Egentligen är nog Anders M Olsson ännu mer insatt än jag, men jag är 99,9% säker på att alla svenska VHS-utgåvor och likaså alla svenska biovisningar varit nedklippta på samma sätt - en klippning som Disney gjorde på eget bevåg innan dubbningen gjordes, för att säkerställa att filmen skulle bli barntillåten av Statens biografbyrå.
Det var också därför som Sverige hoppades över när resten av världen fick den första DVD-utgåvan av
Den lilla sjöjungfrun, och det var först till nyutgåvan 2006 som filmen för första gången släpptes på DVD i Sverige; då återställd till sin fulla längd med tilläggsljud taget från originalspåret. Jag hade en del kontakt med Disneys tekniska chef inför DVD-utgåvan, och minns därför att han berättade att han och huvudkontoret i USA hade diskuterat länge om hur de skulle lösa det med de bortklippta scenerna i Sverige - just därför känner jag mig säker på att ingen VHS-utgåva varit komplett (om det funnits någon oklippt version förut skulle det ju inte ha blivit något problem med att återställa filmen till sin fulla längd).
Den VHS vi hyrde när jag var liten plutt hade alla dessa fulla scener. Hur kan det komma sig? Kanske den VHS'en inte var klippt på det sättet. Årtalet vi hyrde den måste vart 98 - 99
Har du jämfört med den fulla versionen på exempelvis DVD, för att se att alla dessa scener verkligen var kompletta på DVD? En del av scenerna hade nog ganska försiktiga klippningar, så det är kanske inget man tänker på om man inte direkt jämför de olika versionerna. Totalt bör det ha varit runt tre minuter som var bortklippt i Sverige, men jag har inga exakta siffror här och nu.