Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Vad är er favoritmat och vad vägrar ni äta?

Startat av Anders, 8 juli 2026 kl. 16:31:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet 10 juli 2026 kl. 22:14:00hushållsost , mjukost and mögelost

även ostbågar om det räknas
Jag håller med dig, det är goda ostar :D

Ostbågar gills i min värld ;) Och det tycker jag också gott!

MOA

Lax är godaste fisken som existerar, älskar den, har alltid gjort det & kommer göra det tills dagen jag dör. Svara om det finns en fisk som slår laxen

TonyTonka

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 juli 2026 kl. 17:27:27Är det av allergi eller att du bara inte gillar banan som du hoppar dem i Flygande Jacob?

Själv har jag inte ätit rätten på över 10 år. Måste laga igen!
Jag gillar inte banan....eller egentligen så ogillar jag det inte, egentligen är faktiskt banan en av få frukter jag kan äta utan problem med konsistensen, men jag vill bara inte ha det i Flygande Jacob. Antagligen för att jag började äta Flygande Jacob före jag lärde mig att bananer känns okej. xD
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet 10 juli 2026 kl. 22:15:29gillar potatis som tillbehör till kött

även lite sås
Vilken typ av potatis gillar du?

Jag tycker om... ALLA potatisrätter som går att tänka sig! Potatisgratäng, potatismos, ugnsrostad, stekt i panna och såklart vanlig kokt potatis, både vinterpotatis och färskpotatis.

Gräddsås är också vansinnigt gott, särskilt till potatismos och köttbullar! :D

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 juli 2026 kl. 08:57:46Vilken typ av potatis gillar du?

Jag tycker om... ALLA potatisrätter som går att tänka sig! Potatisgratäng, potatismos, ugnsrostad, stekt i panna och såklart vanlig kokt potatis, både vinterpotatis och färskpotatis.

Gräddsås är också vansinnigt gott, särskilt till potatismos och köttbullar! :D
Ytterligare en lustig skillnad i språkbruket mellan olika delar av landet.

Här i Skåne säger vi inte "färskpotatis", utan "nypotatis".

TonyTonka

Tack vare den här tråden blev jag så sugen på Flygande Jacob att jag åt det idag. xD

Monsieur Hulot

En annan typ av mat jag älskar är mycket av den äldre maten. En äldre rätt jag älskar över allt annat på jorden är lutfisk!

I Göteborg äter vi ju mycket fesk (eller fisk som de säger i huvudstaden) och då är det ju bara självklart att vi konsumerar väldigt mycket!

Lutfisk är ju en julrätt, men om man vill få lite julkänsla på sommaren går det ju utmärkt såklart ;) Men lutfisk äter man bara i juletid, och därmed basta!

Lutfisk (från Skärhamn) med kokt potatis och vit senapssås, samt lite kryddpeppar! Jag skulle kunna prata i timmar om hur mycket jag älskar det, men jag ger enbart denna lilla sammanfattning. Jag tror alla här förstår att jag älskar lutfisk! ;D

(Och återigen kan jag tyvärr inte komma på någon maträtt jag ogillar.)

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 juli 2026 kl. 11:20:43Lutfisk (från Skärhamn) med kokt potatis och vit senapssås, samt lite kryddpeppar! Jag skulle kunna prata i timmar om hur mycket jag älskar det, men jag ger enbart denna lilla sammanfattning. Jag tror alla här förstår att jag älskar lutfisk! ;D
Lutfisk är nästan det enda jag absolut inte äter. Annars äter jag det mesta med god aptit.

Jag har en tendens att bli dålig i magen av vegetarisk mat, så helt vegetariska rätter försöker jag undvika när så är möjligt. Det är inte så att jag inte tycker att vegetarisk mat är god, för det kan den mycket väl vara. Men det brukar komma surt efter nästa dag... :(

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 juli 2026 kl. 11:20:43En annan typ av mat jag älskar är mycket av den äldre maten. En äldre rätt jag älskar över allt annat på jorden är lutfisk!

I Göteborg äter vi ju mycket fesk (eller fisk som de säger i huvudstaden) och då är det ju bara självklart att vi konsumerar väldigt mycket!

Lutfisk är ju en julrätt, men om man vill få lite julkänsla på sommaren går det ju utmärkt såklart ;) Men lutfisk äter man bara i juletid, och därmed basta!

Lutfisk (från Skärhamn) med kokt potatis och vit senapssås, samt lite kryddpeppar! Jag skulle kunna prata i timmar om hur mycket jag älskar det, men jag ger enbart denna lilla sammanfattning. Jag tror alla här förstår att jag älskar lutfisk! ;D

(Och återigen kan jag tyvärr inte komma på någon maträtt jag ogillar.)
Lutfisk fanns med i julversionen av lattjo lajban lådan men har aldrig ätit den på julbord eller någon annanstans

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 13 juli 2026 kl. 14:01:34Lutfisk fanns med i julversionen av lattjo lajban lådan men har aldrig ätit den på julbord eller någon annanstans
Synd! För det är som sagt mycket gôtt!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 juli 2026 kl. 14:27:21Synd! För det är som sagt mycket gôtt!
Är det Monsieurs favoritfisk? Vad är hans åsikt om lax?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 13 juli 2026 kl. 15:00:57Är det Monsieurs favoritfisk? Vad är hans åsikt om lax?
Lutfisk, lax och all annan go fesk är ingenting att leka med! Med andra ord - jag tycker om båda! ;)

Tillägg: Ja, lutfisk är nog favoriten! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 juli 2026 kl. 13:20:17Lutfisk är nästan det enda jag absolut inte äter.
Jag tycker heller verkligen inte om lutfisk - och inte surströmming heller, för den delen, som luktar förjäkligt och gör att hela huset stinker... :(

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2026 kl. 00:17:37Jag tycker heller verkligen inte om lutfisk - och inte surströmming heller, för den delen, som luktar förjäkligt och gör att hela huset stinker... :(
Har faktiskt aldrig känt den lukten, är den värre än när man tillagar sparris?

moviefan

Jag gillar kräftor, det är gott med paj till.  :D