Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Citat från: Elios skrivet 19 januari 2020 kl. 18:17:41
Ja det var väl alla mot alla något år där. Först körde dem vanlig deltävling sen så mötes väl två bidrag i varsinn semifinal där vinnaren fick en biljett till finalen.  8)
Ja, 2013 och 2014 körde dom ungefär som deltävlingarna men med 2 dueller i slutet

Men det borde vara som en vanlig deltävling där några går vidare till den andra omgången och så går dom som får flest röster till final :)

Det är faktiskt många som klagar på duellerna ända sen dom kom tillbaks 2015.

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 19 januari 2020 kl. 18:31:06
Ja, 2013 och 2014 körde dom ungefär som deltävlingarna men med 2 dueller i slutet

Men det borde vara som en vanlig deltävling där några går vidare till den andra omgången och så går dom som får flest röster till final :)

Det är faktiskt många som klagar på duellerna ända sen dom kom tillbaks 2015.

Jag gillade dock inte hur det var när dem var i det där TV-Huset allt såg då så dåligt och oplanerat ut. Dessutom så fick man inte ens en dag på sig att samla hur låtarna som gick till Andra Chansen lät förrän dagen innan som jag kan tycka var rätt orättvist då!  >:(

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Elios

Citat från: gstone skrivet 20 januari 2020 kl. 00:12:00
Okej ! Är Thorsten Flinck aktiv idag !

överraskande!

Skulle inte du ta en paus?^^

TonyTonka

Ser ni fram emot mello imorgon?  :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

E

Citat från: TonyTonka skrivet 31 januari 2020 kl. 14:38:52
Ser ni fram emot mello imorgon?  :)
Jajamän, hoppas bara att dom inte fortsätter med det orättvisa duellupplägget i andra chansen :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 januari 2020 kl. 16:09:19
Jajamän, hoppas bara att dom inte fortsätter med det orättvisa duellupplägget i andra chansen :(
Det hoppas jag med, men ärligt talat tror jag knappast de kommer ändra på det i år. Då finns det nog en större chans till nästa år - det här är ju nämligen det sista året som Christer Björkman är ansvarig och tävlingsproducent för Melodifestivalen, för att fr.o.m. nästa år ersättas av Karin Gunnarsson. Jag förmodar att Karin kommer att vilja sätta sin egen prägel på programmet, och inte fortsätta exakt som Christer gjort med allt, varför det kan finnas större chanser till förändringar nästa år.

På gott och ont har ju Christer Björkman på sistone varit lite väl förtjust i att fortsätta i samma gamla hjulspår, och inte vilja förändra någonting alls; och har ju dessutom fått ammunition för det tänket genom Sveriges relativt stora framgångar i Eurovision Song Contest...

Något jag också gärna skulle vilja se en ändring på är systemet med utländska jurygrupper i finalen i Melodifestivalen, då jag inte tycker man ska blanda in utländska jurygrupper i ett svenskt program. Visst förstår jag tanken och den är utan tvekan god, men när jurygrupperna kommer från länder som själva är med i Eurovision Song Contest är det svårt att kunna garantera att de verkligen är opartiska istället för att rösta taktiskt för att gagna sitt eget land i ESC. Hur kan man vara säker på att inte de utländska jurygrupperna röstar taktiskt, för att minska konkurrensen till sitt eget lands bidrag...?

Nu tror jag givetvis inte att majoriteten av jurymedlemmar avsiktligt kommer att tänka "Nu måste vi rösta på det sämsta bidrag vi kan hitta", men det är svårt att inte tänka tanken att somliga åtminstone undermedvetet påverkas av sitt eget lands bidrag till Eurovision Song Contest och därmed röstar taktiskt - åtminstone lär nog många inte rösta på något svenskt bidrag som är väldigt snarlikt deras lands bidrag...

Då alla i Melodifestivalen i övrigt är så mån om att det inte får förekomma minsta lilla orättvisa eller fusk, så är det märkligt att inte tävlingsledningen ens tänkt tanken att utländska jurygrupper från länder som själva är med i ESC inte nödvändigtvis kommer vara 100% opartiska när de ska hjälpa till att utse sin egen konkurrent...

Dessutom blir det ju till stor nackdel för artister/grupper som sjunger på svenska, och som utländska jurygrupper knappast lär rösta på i samma utsträckning i och med språket - trots allt är ju svenska ett fult och främmande språk för många andra länder, plus att de ju inte kommer förstå ett ord. De tävlar ju därmed inte på lika villkor, för sannolikheten är ju stor att låtar på svenska ändå kommer att framföras på engelska om de skulle vinna Melodifestivalen och tävla i Eurovision Song Contest...

TonyTonka

Jag tycker inte att duellupplägget i sig självt är orättvist, bara hur de förlägger duellerna. Jag tror det hade blivit mer rättvist om de skippat regeln att treor måste möta fyror. :)

Till exempel tror jag det hade blivit bättre om duellupplägget förra året hade varit:

Arvingarna vs Vlad Reiser
Lisa Ajax vs Rebecka Karlsson
Andreas Johnson vs Martin Stenmarck
Anna Bergendahl vs Nano

Det hade kanske varit ett dåligt upplägg för vissa rent favoritmässigt, men jag tror det hade blivit mest jämnt om duellerna lagts upp på det här sättet.

TonyTonka

Helt rätt resultat idag tycker jag.  :)

E

Idag tyckte jag att Malou Prytz, The Mamas och Sonja Aldén var bäst :)

Dom sämsta enligt mig var Robin och Felix. Sonja borde tagit Robins plats istället :(

Suzi och OVÖ var inte heller bra

Robin gick bara vidare för att folket visste vem han var >:( (det känns så i alla fall)

Simon Axelsson

Ingen annan som först trodde att Sonjas låt skulle sprida budskapet "fuck rullstolsbundna" bara utifrån titeln "Sluta aldrig gå"?
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

TonyTonka

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  1 februari 2020 kl. 21:34:44
Robin gick bara vidare för att folket visste vem han var >:( (det känns så i alla fall)

Om det hade varit så, hade väl Sonja Aldén gått till final? :)

E

Citat från: TonyTonka skrivet  1 februari 2020 kl. 21:47:23
Om det hade varit så, hade väl Sonja Aldén gått till final? :)
Vad menar du ???