Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Marilyn Monroe

Startat av Anders M Olsson, 1 juni 2026 kl. 11:37:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Om Marilyn Monroe hade levt skulle hon ha fyllt 100 år idag den 1 juni 2026.

Marilyn Monroes grav.jpg

Marilyn Monroe ligger begravd på Westwood Village Memorial Park Cemetery i Los Angeles. Bilden ovan har jag själv tagit när jag var där 2019. Hon är begravd i ett s.k. mausoleum där kistan är inskjuten i en vägg med gravar fyra våningar högt. Till vänster om henne ligger Hugh Hefner. Hugh Hefner brukade skämta om att han skulle begravas ovanpå Marilyn Monroe, men den platsen var inte ledig. Han fick nöja sig med att tillbringa evigheten bredvid henne.

SVT har ett litet reportage där det bl.a ges tips på tre filmer med henne:
https://www.svt.se/kultur/marilyn-monroe-foddes-for-100-ar-sedan

Förutom dessa tre skulle jag även vilja nämna Hur man får en miljonär, som var en av de första filmerna i Cinemascope. D.v.s. det var den allra första som låg färdig för visning, men studion höll inne på den och lät Den purpurröda manteln gå upp först på biograferna.

Monsieur Hulot

Stor skådespelerska, en av de bästa! Mycket vacker var hon också!

Hon fick verkligen inte många år på jorden :'( 

Hon hade huvudrollen i filmen I hetaste laget (1959) med Tony Curtis och Jack Lemmon, som för övrigt blev musikal på 80-talet med Magnus och Brasse.

Monsieur Hulot

Om inte jag minns fel var väl Marilyn dubbad i någon film? Jag vet att Marni Nixon dubbat hennes röst i någon film, men jag vet inte om det var repliker eller sångröst som dubbades.

Ska sanningen fram har jag inte 100 procent koll på henne, men finns det klipp med hennes riktiga röst eller när hon pratar med Nixons?

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 juni 2026 kl. 13:16:42Om inte jag minns fel var väl Marilyn dubbad i någon film? Jag vet att Marni Nixon dubbat hennes röst i någon film, men jag vet inte om det var repliker eller sångröst som dubbades.
Marni Nixon var framför allt känd för att göra sångrösten till skådespelerskor i olika filmer, och det fanns knappast några skäl att dubba över deras talröster.

Marilyn Monroe hade en utmärkt sångröst, men med vissa begränsningar i tonomfånget. Därför fyllde Marni Nixon i en del höga toner i Herrar föredrar blondiner. Men på det stora hela är det Marilyn Monroes egen sångröst vi hör.

Elios

Såg på The Seven Year Itch här om veckan. ;D