Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Camp Rock 3

Startat av gstone, 11 augusti 2026 kl. 22:10:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Monsieur Hulot

Hade funderingar ikväll på att skaffa konto på Disney+ och så kommer du i samma stund med ett inlägg om att en film ska släppas på samma plattform som jag tänkt på! Världen är åter slumpartad!

För övrigt tror jag att det blir en bra film! ;)

Simon Axelsson

Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 63

gstone

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 12 augusti 2026 kl. 00:26:05Låter som att Connect 3 bytt röster igen.
vill du att dom ska låta skånska igen ?

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 12 augusti 2026 kl. 20:18:36vill du att dom ska låta skånska igen ?
Det kvittar hur de låter för mig. Poängterade bara att det lät som nya röster.
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 63

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 12 augusti 2026 kl. 00:26:05Låter som att Connect 3 bytt röster igen.
Det var väl inte så konstigt att man inte velat gå tillbaka till rösterna i första Camp Rock, som ju utgick ifrån ett (då) populärt band; som sedan länge har splittrats. Men nog borde det väl ha gått att få med samma röster som i tvåan; de är väl fortfarande aktiva...?

Citat från: gstone skrivet 12 augusti 2026 kl. 20:18:36vill du att dom ska låta skånska igen ?
Det stora problemet var väl egentligen inte skånskan, utan att den inte var konsekvent mellan bröderna - att två av bröderna talade skånska, men inte den tredje; fastän bröder rimligtvis bör ha växt upp tillsammans och därmed borde ha samma dialekt.

Visst, i verkligheten kan det förstås ha hänt något så att syskon inte har samma dialekt, men på film uppstår genast trovärdighetsproblem när så sker.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 augusti 2026 kl. 23:22:04Det stora problemet var väl egentligen inte skånskan, utan att den inte var konsekvent mellan bröderna - att två av bröderna talade skånska, men inte den tredje; fastän bröder rimligtvis bör ha växt upp tillsammans och därmed borde ha samma dialekt.

Visst, i verkligheten kan det förstås ha hänt något så att syskon inte har samma dialekt, men på film uppstår genast trovärdighetsproblem när så sker.
Är du för dialekter i dubbning ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 augusti 2026 kl. 09:54:55Är du för dialekter i dubbning ?
Absolut, så länge det sker på ett naturligt och logiskt sätt. Det är väl ändå inte särskilt logiskt om enbart stockholmska ska representeras, när vi bor i ett stort och avlångt land bestående av 290 kommuner...?

Camp Rock är som sagt ett utmärkt exempel på hur man inte ska göra. Jessie å andra sidan är ett bra exempel på lyckad och effektfull användning av dialekter.

Om alla talar en och samma dialekt, exempelvis Gothenburg Sounds gamla Snobben-dubbningar från 1980-talet, fungerar det ju också bra; då det inte blir några inkonsekventa avvikelser.

Mathilda Gustafsson

Jag antar att Jonas Brother måste byta röster varje gång de dyker upp. Ludwig Keijser är från första filmen men de andra är nya

Camp Rock 3 röstcredits.jpg
Camp Rock 3 röstcredits 2.jpg
Camp Rock 3 studiocredits.jpg

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 augusti 2026 kl. 12:49:28Jag antar att Jonas Brother måste byta röster varje gång de dyker upp. Ludwig Keijser är från första filmen men de andra är nya
Jag kan bara anta att Disney gjort bedömningen att det var för länge sedan Jonas/Jonas L.A. sändes i Sverige, så att nästan ingen kommer ihåg den serien längre; så att det därför inte fanns någon anledning att prioritera samma röster som i den serien (som i tvåan); utan att man lika gärna kunde göra nya röstprover utifrån originalrösterna.

TonyTonka

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 augusti 2026 kl. 12:49:28Jag antar att Jonas Brother måste byta röster varje gång de dyker upp. Ludwig Keijser är från första filmen men de andra är nya

Camp Rock 3 röstcredits.jpg
Camp Rock 3 röstcredits 2.jpg
Camp Rock 3 studiocredits.jpg
Är inte jätteinsatt, men var inte Charlott Strandberg också med i första filmen?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 17 augusti 2026 kl. 02:14:38Är inte jätteinsatt, men var inte Charlott Strandberg också med i första filmen?
Jo, samma karaktär som dock har fått en ny roll i själva handlingen.