketch som är utökad i 1984 års version är Korvkakan. Sketchen utspelar sig i två olika rum, ett vardagsrum och ett kök, bestående av fyra scener.

I den tredje scenen plockar Brasse ner alla ingredienser och slutar i julkalendern och 1978 års version med att han häller mjöl i en kakform, innan det går över till nästa scen. I 1984 års version har Brasse en replik till och börjar sedan vissla på en melodi, samtidigt som han vispar i kakformen.

I den fjärde scenen bjuder Brasse på den nya kakan, som även denna gång inte går hem hos Magnus och Eva. Denna scen består av sex klipp. I det femte klippet säger Eva "stod ju ingenting om det i receptet". I 1984 års version drar hon en suck och säger "Det stod ju ingenting om det i receptet". Repliken är alltså avklippt i original.

Det känns som att de flesta klippen i en del sketcher låg på separata band med tanke på att mindre detaljer kan saknas eller att de ser förberedda ut ibland. ???

Svaret lär vi nog aldrig få!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 16:18:52Ja, det är ett flertal sketcher där det i saknas sekunder i både början och slut. En del minns jag utantill, men det flesta är baserade på handskrivna anteckningar.

En till sketch som är utökad i 1984 års version är Korvkakan. Sketchen utspelar sig i två olika rum, ett vardagsrum och ett kök, bestående av fyra scener.

I den tredje scenen plockar Brasse ner alla ingredienser och slutar i julkalendern och 1978 års version med att han häller mjöl i en kakform, innan det går över till nästa scen. I 1984 års version har Brasse en replik till och börjar sedan vissla på en melodi, samtidigt som han vispar i kakformen.

I den fjärde scenen bjuder Brasse på den nya kakan, som även denna gång inte går hem hos Magnus och Eva. Denna scen består av sex klipp. I det femte klippet säger Eva "stod ju ingenting om det i receptet". I 1984 års version drar hon en suck och säger "Det stod ju ingenting om det i receptet". Repliken är alltså avklippt i original.

Det känns som att de flesta klippen i en del sketcher låg på separata band med tanke på att mindre detaljer kan saknas eller att de ser förberedda ut ibland. ???

Svaret lär vi nog aldrig få!
Ja något av det mest mystiska som finns & ser att Scoop Guy uppdaterat beskrivnigen ännu en gång

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 17:02:53Ja något av det mest mystiska som finns & ser att Scoop Guy uppdaterat beskrivnigen ännu en gång
Jag håller verkligen med! Serien är utan tvekan det mest mystiska som finns.

Jättekul att Scoop Guy återskapat flera avsnitt från 1984 års version. Återskapandet av delarna 19 och 20 är dessutom de enda kopior vi lär få se av denna version om hela serien helt hypotetiskt skulle kunna dyka upp på Archive.

De två delarna låg nämligen aldrig uppe på SVT Play när denna version fanns där. Det är nämligen de som ansågs vara olämpliga och då är det därför jättekul att det finns digitaliserade kopior av dem. :)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 23:20:22Jag håller verkligen med! Serien är utan tvekan det mest mystiska som finns.

Jättekul att Scoop Guy återskapat flera avsnitt från 1984 års version. Återskapandet av delarna 19 och 20 är dessutom de enda kopior vi lär få se av denna version om hela serien helt hypotetiskt skulle kunna dyka upp på Archive.

De två delarna låg nämligen aldrig uppe på SVT Play när denna version fanns där. Det är nämligen de som ansågs vara olämpliga och då är det därför jättekul att det finns digitaliserade kopior av dem. :)
Varför det nu är så olämpligt, varför är SVT så oresonliga?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 23:34:54Varför det nu är så olämpligt, varför är SVT så oresonliga?
Förstår verkligen inte heller vad det är som skulle vara olämpligt! Detta var ju i och för sig för mer än 10 år sedan de skrev detta så mycket kan ju ha hänt, men jag anar att det svaret skulle kunna dyka upp igen om man frågar om denna version.