Det är en bra fråga. Jag frågade Gunnar om det här för ett par år sedan, men tyvärr mindes han inte själv vem eller vilka han spelade i
Robin Hood. Han kom bara ihåg att de två första dubbningarna han var med i var
Robin Hood och
Dumbo (1972 års omdubb).
Men eftersom den publicerade creditlistan för
Robin Hood är hyfsat detaljerad, så bör det ju innebära att det sannolikt var någon ganska liten roll som han spelade. Det var ett par år sedan jag senast såg filmen så jag minns inte mycket om rösterna, men Gunnar har ju en ganska säregen röst så om man lyssnar noga när man ser filmen borde man väl kunna känna igen hans röst. Nu vet jag visserligen inte exakt hur han lät på den tiden, men vuxna människors röster brukar ju oftast inte förändras så jättemycket genom åren.
Apropå rollistan för Robin Hood så har jag ett påpekande: Björn Gustafson stavar bara med ett S. Förvisso mycket praktiskt, så man inte blandar ihop honom med den betydligt yngre Björn Gustafsson.
Tack för påpekandet; jag ska genast ändra i creditlistan. Listan är till största delen avskriven från Disneys credits, men jag är ärligt talat inte säker på om det är jag som klantat mig när jag skrev av eller om det står fel i förtexterna till filmen.