Författare Ämne: Eurovision Song Contest genom åren  (läst 28341 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 7 291
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Eurovision Song Contest genom åren
« Svar #120 skrivet: 18 maj 2019 kl. 11:45:44 »
Min personliga gissning är att Nederländerna kommer att vinna - det vore väldigt rättvist också, då den låten är mycket svårslagen och väldigt minnesvärd. Den låten har ju också överlägset lägst odds enligt de flesta bettinglistor, så mycket tyder nog på att jag har rätt. I andra hand gissar jag på Italien, men Australien är också fullt tänkbart.

Jag tror ärligt talat inte att det finns någon chans att Sverige vinner - låten är visserligen bra, men den sticker inte riktigt ut tillräckligt mycket i årets väldigt starka startfält... Jag hoppas förstås att jag har fel, men jag tror att vi är ganska chanslösa.

Utloggad Hampus.J

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
« Svar #121 skrivet: 19 maj 2019 kl. 01:41:57 »
Min personliga gissning är att Nederländerna kommer att vinna - det vore väldigt rättvist också, då den låten är mycket svårslagen och väldigt minnesvärd. Den låten har ju också överlägset lägst odds enligt de flesta bettinglistor, så mycket tyder nog på att jag har rätt. I andra hand gissar jag på Italien, men Australien är också fullt tänkbart.

Bra gjort Daniel. Du tippade både ettan och tvåan rätt.

Helt klart välförtjänt seger till Nederländerna. Fattar dock inte hur Norge kunde få så många poäng av folkets röster.

Utloggad TrondM

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
« Svar #122 skrivet: 19 maj 2019 kl. 01:47:35 »
Morsomt at Norge og Sverige vant hver sin del av avstemningen. Sverige fikk flest poeng av juryene, og Norge fikk flest poeng av publikum.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 7 291
    • Visa profil
« Svar #123 skrivet: 19 maj 2019 kl. 02:11:05 »
Ja, tydligen gissade jag väldigt rätt trots allt. Mycket rättvist och välförtjänt att Nederländerna vann och att Italien kom tvåa. :) Båda de låtarna var fantastiskt bra, men jag tycker nog ändå att Nederländernas var strået vassare - eller också beror det bara på att man inte förstår texten till Italiens låt på samma sätt, då de sjöng på italienska (som även fast det är ett vackert språk inte är lika lättillgängligt som engelska)... Jag blir förvånad över att båda länderna inte fick så mycket poäng av jurygrupperna som jag hade väntat mig, medan däremot desto fler av folket.

Även Rysslands låt var bra och ett läckert scenspråk, så det känns väl hyfsat rättvist att de till sist kom trea - jag hade faktiskt väntat mig att de skulle komma ganska dåligt, i och med att Ryssland inte direkt är världens mest omtyckta land just nu, men jag är glad över att folket inte verkar påverkas av sådant.

Jag blir dock lite förvånad över att Sverige fick flest poäng av jurygrupperna och att Norge fick flest poäng av tittarröstningen - personligen tycker jag att Danmarks låt var bättre än både Sveriges och Norges, och de kom förvånansvärt långt ner i slutändan (12:e plats). Nog för att både Norge och Sverige hade bra låtar, men jag tycker ändå Danmarks var strået vassare.

Efter att ha hört alla låtar igen ikväll tyckte jag personligen bäst om Nederländerna, 2:a Italien, 3:a Danmark, 4:a Australien och 5:a Ryssland. Att både jurygrupper och folket är oense om Australiens udda låt förstår jag; men jag tyckte Danmarks låt var oerhört minnesvärd, som är helt omöjlig att få ur hjärnan hur mycket man än försöker... Den var väl säkert lite för "simpel" för många jurygrupper, men jag trodde att den skulle falla tittarna i smaken.

Men det här måste ha varit det starkaste startfältet i Eurovision Song Contest på flera års tid, och jag kan inte minnas att det på länge varit så många bra nummer i finalen.
« Senast ändrad: 19 maj 2019 kl. 02:18:39 av Daniel Hofverberg »

Utloggad Erik Dahlberg

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 315
    • Visa profil
« Svar #124 skrivet: 25 maj 2019 kl. 21:14:14 »
Som ni kanske vet så finns det ju massa länder om tävlat förut men inte nu längre

Om ni undrar varför så kan jag säga det:

Andorra:

Ekonomiska problem

Bosnien och Hercegovina:

Ekonomiska problem

Slovakien:

Ekonomiska problem

Luxemburg:

Fick dåliga placeringar i början av 1990-talet så dom gav upp

Marocko:

Tävlade 1980 men dom vet inte om dom vill tävla igen

Turkiet:

Tävlar inte så länge "personer som Conchita Wurst är med"

Vilket kan vara det löjligaste jag har hört >:(

Liechtenstein och Kazakstan vill väldigt gärna tävla men dom är hittils inte fått EBU-medlemskap så vi får se framtiden

Algeriet och Jordanien vill tävla men så länge Israel tävlar så vill dom inte det
« Senast ändrad: 25 maj 2019 kl. 21:20:39 av Erik Dahlberg »

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 3 379
  • Dizzy <3
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #125 skrivet: 25 maj 2019 kl. 22:08:06 »
Vad är er åsikt kring röstningsfelet som det pratades om nu i veckan? Som resulterade i att Sverige faktiskt kom femma och inte sexa. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2019-05-27)

Nytt inlägg på bloggen! :)

Utloggad Lilla My

• Certifikerad Nörd och Grinolle
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
    • Youtube-kanal
« Svar #126 skrivet: 9 juni 2019 kl. 17:39:14 »
Ja jag kommer iallafall säga Makedonien.

Eller så försöker du anpassa dig till det nya och accepterar att landet heter något nytt?  ;)

På tal om namn på länder; Jag får fortfarande lite ont i magen att Vitryssland fortfarande heter Vitryssland på bl.a. svenska trots att de som bor i Sverige försökt byta till Belarus/Belarusien så länge nu :( Hur svårt ska det vara att bara rösta igenom liksom??
How much wood could a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Utloggad Lilla My

• Certifikerad Nörd och Grinolle
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
    • Youtube-kanal
« Svar #127 skrivet: 9 juni 2019 kl. 17:40:03 »
I särklass sämst var San Marino, och jag kan inte för mitt liv förstå hur de kunde gå vidare... :(

För att han är en levande meme inom ESC-världen  ;D
How much wood could a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?