Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  1 februari 2020 kl. 21:49:19
Vad menar du ???

Om jag inte har helt fel är Sonja rätt känd bland den lite äldre publiken
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

Daniel Hofverberg

Mina favoriter ikväll var Malou Prytz och The Mamas. Felix Sandman var också helt okej, även fast jag hade väntat mig att den skulle vara ännu bättre.

Robin Bengtsson var hyfsad och hade ett snyggt nummer (visuellt sett alltså), men låten i sig var ju definitivt inte någon av hans bättre låtar och imponerade inte alltför mycket. Nog lär det ju åtminstone delvis vara p.g.a. hans popularitet som han gick vidare, hellre än låtens kvaliteter.

Suzi P och OVÖ måste tillhöra de sämsta låtar jag hört på mycket länge, och helt rättvist att de åkte ut direkt... :(

E

Citat från: Simon Axelsson skrivet  1 februari 2020 kl. 21:54:43
Om jag inte har helt fel är Sonja rätt känd bland den lite äldre publiken
Men hon är ju knappast lika populär som Robin är

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 februari 2020 kl. 21:55:34
Mina favoriter ikväll var Malou Prytz och The Mamas. Felix Sandman var också helt okej, även fast jag hade väntat mig att den skulle vara ännu bättre.

Robin Bengtsson var hyfsad och hade ett snyggt nummer (visuellt sett alltså), men låten i sig var ju definitivt inte någon av hans bättre låtar och imponerade inte alltför mycket. Nog lär det ju åtminstone delvis vara p.g.a. hans popularitet som han gick vidare, hellre än låtens kvaliteter.

Suzi P och OVÖ måste tillhöra de sämsta låtar jag hört på mycket länge, och helt rättvist att de åkte ut direkt... :(
Vad tyckte du om Sonja då

TonyTonka

Som sagt tycker jag att resultatet är mycket bra. Jag lyssnade på 1-minuts versionerna av bidragen igår, och tyckte direkt bäst om The Mamas bidrag, även om jag inte tycker att vi ska skicka den till ESC. Robin Bengtssons låt gillar jag också. Malou Prytz var också mycket duktig. :)

Jag var dock inte så förtjust i Felix Sandmans låt, jag har väldigt svårt för låtar utan melodi. :(

Jag tycker också att Sonja Aldén var helt okej och förtjänade sin femteplats. Vad gäller de övriga två så tycker jag att Suzi Ps låt hade ganska sköna beats i introt på låten, men i övrigt var den ingenting att ha. OVÖs låt var också helt okej enligt mig, men jag förstår att den inte gick vidare. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  1 februari 2020 kl. 21:56:35
Vad tyckte du om Sonja då
Jag tycker Sonja Aldéns låt var hyfsad, men alldeles för ooriginell för min smak - en typisk schlager, utan minsta lilla nyskapande eller originella grepp...

Men för all del ändå riktigt bra jämfört med Suzi P och OVÖ, som var riktigt dåliga. Jag vågar inte tänka på hur de 2000 inskickade bidrag som inte kommit med i tävlingen var om dessa två låtar verkligen tillhörde de 28 bästa... :o

Men jag kan inte påstå att jag var jätteimponerad över startfältet i den första deltävlingen överlag. Den enda ikväll som nog skulle ha minsta lilla chans i Eurovision Song Contest är nog The Mamas, eller möjligen Malou Prytz, och även det är något tveksamt. Så jag hoppas att det blir bättre låtar i de tre kommande deltävlingarna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  2 februari 2020 kl. 11:36:51
Thorsten Flink är diskad från Mello
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/BRBP1e/thorsten-flinck-diskas-fran-melodifestivalen
Idag har SVT skickat ut pressrelease om att Jan Johansen ersätter Thorsten Flinck i den låten som han skulle ha sjungit.

Låter som ett hyfsat val - Jan Johansen har då i alla fall betydligt bättre sångröst än Thorsten. Fast å andra sidan har ju Thorsten aldrig haft så mycket till sångröst, så t.o.m. jag har säkerligen bättre sångröst än han... Fast mig har SVT inte frågat... ;)

E

Idag tyckte jag att Anna och Dotter var bäst. Kul också att 2 TJEJER går till final ;D ;D

Jan och Linda var sämst enligt mig

Klara, Paul och Mendez och Alvaro var sådär enligt mig

TonyTonka

Jag tycker rätt låtar gick vidare, även om jag tycker Paul Rey hade en bättre låt än Dotter. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Elios

Man kan ju inget annat än att älska Mendez! Men kul ändå och jag är glad över att höra att två tjejer gick till final!  ;D

Daniel Hofverberg

I mina ögon var Anna Bergendahl överlägset bäst, med en stark och minnesvärd låt samtidigt som hon har en gudomlig sångröst. :) Hon borde rentav ligga hyfsat bra till att vinna finalen, om det finns någon rättvisa.

Som tvåa skulle jag efter att ha hört låtarna en gång välja Paul Rey, som hade en riktigt bra låt med vacker musik och fin text; men tyvärr hade han ju helt klart inte världens bästa sångröst. Det märktes att han var nervös och osäker, varför sångrösten fick ta smällen. Lite tråkigt, då jag tror att utgången hade kunnat bli en annan om han varit mindre osäker och haft bättre kontroll på rösten.

Som trea tyckte jag inledningsvis Dotter, som hade en ganska bra låt om än lite för tjatig refräng, men mycket bra sångröst. Men jag tyckte faktiskt att låten tog sig när man fick höra den igen (när den hade gått till final), då jag tyckte bättre om den, så det verkar vara en sådan låt som vinner på fler genomlyssningar. Om det fortsätter så, kan den faktiskt bli riktigt vass i finalen.

Så kort sagt: Efter att alla låtar spelats en gång tyckte jag att Anna Bergendahl och Paul Rey skulle gå till final, men efter att ha hört Dotters låt igen är jag benägen att hålla med att det faktiskt blev rättvis utgång. :)

Onekligen mycket trevligt med två kvinnor som går direkt till finalen, det händer minsann inte så ofta. ;D

Mendez låt tycker jag var helt okej, men det är inte riktigt min genre varför den inte riktigt föll mig i smaken (jag tål verkligen inte rap); men proffsig är han ju helt klart och kul med en låt delvis på spanska.

Klara Hammarström var hyfsad, med en jättefin sångröst men en lite väl märklig låt som lämnade mig tämligen oberörd. Synd att hon inte fått en bättre låt, för jag tycker om henne. Linda Bengtzing var skaplig och inte så tokig som jag hade väntat mig, men trots att hon är erfaren och proffsig håller den här låten inte riktigt måttet.

Jan Johansen hamnade förstås i en hopplös situation - att hinna sätta sig in i låten, lära sig den och öva in allt på bara några dagar - men ärligt talat var låten ganska dålig. Låtens väldigt teatrala stil passade heller inte Jan, utan det märks ju att den var skräddarsydd för Thorsten Flinck. Å andra sidan har ju Thorsten milt uttryckt inte mycket till sångröst, och låten var nog för teatralisk för att ha en chans att gå vidare oavsett vem som framförde den... :(

Jabberjaw

När till och med mormor och min mor säger att det vore roligt med något annat än det som Jimmie Jansson och Thomas Gson (Thomas G:son) skrivit på årets Mello så förstår man nog varför kvalitén blir som den blir. Introt på senaste Melodifestivalen deltävlingen var under all kritik och något som man skulle kunnat komma på i grundskolans "grupp-projekt" på en timme.   :(

För mig personligen så blir det lite Lattjo-Lajban. Är inte särskilt förtjust när man fiskar likes på att sätta in Mendez i ytterligare sammanhang. Får vibbar av Luis fonsi kareoke med floskiga spanska termer när låten heter just "vamos" och , "amigos". Ser gärna att det kommer in nya artister med låtar skrivna av antingen sig själva eller 1-2 låtskrivare gärna då nya sådana eller personer som inte varit med 5341 gånger tidigare och som dessutom brukar ha ett finger med i över hälften av låtarna i programmet.

Nu må jag vara väldigt kritisk men man får ju inte glömma bort att det är det här som radiotjänst och public-service avgiften delvis också går till. Tycker att Paul Rey – Talking In My Sleep var absolut bäst i deltävling 3 och den låt som föll mig bäst i smaken utan tvekan. :)

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2020 kl. 07:58:30
Jan Johansen hamnade förstås i en hopplös situation - att hinna sätta sig in i låten, lära sig den och öva in allt på bara några dagar - men ärligt talat var låten ganska dålig. Låtens väldigt teatrala stil passade heller inte Jan, utan det märks ju att den var skräddarsydd för Thorsten Flinck. Å andra sidan har ju Thorsten milt uttryckt inte mycket till sångröst, och låten var nog för teatralisk för att ha en chans att gå vidare oavsett vem som framförde den... :(

Tycker otroligt synd om Jan. Han är en duktig sångare och fick ta sig an något som inte kunde gå bra hur väl han än hade sjungit och/eller showat ;D Then again, jag tror han tog sig an låten utan att förvänta sig något annat än att hamna typ sist i alla fall.

E

Asså många av dagens bidrag var fruktansvärda

Dom enda som jag gillade var Mariette, Amanda, Albin och Faith

Drängarna, Anis och Mohombi var sämst >:(

Fattar inte hur Anis kunde gå till andra chansen för hans låt var mest fruktansvärd >:(

Faith borde tagit Mohombis plats

Svenska folket är tondöva ibland

Och alla mellanakterna var såååååå dåliga

Simon Axelsson

Alla rätt i tippningen ikväll!
Redan utfört ~60 biobesök 2025.