Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Olika filmmanus: gamla manus vs resultat-manus

Startat av Disneyfantasten, 15 juni 2026 kl. 23:09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Har länge funderat på en sak, kanske vi kunde fixa en diskussions-tråd angående manus och jämförelser mellan ursprungliga manus och manus som kom med i färdiga filmen.

Jag är exempelvis extremt glad att man ändrade manuset i första Toy Story då Woody framstår mer som en självisk idiot i det gamla manuset.

Jag är även glad att man ändrade manuset i Önskan då jag tycker det gamla manuset känns generiskt, löjligt och meningslöst, särskilt evil power couple delen och Asha + Star delen.

Samma sak tycker jag med första Zootropolis, då de elektriska halsbanden gjorde det ursprungliga manuset hårdhjärtat.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2026 kl. 23:09:42Har länge funderat på en sak, kanske vi kunde fixa en diskussions-tråd angående manus och jämförelser mellan ursprungliga manus och manus som kom med i färdiga filmen.

Jag är exempelvis extremt glad att man ändrade manuset i första Toy Story då Woody framstår mer som en självisk idiot i det gamla manuset.

Jag är även glad att man ändrade manuset i Önskan då jag tycker det gamla manuset känns generiskt, löjligt och meningslöst, särskilt evil power couple delen och Asha + Star delen.

Samma sak tycker jag med första Zootropolis, då de elektriska halsbanden gjorde det ursprungliga manuset hårdhjärtat.
Finns det nåt där du tycker att det "första manuset" var "bättre", eller att nånting kunde ha behållits från det  ???
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 15 juni 2026 kl. 23:20:15Finns det nåt där du tycker att det "första manuset" var "bättre", eller att nånting kunde ha behållits från det  ???
Ja, det tycker jag faktiskt, till exempel att Swinton var skurk i det ursprungliga Zootropolis-manuset, så jag tycker man kunde ha behållit henne då jag tycker att Bellwether var krystad och misslyckad som antagonist.

Dessutom så tycker jag det är synd att sången "A Wish Worth Making" togs bort från Önskan, i synnerhet då en instrumental version av låten spelas i slutet av filmen och den sjungs under eftertexterna, i ursprungliga manuset sjöngs den av Ashas farfar Sabino medans jag hade låtit Asha sjunga den i min version av filmen, måste säga att Julia Michaels låter så lik Ariana DeBose (rösten till Asha) att man skulle kunna tro att det är Asha som sjunger sången i eftertexterna.