Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Twinkle, min drömstjärna

Startat av Anders, 22 juli 2026 kl. 18:54:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Jag minns denna serie lite vagt från när den gick på K-TV. Är det någon som minns vilka som gjorde rösterna i den?

Sångaren i introt påminner väldigt mycket om Peter Jöback, men är inte 100 % säker.
https://www.youtube.com/watch?v=pnL5vyqLteg&list=RDpnL5vyqLteg&start_radio=1
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Här har du creditlista till Twinkle, min drömstjärna; även om den säkert inte är komplett:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/twinkle/
(Men troligtvis medverkar inga fler skådespelare än dessa, så övriga roller görs förmodligen av dessa tre)

Serien i sig är alltså dubbad av Adaptor D&D i Köpenhamn (som även dubbade mycket annat åt FilmNet/K-TV), medan ledmotivet är dubbat av Eurotroll i Stockholm.

Det är alltså Magnus Rongedal som sjunger ledmotivet, men jag håller med att hans röst är lik Peter Jöbacks. Tydligen lämnade Adaptor introt odubbat, som sedan Eurotroll dubbade i anslutning till mixningen (Eurotroll brukade tydligen mixa det mesta som Adaptor dubbade, och enligt uppgift även mycket som Sun Studio dubbade).

Vem som översatte och vem som skrev de svenska sångtexterna (med all säkerhet två olika personer i och med olika studior) har jag tyvärr inte lyckats utröna, och inte heller vem som var sångregissör på Eurotroll. Jag pratade med Anja Schmidt för flera år sedan, men hon mindes tyvärr inte vem översättaren var.

Jag tror att jag ska ha alla avsnitt av serien inspelad, eller åtminstone de allra flesta, som jag kan försöka leta fram och lägga upp på Archive framöver. :)

Anders

Tack för infot! Då var mina aningar fel. Jag tyckte dock att sångaren lät väldigt mycket som Aladdin vid vissa tillfällen, särskilt vid "Twinkle" på 0:19-strecket.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!