Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Är PostNord helt från vetet!!!!!!!!!!!!!

Startat av Will Siv, 1 augusti 2026 kl. 19:32:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

(skriver det här som ett eget ämne istället för i Gnälltråden)

Vem lämnar paket mitt i ingången istället för, idk, I BREVLÅDAN!!!!!!!! Så vem som helst kan ta det!!!!!!!!!

Och varför försöker dom inte kontakta mottagaren!!!!!!!!

Varför talar dom inte om att man måste motta paketet själv på plats

Eller om paketet är för stort för att lämna i brevlådan

Man kan inte bara lämna ett paket så där!!!!

Och varför är deras kundtjänst inte öppen 24/7!!!!!!!!!

- what.

TonyTonka

Citat från: Will Siv skrivet  1 augusti 2026 kl. 19:32:04(skriver det här som ett eget ämne istället för i Gnälltråden)

Vem lämnar paket mitt i ingången istället för, idk, I BREVLÅDAN!!!!!!!! Så vem som helst kan ta det!!!!!!!!!

Det gör väl inte bara postnord? Vet inte om det är samma sak, men jag bor i ett höghus och med jämna mellanrum ser man paket lutade mot väggar precis bredvid personers dörrar. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Will Siv

Citat från: TonyTonka skrivet  1 augusti 2026 kl. 19:44:29Det gör väl inte bara postnord? Vet inte om det är samma sak, men jag bor i ett höghus och med jämna mellanrum ser man paket lutade mot väggar precis bredvid personers hus. ^^
Och vad händer om mottagaren inte är hemma  ??? 

- what.

TonyTonka

Citat från: Will Siv skrivet  1 augusti 2026 kl. 19:45:07Och vad händer om mottagaren inte är hemma  ???
Då lämnas väl paketet utanför antar jag. Brukar det inte stå något i stil med "Lämna paketet utanför dörren om mottagaren inte är hemma" som val när man beställer paket? Har visserligen beställt saker relativt nyligen men jag väljer alltid ombud om det går.

Sedan vet jag att jag ibland fått avisering om att "paketet är för stort för postboxen, du kan hämta det hos ombud" i stället. Det är kanske så de borde göra alltid?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lillefot

Det låter tämligen klantigt, men det de kan göra om paketet inte får plats är att lämna det i en påse hängandes på lådan. Men det låter som att de inte har gjort det.

Det jag kan säga är dock att Postnord har väldigt stor variation omkring i landet hur de fungerar. Här i Linköping är de kanon att göra med, medans i Stockholm hände det mer ofta än nödvändigt att det förekom slarv från deras sida.

EDIT: Nu är jag inte helt säker på om du menar hemleverans eller vanlig brevlådeleverans.
Psykiska hälsan är sådär igen, så kommer troligen inte vara så aktiv ett tag.

gstone

Citat från: Will Siv skrivet  1 augusti 2026 kl. 19:32:04(skriver det här som ett eget ämne istället för i Gnälltråden)

du gör det ibland

mamma brukar ta dom när det änder
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Will Siv

Citat från: Lillefot skrivet  1 augusti 2026 kl. 19:48:40Det låter tämligen klantigt, men det de kan göra om paketet inte får plats är att lämna det i en påse hängandes på lådan. Men det låter som att de inte har gjort det.

Det jag kan säga är dock att Postnord har väldigt stor variation omkring i landet hur de fungerar. Här i Linköping är de kanon att göra med, medans i Stockholm hände det mer ofta än nödvändigt att det förekom slarv från deras sida.

EDIT: Nu är jag inte helt säker på om du menar hemleverans eller vanlig brevlådeleverans.
Det var en beställning från ebay

Dom sa att det blev leverat till min adress, men jag var inte hemma (20:e juli)

Har inte hört nåt mer än det och paketet är inte här och jag kan inte kontakta någon just nu
- what.

Will Siv

Citat från: TonyTonka skrivet  1 augusti 2026 kl. 19:47:01Då lämnas väl paketet utanför antar jag. Brukar det inte stå något i stil med "Lämna paketet utanför dörren om mottagaren inte är hemma" som val när man beställer paket? Har visserligen beställt saker relativt nyligen men jag väljer alltid ombud om det går.

Sedan vet jag att jag ibland fått avisering om att "paketet är för stort för postboxen, du kan hämta det hos ombud" i stället. Det är kanske så de borde göra alltid?
Fick ingen info om det.

Det stod bara nåt om det skulle lämnas utan mottagning........

Men jag utgick ifrån att det skulle lämnas i brevlådan eller på en service butik här för senare uthämtning 
- what.

Oskar

år 2002 deras reklam fanns en grinig karaktär som tycker att Postnord var bättre förr och blir arg och hämta paket på en mack.

Monsieur Hulot

Tintin

Tips:

Har man spårningsnummer på paket från utlandet så kan man söka på PostNord:s sida med det. Då står det oftast om det levereras till dörr (eller är ombokningsbart till ombud). Det är bäst att göra det när paketet är nära gränsen och framåt. Då man oftast har lite mera tid på sig.

Vissa går att styra om till ombud (medan vissa inte gör det). Har provat någon gång att ringa till PostNord och försökt göra det ändå (men fick kalla handen).

Lite sent svar, men fick paket till dörr idag. Inte heller alltid så glad i det. Dels på grund av stöldrisken, men även att brevbäraren kan frestas att trycka in paket som är för trånga för själva inkastet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  1 augusti 2026 kl. 19:48:40Det jag kan säga är dock att Postnord har väldigt stor variation omkring i landet hur de fungerar. Här i Linköping är de kanon att göra med, medans i Stockholm hände det mer ofta än nödvändigt att det förekom slarv från deras sida.
Det är min erfarenhet också. Min bror i Stockholm har ofta uttryckt att PostNord fungerar dåligt där, men här i Skellefteå fungerar det nästan alltid klanderfritt; både till brevlådan och till ombud - och är det snabbaste alternativet här, då Schenker/DSV som regel tar ett par dagar längre tid på sig till norra Norrland.

DHL och Bring försöker jag helst undvika i möjligaste mån, för då blir närmaste ombud i Skelleftehamn; 8 kilometer från där jag bor och knappt två mil från centrala Skellefteå - att behöva ta sig 8 km åt fel håll där nästan ingenting finns (och man därför sällan har anledning att fara till) är ingen höjdare, medan jag mycket hellre hade fått paketen till centrala Skellefteå där jag arbetar...

Den enda dåliga erfarenheten jag har av PostNord var när jag i julas beställde några VHS-filmer via Tradera, och jag aldrig fick någon avisering; så att jag helt missade paketet som skickades tillbaka till avsändaren. Gudskelov var det ju inom Sverige, så då gick det bra för mig att ta kontakt med säljaren och mot extra fraktkostnad få hen att skicka filmerna på nytt, men jag förlorade nästan en hundralapp på det i och med en ny fraktkostnad (plus att det tog nästan en månad innan säljaren fick paketet som skickades tillbaka, och kunde skicka det på nytt). :(
(Men det hade förstås varit ännu värre om det varit från utlandet, för då brukar det vara hopplöst att få varorna om de hinner skickas tillbaka...)

Elios

Förra året var jag med om något helt fucked up.
Jag hade köpt ett par gäng böcker som jag var glad över att få. Hade beställt dom och tror det var genom Dhl som satte dit dom så man kunde hämta dom via iBoxen.

Så när jag då fått en avisering om att den finns i ett sånt skåp att hämta så kommer jag till platsen och där står instruktionerna om hur du öppnar osv.

Det står i rad 3 men jag ser bara två så jag trycker på öppna. Men inget händer tänker jag och så håller jag på att fiffla med om den kunde öppna sig och jag har inte mycket batteri kvar på min mobil så jag går hem för att ladda så går jag tillbaka sen och försöker på nytt.

Då gör jag det och kollar på samma sätt igen och då upptäcker jag att bland dom två stora hyllorna framför så finns det en jävla hylla till som alltså står på andra sidan väggen. Alltså att om man tänker sig dom två hyllorna som verkligen syns längst fram med att på den högra sidan så viker sig väggen inåt och där står en hylla som man knappt ser. Och ser att det är Hylla 3 som den ska finnas på och då trycker jag på öppna och en lucka öppnas. Ja vad är då där i?! Inte ett jävla piss såklart.
Det var alltså där jag insåg vad som hände. Så jag ringer till Dhl tror jag det var och dom sa att den öppnades för ungefär en timme sedan. Då som jag var där men hittade inte hylla 3.
Förklarar för dom hur det ligger till och tack och lov så kunde hon jag pratade med förstå att det var förvirrande och lätt att missa den hyllan.
Så skönt där att det inte var någon jävla byråkrat som sa åt en att man måste vara mer uppmärksam och följa instruktionerna som står där. Hade det varit det då hade jag fan läxan upp dom verbalt kan jag säga er. Som att skadar du knäet får du skylla dig själv som inte kunde balansen!?

Gick in till Coop som ligger precis nära där och frågar om det kommit in någon och lämnat ett par böcker!? Dom skakar på huvudet och säger nej tyvärr.

Så det är då någon jävel som har snott dom
Säkert något barn som gillar att hålla på med sånt.

Var så JÄVLA förbannad när jag kom hem att jag beställde hem böckerna på nytt. Men inte bara det utan även en massa andra jag tänkte ha i min samling. Sedan dess så har jag aldrig gjort något förrän jag vet när och hur man öppnar luckan så det inte händer igen.

Så att ja du Will Siv. Jag vet lite där vad du går igenom så att säga.^^