Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Hyr-vhs

Startat av TonyTonka, 30 juli 2026 kl. 17:02:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Tintin

Citat från: Tintin skrivet  5 augusti 2026 kl. 23:00:39Minnet sviker, men det ska också finnas ett arkiv i Göteborg där det bl a ska finnas en donerad klippsamling om film. Där skulle du nog kunna hitta en del fakta. Jag minns det eftersom jag fick träff på Solens tempel.
Riksarkivet var det som jag tänkte på och samlingen ska enligt beskrivningen bestå av filmrelaterat material såsom recensioner och bioprogram.

Verkar ganska stort och rörigt, men finns en kategori reklamblad från filmbolag. Där skulle det möjligen kunna finnas något om hyrutgåvor.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 augusti 2026 kl. 20:52:58Vad jag tolkar det som får man enbart se filmen via länk och därmed inte ladda ner filen?
De gånger jag köpt filmer via Eventyrhuset har jag fått filmen via länk till deras sajt inbäddad via Vimeo. Det går att ladda hem, även om det är en smula bökigt - men jag vet att jag lyckades med Smurferna och den fiffige trollkarlen.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 augusti 2026 kl. 01:07:22De gånger jag köpt filmer via Eventyrhuset har jag fått filmen via länk till deras sajt inbäddad via Vimeo. Det går att ladda hem, även om det är en smula bökigt - men jag vet att jag lyckades med Smurferna och den fiffige trollkarlen.
Håller med om att det är lite oklart på sidan, men så här såg mailet ut som jag fick i efterhand när jag köpte 2 titlar i slutet av Augusti förra året. 

Monsieur Hulot

Jag kunde inte bestämma mig om detta skulle stå med i denna tråd eller i den andra tråden SVT-rariteter, men eftersom det är ett inlägg om hyrvideo så får det bli här.

Sagokorgen var ju som bekant en videoserie bestående av sju olika barnprogram, som SVT själva gav ut på video. Jag hittade en recension av volym 6 i Göteborgsposten som jag tycker är värd att citera. :)

"Av Sagokorgen nr 6 att döma är detta en lyckad satsning. De olika sagorna i korgen plockas fram och presenteras av Ulf Elfving (han är dock lite slarvig eftersom han är allt för manusbunden). Godnatt Alfons Åberg är en tecknad film med många bottnar, Pippi ordnar en utflykt har givetvis sina poänger och äventyr, Kalles klätterträd är också en starkt tecknad saga och H C Andersens Granen är vackert och annorlunda berättad. (Svt-Polygram)

Med Sagokorgarna riskerar inte föräldrarna att hyra något skräp eller skrämmande för sina barn."

Recension av Tore Ljungberg (1939-2013)

I samma artikel fanns en bild på Alfons Åberg och en text där det stod att det var ett av många starka kort i Svt:s satsning på barn- och ungdomsvideo.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 augusti 2026 kl. 13:16:09Jag kunde inte bestämma mig om detta skulle stå med i denna tråd eller i den andra tråden SVT-rariteter, men eftersom det är ett inlägg om hyrvideo så får det bli här.

Sagokorgen var ju som bekant en videoserie bestående av sju olika barnprogram, som SVT själva gav ut på video. Jag hittade en recension av volym 6 i Göteborgsposten som jag tycker är värd att citera. :)

"Av Sagokorgen nr 6 att döma är detta en lyckad satsning. De olika sagorna i korgen plockas fram och presenteras av Ulf Elfving (han är dock lite slarvig eftersom han är allt för manusbunden). Godnatt Alfons Åberg är en tecknad film med många bottnar, Pippi ordnar en utflykt har givetvis sina poänger och äventyr, Kalles klätterträd är också en starkt tecknad saga och H C Andersens Granen är vackert och annorlunda berättad. (Svt-Polygram)

Med Sagokorgarna riskerar inte föräldrarna att hyra något skräp eller skrämmande för sina barn."

I samma artikel fanns en bild på Alfons Åberg och en text där det stod att det var ett av många starka kort i Svt:s satsning på barn- och ungdomsvideo.
Så sorgligt att serien sedan blev bortglömd & ottillänglig. SVT borde bevara detta för historien

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 augusti 2026 kl. 13:16:09Jag kunde inte bestämma mig om detta skulle stå med i denna tråd eller i den andra tråden SVT-rariteter, men eftersom det är ett inlägg om hyrvideo så får det bli här.

Intressant - betyder det här att Sagokorgen innehöll nyinspelade introduktioner med Ulf Elfving...? Jag har inget minne av att jag ens hyrde någon av de här VHS-volymerna, än mindre har de i dagsläget...

Benkt

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 augusti 2026 kl. 00:37:27Intressant - betyder det här att Sagokorgen innehöll nyinspelade introduktioner med Ulf Elfving...? Jag har inget minne av att jag ens hyrde någon av de här VHS-volymerna, än mindre har de i dagsläget...
Japp, det stämmer i alla fall för den kassetten jag såg. Det är förstås inget fantastiskt med det, han bara berättar vad man ska få se.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 augusti 2026 kl. 00:37:27Intressant - betyder det här att Sagokorgen innehöll nyinspelade introduktioner med Ulf Elfving...? Jag har inget minne av att jag ens hyrde någon av de här VHS-volymerna, än mindre har de i dagsläget...
Han fanns med på flera av kassetterna, men jag kommer inte ihåg exakt alla han var med på. Jag tror han fanns med på kassetterna där det var flera program och inte bara ett.

Första volymen bestod av tre Pippi-avsnitt, andra av tre Saltkråkan-avsnitt. Sjätte volymen var den första som var en blandning av olika serier.

Citat från: Benkt skrivet  7 augusti 2026 kl. 08:03:44Japp, det stämmer i alla fall för den kassetten jag såg. Det är förstås inget fantastiskt med det, han bara berättar vad man ska få se.
Är hela videoserien svårtillgänglig är introduktionerna säkert det också.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  7 augusti 2026 kl. 08:21:58Första volymen bestod av tre Pippi-avsnitt, andra av tre Saltkråkan-avsnitt. Sjätte volymen var den första som var en blandning av olika serier.
När jag kollade på Eventyrhuset i veckan fann jag en VHS med Pippi, Alfons Åberg och Vi på Saltkråkan. Det står inget om Sagokorgen på omslaget men finns en 9:a nu på baksidan (som del 9 i en serie).

https://eventyrhuset.no/products/pippi-alfons-aberg-vi-pa-saltkrakan-vhs-big-box

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet  7 augusti 2026 kl. 10:07:29När jag kollade på Eventyrhuset i veckan fann jag en VHS med Pippi, Alfons Åberg och Vi på Saltkråkan. Det står inget om Sagokorgen på omslaget men finns en 9:a nu på baksidan (som del 9 i en serie).

https://eventyrhuset.no/products/pippi-alfons-aberg-vi-pa-saltkrakan-vhs-big-box
Exakt det innehållet är med på volym 9 av Sagokorgen, ursprungligen släppt september 1982.

Av alla 18 volymer såg jag att var Ulf Elfving presentatör på 8 av dem (bland annat volym 6 från -82 och volym 15 från -83).