Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Jojje Wadenius (1945-2026)

Startat av Monsieur Hulot, 1 maj 2026 kl. 20:32:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

https://www.svt.se/kultur/jojje-wadenius-dod

Ikväll har vi nåtts av beskedet att musikern och sångaren Jojje Wadenius har avlidit.

Han skrev många fina sånger, bland annat barnvisor textsatta av Barbro Lindgren. Mina favoriter är Sången om Kalle och Kråkbegravningen., varav den sistnämnda blev tecknad film 1973 animerad av Peter Cohen och Olof Landström.

Han skrev också musiken till de tecknade TV-serierna Kalles klätterträd (1975-1976) och Farbrorn som inte vill va stor (1979), även där i samarbete med Cohen och Landström.

För att hedra honom så spelar vi därför Kråkbegravningen. (Denna version kommer från den tecknade filmen)

Fina Jojje :'( Vila i frid!

https://www.youtube.com/watch?v=AQRSA49IgUQ

Disneyfantasten

Kände inte till honom men förstår nu vem han är när jag läser att han gjorde musiken till Kalles Klättertröd och Farbrorn som Inte Vill Va Stor, trist var det iallafall.

Må han vila i frid.

MOA

Precis när vi snackade om Kalles Klätterträd
R.I.P

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  1 maj 2026 kl. 21:30:57Precis när vi snackade om Kalles Klätterträd
R.I.P
Ja :-\ 

Kommer din reaktionsvideo av Kalles klätterträd (oavsett vilket avsnitt det blir) bli en hyllning till Wadenius?

Skokaka

Erika

Kom faktiskt väldigt överraskande... Vila i frid.  :( :'(

Kan tillägga att han även sjöng en låt i filmen Babar - elefanternas konung.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 maj 2026 kl. 22:24:11Ja :-\

Kommer din reaktionsvideo av Kalles klätterträd (oavsett vilket avsnitt det blir) bli en hyllning till Wadenius?
Får vi se...

Monsieur Hulot

Jag kunde inte bestämma mig om detta inlägg skulle vara i denna tråd eller i Personliga bekännelser, men eftersom det handlar om honom får det väl bli denna tråd.

Jag trodde under längre tid att Jojje Wadenius var blond. Tro det eller ej! Det dröjde nämligen flera år innan jag visste hur han såg ut, eftersom jag under mina uppväxtår bara hört hans röst på skiva och på TV.

Jag vet inte varför det kändes som det, men förmodligen var det väl något med rösten som gjorde att jag fick bild av att han ungefär såg ut som Jonatan i Bröderna Lejonhjärta (1977).

Jag vill för övrigt dela med mig av en annan av hans låtar jag växte upp med; Jag är det fulaste som finns med text av Barbro Lindgren.

https://www.youtube.com/watch?v=M8lECnWwG8o

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 12 juli 2026 kl. 16:25:35Jag kunde inte bestämma mig om detta inlägg skulle vara i denna tråd eller i Personliga bekännelser, men eftersom det handlar om honom får det väl bli denna tråd.

Jag trodde under längre tid att Jojje Wadenius var blond. Tro det eller ej! Det dröjde nämligen flera år innan jag visste hur han såg ut, eftersom jag under mina uppväxtår bara hört hans röst på skiva och på TV.

Jag vet inte varför det kändes som det, men förmodligen var det väl något med rösten som gjorde att jag fick bild av att han ungefär såg ut som Jonatan i Bröderna Lejonhjärta (1977).

Jag vill för övrigt dela med mig av en annan av hans låtar jag växte upp med; Jag är det fulaste som finns med text av Barbro Lindgren.

https://www.youtube.com/watch?v=M8lECnWwG8o
Jojje, Jonathan, LoL
Tänk om han spelat Jonathan i Bröderna Lejonhjärta

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 12 juli 2026 kl. 17:01:14Jojje, Jonathan, LoL
Tänk om han spelat Jonathan i Bröderna Lejonhjärta
Eller medverkat i en Astrid Lindgren-produktion överhuvudtaget.

Undrar hur Bröderna Lejonhjärta hade sett ut om han hade varit inblandad!