Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Danne Fantom

Startat av juku, 1 oktober 2012 kl. 00:48:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

juku

Skulle vilja veta rösterna i D.F.
kommer ihåg att jag tyckte dubben va väldigt bra.

Erika

Jag har inte sett tv-serien på flera år, men jag har för mig att Niklas Lindh gjorde rösten till Thomas (eller Tomas) och Suzanna Dilber gjorde rösten till Sanna. Utöver det medverkade väl även Claes Ljungmark, Adam Fietz och Fredrik Hiller.

Jag minns även att jag retade mig på de översatta egennamnen...

Linnzy

Jag tycker också väldigt mycket om den svenska dubben av DP. Överlag tycker jag att Nickelodeon har haft de bästa dubbarna de senasye åren. Tyvärr är de dåliga på att skriva ut dem ;p

De översatta namnen var dock inte en av deras bästa ide'er...

E

Gammalt ämne men är det nån som vet vem som gjorde rösten till Danne?

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

clara liljeberg

vilka röster gjorde drakarna och vilka drakar var det?

Elios

Ser att du har lagt ut credits till Danne Fantom.
Men spelades verkligen Danne av Oscar Harryson? Var det inte Lucas Krüger?

Lillefot

Citat från: Elios skrivet  8 juni 2025 kl. 14:46:34Ser att du har lagt ut credits till Danne Fantom.
Men spelades verkligen Danne av Oscar Harryson? Var det inte Lucas Krüger?
Jag tycker att de uppgifterna verkar väldigt konstiga, och stämmer i flera fall inte alls överens med hur karaktärerna lät senast jag tittade på serien. Även om det var för cirka 20 år sedan.

Vartifrån kommer dem?
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  8 juni 2025 kl. 15:39:43Jag tycker att de uppgifterna verkar väldigt konstiga, och stämmer i flera fall inte alls överens med hur karaktärerna lät senast jag tittade på serien. Även om det var för cirka 20 år sedan.

Vartifrån kommer dem?
Den listan har jag fått via mail av en besökare som velat vara anonym.

Får jag ofullständiga uppgifter via e-post eller PM, framförallt utan studiocredits, så brukar jag alltid fråga upp och publicerar ingenting utan att veta källan - främst då avsaknad av studiocredits ofta brukar tyda på röstidentifiering. Men eftersom det här fanns ovanligt kompletta studiocredits kände jag ingen anledning att ifrågasätta uppgifterna. Så säker kan jag inte vara. :(

Serien gick ju trots allt i flera år, så kan röster tänkas ha bytts ut under seriens gång; så att listan stämmer för någon av säsongerna?

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 16:41:48Den listan har jag fått via mail av en besökare som velat vara anonym.

Får jag ofullständiga uppgifter via e-post eller PM, framförallt utan studiocredits, så brukar jag alltid fråga upp och publicerar ingenting utan att veta källan - främst då avsaknad av studiocredits ofta brukar tyda på röstidentifiering. Men eftersom det här fanns ovanligt kompletta studiocredits kände jag ingen anledning att ifrågasätta uppgifterna. Så säker kan jag inte vara. :(

Serien gick ju trots allt i flera år, så kan röster tänkas ha bytts ut under seriens gång; så att listan stämmer för någon av säsongerna?
Säsong 3 möjligen i så fall? Beroende på när den dubbades? För de flesta av rösterna där känner jag i alla fall inte igen alls från 1 och 2.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 16:41:48Den listan har jag fått via mail av en besökare som velat vara anonym.

Det är mycket som är konstigt med listan:

. Lena Ericsson bor väl i Köpenhamn (eller i Danmark) så hur kan hon medverka här......

. Happy Jankell var fortfarande ett barn när serien dubbades, så hur kan hon spela en tonårs karaktär.

. Christine Meltzer är inte en "regelbunden dubbare"

. Även Kayo är väl lite för "känd " för att medverka i en mindre roll.

Med det sagt, några här kanske stämma, men det gäller nog bara dom främst dubbar (som Anders Öjebo)
Citat från: Lillefot skrivet  8 juni 2025 kl. 16:58:28Säsong 3 möjligen i så fall? Beroende på när den dubbades? För de flesta av rösterna där känner jag i alla fall inte igen alls från 1 och 2.
Jag är säker på att det inte var Oscar Harryson som spelade Danny/Danne, Lena som spelade Sam elmer Kim Sulocki som spelade Thomas, ens i avsnitten som hörde till säsong 3.
(fast jag kommer nog inte ihåg lika mycket som du)

Om någon har avsnitt kan vi kanske klargöra det här.
- what.

BPS

Oscar Harryson är det i alla fall inte rösten låter för ung. Lena Ericsson medverkar inte heller som San hon låter mer som Cecilia Wrangel och inte heller Kim spelar karaktären som han står angiven som. Jag tror tyvärr att listan är baserad på ganska tveksam röstidentifiering och bör egentligen tas ned.

Oskar

dom första säsongen bodde inspelade hos sdi media/mediadubb international kanske eurotroll inblandade.

Elios

Citat från: Oskar skrivet  8 juni 2025 kl. 17:15:57dom första säsongen bodde inspelade hos sdi media/mediadubb international kanske eurotroll inblandade.
Jag har alltid varit helt dunder säker på att det är Lucas Krüger som spelade Danne Fantom.