Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gumball

Startat av TommyW, 27 augusti 2012 kl. 03:22:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Det är Nathan Clark känd från tv-serien Klassen som är svensk röst till Gumball.

https://hammarstromagency.com/sv/crew/nathan-clark/

gstone

Intresanta nyheter 

Disney plus kommer ta över att släppa Serien !

Undrar om det kommer påverka dubbningen 
://whatsondisneyplus.com/the-wonderfully-weird-world-of-gumball-coming-soon-to-hulu-hulu-on-disney/
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 maj 2025 kl. 17:53:40Intresanta nyheter

Disney plus kommer ta över att släppa Serien !

Undrar om det kommer påverka dubbningen
://whatsondisneyplus.com/the-wonderfully-weird-world-of-gumball-coming-soon-to-hulu-hulu-on-disney/
Dubbolaget kommer ju hur som helst behöva bytas eftersom att Eskimo Avenue inte är aktiva längre och aldrig anlitas av Disney heller.

gstone

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 maj 2025 kl. 17:56:42Dubbolaget kommer ju hur som helst behöva bytas eftersom att Eskimo Avenue inte är aktiva längre
Gick Eskimo Avenue i konkurs`?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 maj 2025 kl. 18:04:52Gick Eskimo Avenue i konkurs`?
Nej, Eskimo Avenue köptes upp av BTI Studios (sedermera Iyuno) 2014, som under några års tid drev studion i Göteborg parallellt med sin "vanliga" Stockholmsstudio - jag tror det var 2020 som studion i Göteborg lades ner (gissningsvis i januari 2020, då Mathias Hennings LinkedIn-profil uppger att han slutade på BTI Studios då), så att Iyuno flyttade över alla sina produktioner till Stockholm.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 maj 2025 kl. 17:56:42Dubbolaget kommer ju hur som helst behöva bytas eftersom att Eskimo Avenue inte är aktiva längre och aldrig anlitas av Disney heller.
Däremot anlitar ju Disney Iyuno, som ju efter uppköp i princip är samma företag som det forna Eskimo Avenue.

Men nu när studion i Göteborg inte längre finns kvar lär det ju bli andra skådespelare som medverkar...

BPS

Fast är det inte bara de amerikanska streamingrättigheterna Disney har skaffat? Så att serien ändå kommer visas på Cartoon Network i resten av världen...

gstone

Citat från: BPS skrivet 25 maj 2025 kl. 22:52:58Fast är det inte bara de amerikanska streamingrättigheterna Disney har skaffat? Så att serien ändå kommer visas på Cartoon Network i resten av världen...
Man kan ju alltid hoppas 

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 maj 2025 kl. 09:08:21Man kan ju alltid hoppas
Om det är en fördel eller nackdel kan väl diskuteras. Fördelen med Disney är ju att man kan lita på att serien kommer finnas tillgänglig via streaming på Disney+ - med Cartoon Network är det inte alls givet att serien kommer gå att streama, då långt ifrån allt på Cartoon Network finns på Max (snart HBO Max).

Dubbningsmässigt gör det väl ingen större skillnad, då ju Göteborgsstudion inte längre är i bruk så att det måste till en ny dubbningsstudio oavsett vilket.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 maj 2025 kl. 09:52:21Dubbningsmässigt gör det väl ingen större skillnad, då ju Göteborgsstudion inte längre är i bruk så att det måste till en ny dubbningsstudio oavsett vilket.
Dessutom har väl Iyuno redan dubbat spinofferna som kom efter själva serien.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 maj 2025 kl. 09:55:59Dessutom har väl Iyuno redan dubbat spinofferna som kom efter själva serien.
Mycket möjligt - så oavsett var den nya serien/säsongen hamnar och vem som beställer dubbningen, så lär sannolikheten vara stor att Iyuno får uppdraget.

gstone

tydligen fanns de en Amazing World of Gumball show från 1992

någon sa det till mig på Twitter,

men dom kanske bara vill göra narr av mig :-\

MOA

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2025 kl. 20:21:44tydligen fanns de en Amazing World of Gumball show från 1992

Ser ut som fanart, finns det några bevis för att en äldre version av programmet existerat?

BPS

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2025 kl. 20:21:44tydligen fanns de en Amazing World of Gumball show från 1992

Källkritik är a och o visserligen såg konceptbilderna som gjordes innan pilotavsnittet väldigt annorlunda ut från själva serien men det såg inte ut så där och om pilotavsnittet gjordes 2008 ja då kan det ju inte ha funnits en serie redan 1992.