Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ossian T

En liten lucka i logiken i "Fem Myror" är att i djurlådan med djuren zebra, tiger, lejon & geting så säger Brasse att det inte finns vilda lejon i Sverige (precis som i verkligheten) men i en annan sketch blir han ju uppäten av ett lejon. 

Monsieur Hulot

Citat från: Ossian T skrivet 27 augusti 2026 kl. 22:33:09En liten lucka i logiken i "Fem Myror" är att i djurlådan med djuren zebra, tiger, lejon & geting så säger Brasse att det inte finns vilda lejon i Sverige (precis som i verkligheten) men i en annan sketch blir han ju uppäten av ett lejon.

Uppäten kanske är att ta i, men han blir i sketchen när de på skogspromenad attackerad av ett lejon framifrån och Eva av en drake bakifrån.

På DVD heter sketchen Draken tar oss bakifrån, som faktiskt är Magnus och Brasses originaltitel av sketchen! I boken Rörande bilder - Festskrift till Rune Waldekranz (1981) däremot kallas den för På fågelskådning.

Och då undrar man - vilken titel är den rätta? Det är ju för det mesta upphovspersonerna som avgör vilken titel som är den rätta om det finns någon. I detta fall finns ju en ursprunglig titel till just denna sketch, vilket det inte verkar göra med de flesta av de övriga :(

Jag har ju själv under alla åren kallat sketchen Skogsvandringen. En titel jag gav den i samband med att den repriserades i TV våren 2008 (som innehåll i 1984 års version), men eftersom man för det mesta bör använda upphovspersonernas egna titlar så är väl Draken tar oss bakifrån den rätta.

Vad bra att du uppmärksammade sketchen förresten :) Det är en kul sketch som (vad jag får känsla av) sällan får uppmärksamhet.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 augusti 2026 kl. 23:23:27Uppäten kanske är att ta i, men han blir i sketchen när de på skogspromenad attackerad av ett lejon framifrån och Eva av en drake bakifrån.

På DVD heter sketchen Draken tar oss bakifrån, som faktiskt är Magnus och Brasses originaltitel av sketchen! I boken Rörande bilder - Festskrift till Rune Waldekranz (1981) däremot kallas den för På fågelskådning.

Och då undrar man - vilken titel är den rätta? Det är ju för det mesta upphovspersonerna som avgör vilken titel som är den rätta om det finns någon. I detta fall finns ju en ursprunglig titel till just denna sketch, vilket det inte verkar göra med de flesta av de övriga :(

Jag har ju själv under alla åren kallat sketchen Skogsvandringen. En titel jag gav den i samband med att den repriserades i TV våren 2008 (som innehåll i 1984 års version), men eftersom man för det mesta bör använda upphovspersonernas egna titlar så är väl Draken tar oss bakifrån den rätta.

Vad bra att du uppmärksammade sketchen förresten :) Det är en kul sketch som (vad jag får känsla av) sällan får uppmärksamhet.
Sketchen är ologisk

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 27 augusti 2026 kl. 23:34:00Sketchen är ologisk
Är det för Draken? ;D

Vilken titel tycker för övrigt du känns som den rätta? 

- Draken tar oss bakifrån
- På fågelskådning
- Skogsvandringen

Den förstnämnda är Magnus och Brasses egen titel.

Ossian T

Nästan alla sketcher i programmet lär ju ut någonting. Jag tror att det är åtta olika saker som lärs ut i programmet, dessa är:

1.        Siffror
2.        Bokstäver
3.        Lägesbegrepp
4.        Storlek
5.        Läsa & skriva
6.        Former
7.        Veckodagar
8.        Kategorisering och egenskaper (som lärs ut i djurlådorna)

Vi har även vissa sketcher som inte lär ut något speciellt (elefantgåtorna samt sketchen "Molobrakos" som endast finns tillgänglig i ljudversion).

Har jag missat något?

Monsieur Hulot

Citat från: Ossian T skrivet 30 augusti 2026 kl. 21:40:43Nästan alla sketcher i programmet lär ju ut någonting. Jag tror att det är åtta olika saker som lärs ut i programmet, dessa är:

1.      Siffror
2.      Bokstäver
3.      Lägesbegrepp
4.      Storlek
5.      Läsa & skriva
6.      Former
7.      Veckodagar
8.      Kategorisering och egenskaper (som lärs ut i djurlådorna)

Vi har även vissa sketcher som inte lär ut något speciellt (elefantgåtorna samt sketchen "Molobrakos" som endast finns tillgänglig i ljudversion).

Har jag missat något?
Vi har tagit med allt. Molobrakos vet jag ingenting om :(

Precis som med Veckodagarna med skratt och Evas godnattsaga som båda ursprungligen kommer från säsong 1 skulle detta också kunna vara en sketch från samma omgång.

Det är ganska uppenbart att det finns mycket material från säsong 1 som för närvarande inte finns tillgängliga att se (för allmänheten). På LP-skivan förekommer det tre bilder på sketcher från den nämnda omgången, varav två av dem finns inte med i 1984 års version.

Bilden på trion och en enorm trea däremot finns med i urvalsreprisen Fem små myror... (1977) som enbart består av säsong 1-sketcher. Förvisso har jag bara sett fyra avsnitt av denna version, men jag får genast en tydlig bild av att det finns mer!

Monsieur Hulot

OCH. För den som inte kommer ihåg huruvida det står till med resten av avsnitten så har jag både ett positivt och negativt svar.

Den glada aspekten är att alla säsonger och urvalsrepriser finns bevarade och digitaliserade.

Den ledsamma aspekten däremot är att SVT för närvarande bara får visa julkalendern.

Precis som @MOA tidigare påpekat är denna serie (tillsammans med Kalles klätterträd) bland det mest mystiska som finns!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 augusti 2026 kl. 22:29:10Vi har tagit med allt. Molobrakos vet jag ingenting om :(

Precis som med Veckodagarna med skratt och Evas godnattsaga som båda ursprungligen kommer från säsong 1 skulle detta också kunna vara en sketch från samma omgång.

Det är ganska uppenbart att det finns mycket material från säsong 1 som för närvarande inte finns tillgängliga att se (för allmänheten). På LP-skivan förekommer det tre bilder på sketcher från den nämnda omgången, varav två av dem finns inte med i 1984 års version.

Bilden på trion och en enorm trea däremot finns med i urvalsreprisen Fem små myror... (1977) som enbart består av säsong 1-sketcher. Förvisso har jag bara sett fyra avsnitt av denna version, men jag får genast en tydlig bild av att det finns mer!
Undrar hur den blivit i vanlig sketchversion, säkert en som skulle dykt upp i Fem Små Myror & inte det helt ottillänglig. Hur ser dom okända bilderna ut?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 30 augusti 2026 kl. 23:35:22Undrar hur den blivit i vanlig sketchversion, säkert en som skulle dykt upp i Fem Små Myror & inte det helt ottillänglig. Hur ser dom okända bilderna ut?
Här finns den första LP-skivan på Discogs. :)

https://www.discogs.com/master/969614-Magnus-Brasse-Eva-Fem-Myror-Är-Fler-Än-Fyra-Elefanter?srsltid=AfmBOoqSc3mhniwncJJrk1DU66WJWEWUWrMpa_uOtV4D-kW4LdRaUmYR

Ossian T

Jag snubblade över en artikel som nämner att det skulle finnas 68 avsnitt av programmet men vad vi känner till så ska det finnas 142 avsnitt (59 originalavsnitt och 83 reprisavsnitt). Artikeln nämner även att det ska ha gjorts över 300 sketcher men vi känner bara till ungefär 200.

Kan vara att Magnus inte minns exakt. 

https://www.hemtrevligt.se/svenska-oden-aventyr/fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter/742525

Monsieur Hulot

Citat från: Ossian T skrivet 31 augusti 2026 kl. 22:01:34Jag snubblade över en artikel som nämner att det skulle finnas 68 avsnitt av programmet men vad vi känner till så ska det finnas 142 avsnitt (59 originalavsnitt och 83 reprisavsnitt). Artikeln nämner även att det ska ha gjorts över 300 sketcher men vi känner bara till ungefär 200.

Kan vara att Magnus inte minns exakt.

https://www.hemtrevligt.se/svenska-oden-aventyr/fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter/742525

300 sketcher är nog korrekt, men 68 avsnitt är nog en förväxling av 58 avsnitt.

Jag läste i ett fysiskt exemplar av en Röster i Radio-TV artikel från 1978, och där nämnde Magnus att de hade gjort 58 avsnitt och 300 sketcher. Att det skulle vara 68 avsnitt tror jag är en förväxling från Hemtrevligts sida ;)

Det som dock gör mig fundersam är varför man inte räknade med Fem myrors julshow (1976) i artikeln. Förmodligen tyckte de väl att det var ett eget program, och då blev det 58 avsnitt. Enligt mig borde man räkna med det som ett avsnitt ur serien.

Som påpekat är nog 300 sketcher med stor sannolikhet rätt, då man i flera dokumentärer har visat klipp från framförallt säsong 1 som aldrig visats i repris.

Ett exempel är Året var 1973 (2023). Där visas korta glimtar från idag okända sketcher, som till exempel en tidig version av Lattjolajbanlådan.

https://www.youtube.com/watch?v=hfaX5jQKwOA

Monsieur Hulot

Sedan undrar jag återigen vilken titel som känns bäst till sketchen med när de är på skogsvandring. Den första är duons egen titel.

- Draken tar oss bakifrån
- På fågelskådning
- Skogsvandringen

Ossian T

Jag skulle säga att "Draken tar oss bakifrån" är den mest korrekta benämningen på sketchen, även fast den bara refererar till den sista händelsen i sketchen. Om man ville komma på ett namn på sketchen som så många som möjligt skulle förstå skulle nog "Skogsvandringen" vara ett bra namn. "På fågelskådning" är nog inte ett så bra namn eftersom den lätt kan bli misstagen för "två-fågeln".

Undrar om en baguette är ett bra försvar mot ett lejon.

För övrigt är denna sketch en av de få som refererar till en annan sketch, sketchen innehåller en fågel som låter väldigt likt två-fågeln.
Jag kommer bara på två andra sketcher som gör det:
-            I sketchen "Magnus namnsdag" är det en bild som refererar till sketchen "Att visa tre" på Magnus nattygsbord.  
-            I sketchen "Evas namnsdag" säger Magnus att Brasse inte kan skriva, då svarar Brasse att han kan skriva "Eva" för att han har skrivit på plank att Magnus och Eva pussas, detta kan möjligen vara en referens till sketchen där Magnus och Brasse skriver på planket som kan kallas för "Pussplanket", "Brasse vill ha en puss" och "Staketklotter och kärlekslappar". Jag är dock inte säker på den referensen. 

Ossian T

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 september 2026 kl. 09:16:21300 sketcher är nog korrekt, men 68 avsnitt är nog en förväxling av 58 avsnitt.

Jag läste i ett fysiskt exemplar av en Röster i Radio-TV artikel från 1978, och där nämnde Magnus att de hade gjort 58 avsnitt och 300 sketcher. Att det skulle vara 68 avsnitt tror jag är en förväxling från Hemtrevligts sida ;)

Det som dock gör mig fundersam är varför man inte räknade med Fem myrors julshow (1976) i artikeln. Förmodligen tyckte de väl att det var ett eget program, och då blev det 58 avsnitt. Enligt mig borde man räkna med det som ett avsnitt ur serien.

Som påpekat är nog 300 sketcher med stor sannolikhet rätt, då man i flera dokumentärer har visat klipp från framförallt säsong 1 som aldrig visats i repris.

Ett exempel är Året var 1973 (2023). Där visas korta glimtar från idag okända sketcher, som till exempel en tidig version av Lattjolajbanlådan.

https://www.youtube.com/watch?v=hfaX5jQKwOA
Om vi tänker att det är fem sketcher per avsnitt i 1975 års version blir det totalt cirka 75 sketcher. I fem myrors julshow så använts 7 sketcher. I julkalendern så är ungefär 100 sketcher nyinspelade. Det betyder att den första versionen från1973-1974 måste innehålla över 100 sketcher för att siffran ska bli 300. Vet vi säkert om de första 15 avsnitten var 15 minuter långa som "Fem små myror" eller 30 minuter långa som i senare säsonger?

Jag tror att antalet sketcher som har sänts på TV skulle kunna vara högst cirka 270. Det kan möjligen vara en stor mängd sketcher som aldrig blev sända på TV, vi känner ju redan till en (djurlåda: larv, fjäril, nyckelpiga & fasan). 

Daniel Hofverberg

Citat från: Ossian T skrivet  1 september 2026 kl. 22:20:48Om vi tänker att det är fem sketcher per avsnitt i 1975 års version blir det totalt cirka 75 sketcher. I fem myrors julshow så använts 7 sketcher. I julkalendern så är ungefär 100 sketcher nyinspelade. Det betyder att den första versionen från1973-1974 måste innehålla över 100 sketcher för att siffran ska bli 300. Vet vi säkert om de första 15 avsnitten var 15 minuter långa som "Fem små myror" eller 30 minuter långa som i senare säsonger?
Det verkar ha rört sig om halvtimmeslånga avsnitt. Jag har letat i Svenska Dagbladets tidningsarkiv, och den första sändningen jag hittar är från den 19 november 1973:
TV2 tablå SvD 19731119.jpg

Sen verkar serien hålla på fram till den 24 oktober 1975. Därefter hittar jag ingenting förrän den 8 november 1976, då serien börjar om med halvtimmesavsnitt igen - men bara i en dryg månad fram till den 10 december 1976. Sen händer ingenting förrän julkalendern inleds den 27 november 1977.

Jag hittade även denna intressanta artikel om julkalendern - där står det att "20 av seriens 150 sketcher" är repriser:
Artikel Fem myror SvD 19771127.jpg