Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Måne skrivet 25 februari 2025 kl. 13:08:55@Ovanliga dubbningar gillade väll också melodifestivalen? c:
Det stämmer - jag ser alla deltävlingar, men är inte riktigt den typen som tycker till i detalj om varje enskilt bidrag.

Men hittills tycker jag nog bäst om Annika Wickihalder, men avvaktar till efter finalen med ett ordentligt omdöme, då det ibland kan behövas en till genomlyssning för att göra en rättvis bedömning. :)

TonyTonka

I kväll tyckte jag att Scarlet var överlägset bäst. I övrigt tyckte jag att det var ett starkt startfällt med många bra låtar, och ett hyfsat bra resultat, förutom att jag hade velat ha Victoria Silvstedt lite högre upp.

Vad gäller kvalfinalen/finalkvalet/Andra Chansen eller vad den nu valde att heta denna veckan, så kunde resultatet inte blivit bättre, eftersom båda mina favoriter gick till finalen. :D

Så nu när vi hört alla låtarna, vem tycker/tror ni kommer vinna finalen i Strawberry? Själv tror jag på Måns, men hoppas på KAJ eller Scarlet. :D 
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Ikväll tyckte jag att Saga Ludvigsson var bäst, med en stark och minnesvärd låt samtidigt som hon förstås alltid sjunger bra. Kul att återse henne efter Idol 2023, då det varit rätt tyst om henne ett tag.
(Hon var visserligen med på Diggiloo-turnén tillsammans med Cimberly, som en nödlösning när arrangörerna snabbt behövde hitta en ersättare till Dogge Doggelito; när han på kort tid gjorde sig själv persona non grata - men då Diggiloo aldrig kom särskilt nära Skellefteå fick jag aldrig en chans att se den)

På andra plats placerar jag Vilhelm Buchaus, som hade en riktigt bra låt och han sjunger bra - men vad var det för tråkig scenografi de egentligen hittat på, med någon slags iscensatt takvåning...? Kunde man inte hitta på något lite häftigare/mer minnesvärt...?

På tredje plats skulle jag placera Scarlet, som var bitvis bra och bitvis alldeles för mycket. Det fungerade bättre vid den andra genomkörningen i slutet, när de sjunger "rakt upp och ned" utan hela scennumret; då det var mycket det som gjorde att det upplevdes för mycket av allt...

På fjärde plats Arwin, som hade lite problem med sångrösten och en låt som inte var särskild minnesvärd - ändå hyfsad, men inte mycket mer än så. Så hur han kunde få fler röster än Vilhelm Buchaus är ett av livets stora mysterier...

Näst sist kommer nog Arvingarna, som inte var mycket att hurra för och kändes som plagiat av flera av bandets tidigare låtar - som en korsning mellan två eller tre av deras tidigare låtar, och inte det minsta originell.

Överlägset sämst var Victoria Silvstedt, som inte hade mycket till sångröst och dessutom en riktigt dålig låt - det bidraget kändes som rena rama skämtet och allmänt löjeväckande...

I Andra Chansen/semifinalen/finalkvalet tyckte jag att den ända värdiga och riktigt bra var Ella Tiritiello, som sjöng bra och hade en riktigt bra låt med en ovanligt genomarbetad text. Annars var väl Meira Omar helt okej, varken mer eller mindre; och övriga var inte mycket att hurra för.

Men vad sjutton var det för märkligt upplägg i år att den första finalisten avgjordes enbart utifrån röster från respektive deltävling, utan att vi ens fick börja rösta...? Det kändes allmänt märkligt och orättvist... :(

Citat från: TonyTonka skrivet  2 mars 2025 kl. 00:35:58Så nu när vi hört alla låtarna, vem tycker/tror ni kommer vinna finalen i Strawberry? Själv tror jag på Måns, men hoppas på KAJ eller Scarlet. :D
Om man ser till oddsen ser det ju tyvärr ut som att mycket tyder på att Måns kommer vinna, men jag hoppas verkligen att jag har fel; då jag inte tyckte att hans låt var mer än helt okej. Han är förstås alltid proffsig och duktig, men låten kändes ungefär som ett sämre plagiat av "Heroes"...

Med reservation för att åsikterna kan ändras när man får höra alla låtarna igen vid samma tillfälle, så är nog mina favoriter så här långt Maja Ivarsson, Greczula och Annika Wickihalder - Greczula hade det mäktigaste och bästa scenspråket/scennumret, men kändes inte lika märkvärdig när man lyssnar på låten på Spotify utan att se honom. Så sett till själva låtarna är nog Maja Ivarsson och Annika Wickihalder bäst.

Lilla My

Nu jävlar röstar vi Bastu för hela slanten gubbar!!!

Jabberjaw

Kaj kom igen nu! 

Måns e så otacksam när han inte får sina 12:or, lyser igenom tv rutan. Tycker Melodifestivalen borde utesluta personer som redan vunnit och låta nya artister få chansen. :( ;D

Bra program hittils, tycker Edvin är riktigt bra programledare, vilket jag inte trodde att jag skulle tycka efter att ha sett hans standup show. 

TonyTonka

Citat från: Lilla My skrivet  8 mars 2025 kl. 17:11:44Nu jävlar röstar vi Bastu för hela slanten gubbar!!!

Jag röstade som satan, blev asglad när de vann! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  8 mars 2025 kl. 22:29:46Jag röstade som satan, blev asglad när de vann! :D
Riktigt så långt skulle jag inte gå, men mycket hellre KAJ än Måns Zelmerlöw i alla fall. Hans bidrag kändes som en sämre kopia av "Heroes" plus ett par andra låtar, och inte originell för fem öre - det känns inte som ett vinnande koncept... Missförstå mig rätt nu: Måns låt är absolut inte dålig, men den sticker inte alls ut, och nog fanns det då 5 - 6 låtar i finalen som jag tycker var bättre än den.

KAJ hade i alla fall ett kul nummer, som verkligen sticker ut från mängden. Visst, texten är närmast patetisk, men musikaliskt och scenspråksmässigt är det ett underhållande och roligt nummer. De kan jag i alla fall tänka mig har en viss chans i Eurovision Song Contest, till skillnad från Måns - under senare år har vi ju trots allt sett en tydlig trend i ESC att det ofta varit bidrag som sticker ut ur mängden och erbjuder något nytt som vinner, och inte nödvändigtvis de musikaliskt starkaste låtarna...

Min favorit ikväll efter att ha hört om alla låtar var Greczula, med Annika Wickihalder som god tvåa. Även Maja Ivarsson tycker jag fortfarande är väldigt bra, med en stark och minnesvärd låt. Jag tycker också mycket om Saga Ludvigsson, så jag röstade faktiskt på alla dessa fyra plus KAJ. Jag förstår inte för mitt liv hur Maja Ivarsson kunde komma sist med en så bra låt, och till råga på allt bara två poäng från jurygrupperna... :(

Det var för övrigt ett ovanligt starkt startfält i finalen i år, med bara en enda riktigt dålig låt (Dolly Style) medan alla andra åtminstone var helt okej.

För övrigt väldigt spretiga poäng från jurygrupperna, där det inte gick att se någon tydlig "vinnare" på samma sätt som vissa andra år. Och fortfarande har jag svårt att se vitsen med de utländska jurygrupperna, och tycker att de borde övergå till svenska jurygrupper för den ena halvan av poängen; precis som på "den gamla goda tiden"...

TonyTonka

Är det bara jag som tycker att artisterna som inte vann var ovanligt bittra i år? Om man går på vad de sagt i intervjuer efteråt var det många sura rönnbär efter att KAJ vann.

Måns Zelmerlöw var ju ingen överraskning att han skulle reagera så med tanke på han reagerade när Hope & Glory (som enligt min åsikt är mycket bättre än Revuloution) inte vann 2009, ändå...

BPS

Citat från: TonyTonka skrivet  9 mars 2025 kl. 15:42:22Är det bara jag som tycker att artisterna som inte vann var ovanligt bittra i år? Om man går på vad de sagt i intervjuer efteråt var det många sura rönnbär efter att KAJ vann.

Måns Zelmerlöw var ju ingen överraskning att han skulle reagera så med tanke på han reagerade när Hope & Glory (som enligt min åsikt är mycket bättre än Revuloution) inte vann 2009, ändå...
De är väl bittra eftersom att de med sina stora uttänkta popsånger förlorade mot ett så folkligt nummer som Bara bada bastu.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  9 mars 2025 kl. 15:42:22Är det bara jag som tycker att artisterna som inte vann var ovanligt bittra i år? Om man går på vad de sagt i intervjuer efteråt var det många sura rönnbär efter att KAJ vann.

Ja, det kan man tycka. Att de som kommer sist och näst sist med oförtjänt låga poäng blir besvikna och lite sura kan man väl kanske köpa, men att Måns Zelmerlöw som ändå kom näst först blir så bitter känns anmärkningsvärt - tvåa av 12 i finalen är ju trots allt en mycket bra placering, som de flesta hade varit ganska stolta över, och även fast han var favorittippad enligt oddsen kan han väl ändå inte ha kallt räknat med att han skulle vinna...?

Det känns bara som att vara en dålig förlorare, i mina ögon.

Rufus

Vilket bidrag tycker ni är Melodifestivalens bästa (låt+tv-framträdande) genom tiderna? Min röst går tveklöst till Timoteij med Kom från 2010. Det kan knappast bli bättre än så. Märkligt att dom inte vann och inte fick representera Sverige i Euroviosion. Istället vann en skitlåt med Darin.