Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tim Curry (1946-2026)

Startat av Carlswell, 26 augusti 2026 kl. 17:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gorehound

Disneyfantasten

Det var trist, han var grym både som skådespelare och röstskådespelare.

Må han vila i frid...

Lillefot

Väldigt tråkigt, dock hade hans hälsa varit ganska dålig de senaste åren så med det i åtanke är det kanske inte jätteförvånande. Men 2026 har verkligen varit ett brutalt år när det gäller personer som lämnat jorden.

Tim var verkligen en skådespelare som kunde vara både rolig, samt lagom läbbig (exempelvis som S.I.R i Disneys nedlagda Extraterrorestial Alien Encounter-attraktion som fanns på Disney World ett antal år). Han är någon vi aldrig kommer att glömma. :'(
Är inne här lite sporadiskt just nu.

TonyTonka

Nu känner jag att för många dör. Vila i frid, Nigel Thornberry.  :'(
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Skokaka

Om igår inte var illa nog, nu så är idag även ett känt namn också borta... Han var verkligen bra i vad han har varit med om... Vila i frid, han också. :'(

moviefan

Han gjorde engelska rösten till Forte i Skönheten och Odjuret; Den förtrollade julen, samt var han med i Pingvinen och Lyckostenen. 

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 26 augusti 2026 kl. 19:38:59Han gjorde engelska rösten till Forte i Skönheten och Odjuret; Den förtrollade julen, samt var han med i Pingvinen och Lyckostenen.
En type casting, även Taurus Bulba i Darkwing Duck, så känns som att han ofta fått spela skurkar.

Monsieur Hulot

Det var mycket tråkigt att höra! :'(

Jag kommer alltid minnas hans mycket obehagliga men suveräna insats som den ondskefulle clownen Pennywise i miniserien IT (1990).

Vila i frid!

MOA

R.I.P Legendarisk skådespelare, vilken sorglig dag idag

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 augusti 2026 kl. 19:50:27En type casting, även Taurus Bulba i Darkwing Duck, så känns som att han ofta fått spela skurkar.
Och just det, han var Hexxus i Ferngully Den Sista Regnskogen också.

Daniel Hofverberg

Jag måste medge att hans namn inte är bekant för mig - men jag ser i Aftonbladets artikel att han var med i Rocky Horror Picture Show, som jag såg om för bara ett par månader sedan; så med all säkerhet har jag sett honom i annat också men bara inte lagt hans namn på minnet...

Mycket sorgligt, och åtminstone i Rocky Horror Picture Show var han väldigt bra.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 augusti 2026 kl. 09:34:41Jag måste medge att hans namn inte är bekant för mig - men jag ser i Aftonbladets artikel att han var med i Rocky Horror Picture Show, som jag såg om för bara ett par månader sedan; så med all säkerhet har jag sett honom i annat också men bara inte lagt hans namn på minnet...
Jag kan väl inte påstå att jag är något stort fan av Tim Curry, men han var i alla fall inte helt okänd för mig.

Mitt första minne av Tim Curry var som rösten till titelrollen i datorspelet Gabriel Knight: Sins of the Fathers från 1993. Jag minns det speciellt eftersom Sierra On-Line (som gjorde spelet) berättade i någon nyhetsartikel att de hade haft många interna diskussioner om vem de skulle anlita till att göra rösten. De hade så småningom kommit fram till att rösten borde vara av samma typ som Tim Currys. Då hade någon framkastat idén om att försöka anlita Tim Curry själv, och det blev stor förvåning över att han både var ledig och villig att göra rollen.

En annan roll som jag minns är från filmen Mordet är fritt (Clue, 1985), som bygger på ett sällskapsspel som i Sverige heter Cluedo. Det är egentligen ingen speciellt lyckad film, men den är ganska unik eftersom den har tre olika slut. Enligt uppgift skickades filmen ut till biograferna i USA med sluten slumpvis fördelade på olika biografer. I Sverige visades dock filmen på bio med alla tre sluten i följd, liksom på video. Det finns även en Blu-ray (inte utgiven i Sverige) där man kan välja att se filmen med ett slumpvis valt slut.