Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Scooby Doo

Startat av TonyTonka, 16 juli 2008 kl. 01:26:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken är den bästa Scooby-Doo tv-serien?

Scooby Doo, Where Are You? (Scooby Doo, Var är du?)
4 (26.7%)
The Scooby-Doo Show
6 (40%)
Scooby-Doo and Scrappy
0 (0%)
The New Scooby-Doo Movies
1 (6.7%)
The New Scooby-Doo Mysteries
0 (0%)
The 13 Ghosts of Scooby-Doo
0 (0%)
Scooby's All-Star Laff-A-Lympics
0 (0%)
A Pup Named Scooby-Doo (Valpen Scooby-Doo)
2 (13.3%)
What's New Scooby-Doo? (Våran Scooby-Doo)
0 (0%)
Scooby-Doo and Shaggy get a Clue (Scooby-Doo och Shaggy spanar vidare)
0 (0%)
Scooby Doo! Mystery Incorperated (Scooby Doo! Mysteriegänget)
1 (6.7%)
The New Scooby-Doo and Scrappy Show
1 (6.7%)

Antal personer som röstat: 15

TonyTonka

Jag har nu fått hem Scooby Doo - 13 Spöklika berättelser jorden runt. Åtminstånde första avsnittet av Scooby-Doo show på dvd:n har Sun Studios Köpenhamns baserade dubbning, så jag antar att resten av avsnitten har Sun Studios Köpenhamns baserade dubbning också. Jag återkommer när jag sett igenom filmen helt.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Det sista avsnittet på disc 1 har faktist Mediadubb Internationals dubbning med Peter Harryson som Shaggy. Avsnittet heter "A Menace in Venace"

TonyTonka

Scooby-Doo och Scrappy avsnitten (i alla fall första på dvd:n) verkar ha en nygjord dubb, där medverkar följande

Scooby-Doo - Stefan Frelander
Shaggy - Jesper Adefeldt
Scrappy-Doo - Andreas Svensson
Daphne - Sharon Dyall
Fred - Peter Sjöquist
Velma - Jennie Jahns

TonyTonka

The New Scooby-Doo Mysteries avsnitten har Mediadubb Internationals dubbning.

TonyTonka

Avsnittet Jeeper it's the Jaguaro har instrumental introsång men Mediadubb Internationals dubbning, hur kan det komma sig? ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet 19 september 2012 kl. 20:58:29
Avsnittet Jeeper it's the Jaguaro har instrumental introsång men Mediadubb Internationals dubbning, hur kan det komma sig? ???
Jag har faktiskt ett svagt minne att just det avsnittet alltid sänts med instrumentalt ledmotiv även på TV3, så det verkar som att Mediadubb International missade att lägga in den svenska sången på just det avsnittet.

TonyTonka

Slutligen kan jag säga att Moonlight Madness (Scooby och Scrappy-Doo) har Mediadubb Internationals dubb.

TonyTonka

Förlåt om det känns tjatigt att jag skriver, men jag bara undrade

Har jag förstått fel eller är det (för tillfället) svårt/omöjligt att få creditslistor till nyare Scooby-Doo serier/filmer som Scooby-Doo och Shaggy spanar vidare, Scooby Doo! Mystery Incorperated, What's New Scooby-Doo säsong 3 osv?

Daniel Hofverberg

Ja, tyvärr är det i dagsläget väldigt svårt att få tag i creditlistor till Warners produktioner överhuvudtaget; inte bara Scooby-Doo.

Min tidigare kontaktperson på Warner Home Video har tydligen slutat på företaget, och just nu har jag ingen annan jag kan vända mig till där. Cartoon Network har en gång svarat på ett av mina mail och lovat att ordna fram credits, men efter det har de aldrig svarat mer och heller inte skickat någonting. Och mig veterligen dubbas alla nyare Scooby-Doo-serier av SDI Media, vilket gör att det inte går att få credits från dubbningsbolaget.

Du kan dock hjälpa till genom att också maila till Cartoon Network och fråga efter credits. De har ju en publik e-postadress, som står utsatt på deras webbsida. Inte för att jag tror att det går så mycket bättre för dig än för mig, men det är åtminstone värdefullt om Cartoon Network/Boomerang märker att mer än en person är intresserad av att få veta rösterna till deras serier, i och med att de ju inte har någonting utsatt i bild på kanalerna.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 september 2012 kl. 23:48:33
Ja, tyvärr är det i dagsläget väldigt svårt att få tag i creditlistor till Warners produktioner överhuvudtaget; inte bara Scooby-Doo.

Min tidigare kontaktperson på Warner Home Video har tydligen slutat på företaget, och just nu har jag ingen annan jag kan vända mig till där. Cartoon Network har en gång svarat på ett av mina mail och lovat att ordna fram credits, men efter det har de aldrig svarat mer och heller inte skickat någonting. Och mig veterligen dubbas alla nyare Scooby-Doo-serier av SDI Media, vilket gör att det inte går att få credits från dubbningsbolaget.

Du kan dock hjälpa till genom att också maila till Cartoon Network och fråga efter credits. De har ju en publik e-postadress, som står utsatt på deras webbsida. Inte för att jag tror att det går så mycket bättre för dig än för mig, men det är åtminstone värdefullt om Cartoon Network/Boomerang märker att mer än en person är intresserad av att få veta rösterna till deras serier, i och med att de ju inte har någonting utsatt i bild på kanalerna.

Jag undrar varför SDI Media inte får lämna ut uppgifter till andra än sina uppdragsgivare, vad förlorar de på om de ger ut sina uppgifter till andra? Vilka är förresten deras uppdragsgivare, är det Cartoon Network som är en av deras uppdragsgivare eller är det Warner?

TonyTonka

Jag skickade ett mail och de sa åt mig att kontakta Cartoon Network i UK, är det bra eller dåligt?  ???

Så här stod det i mailet:
Hej Tony, Tack för ditt mail. För att spela in röster kontaktar Cartoon Network i UK olika myndigheter, så det är inget som vi gör här, lokalt på plats. Vi kan dessvärre inte lämna ut den informationen men maila gärna min kollega i UK, de kanske kan hjälpa er.

Daniel Hofverberg

Lite egendomligt svar, med tanke på att alla dubbningsbolag som Cartoon Network/Boomerang använder sig av (främst SDI Media och Dubberman) ligger i Sverige; men det är förstås mycket möjligt (och rentav troligt) att det ändå går via det europeiska huvudkontoret i London.

Alla svar är ju bättre än inget svar alls, så prova du att maila till Cartoon Network i England (och skriv givetvis på engelska). Om de inte gav dig någon mailadress, så prova med den som står på Cartoon Networks brittiska webbsida:

Citat från: Tonytonka skrivet 21 september 2012 kl. 08:24:05
Jag undrar varför SDI Media inte får lämna ut uppgifter till andra än sina uppdragsgivare, vad förlorar de på om de ger ut sina uppgifter till andra? Vilka är förresten deras uppdragsgivare, är det Cartoon Network som är en av deras uppdragsgivare eller är det Warner?
Mycket bra fråga. Jag vet inte om deras avtal (sekretessavtal och dylikt) med uppdragsgivarna är mycket striktare än andra dubbningsbolags avtal, eller om de tolkar avtalen på ett annat sätt än andra dubbningsstudior. Eller om det bara rör sig om någon fix principsak... Givetvis har dubbningsstudiorna ibland tillgång till hemlig information som inte filmbolagen vill ska komma ut (exempelvis detaljer om kommande filmer som inte har haft premiär än), men jag har svårt att se vad som kan vara känsligt med publika creditlistor om filmer/serier som redan har haft premiär.

I de flesta fall är det nog Warner som är uppdragsgivaren, men med tanke på att Cartoon Network ägs av Time Warner så lämnar SDI Media säkerligen ut uppgifter även till Cartoon Network om de skulle fråga (fast de borde ju förstås redan ha fått dessa listor i samband med leveransen av de färdiga ljudbanden...).

TonyTonka

Jag undrade bara, någon som vet om Scooby Doo! Mystery Incorperated säsong 2 kommer på dvd snart? Större delen av säsong två släpptes på Ginza i onsdags förra veckan (19 september)

Daniel Hofverberg

Du menar väl att säsong 1 släpptes på DVD förra veckan? Säsong 1 av Scooby-Doo! Mysteriegänget har ju släppts i fyra volymer på DVD i Skandinavien, som tillsammans innehåller hela säsongen - tre singelvolymer som innehöll 4 avsnitt vardera (avsnitt 1 - 4, avsnitt 5 - 8 och avsnitt 9 - 12) och nu senast en dubbel-DVD-box (vilseledande nog kallad "Säsong 1 Del 2") som innehöll avsnitt 13 - 26.

Nu har jag inte själv tillgång till Cartoon Network, så jag är inte jätteinsatt, men om det inte har ändrats på sistone så har väl säsong 2 av serien inte ens börjat sändas på TV här än? I så fall lär det väl dröja innan säsong 2 kan bli aktuell att släppas på DVD. Dessutom har säsong 2 inte ens släppts på DVD i USA än, även fast den första halvan av säsong 2 är planerad att släppas i mitten av november i USA och Kanada.

Min personliga gissning är att samma säsong 2-box med avsnitt 1 - 13 (fast givetvis med skandinaviska ljudspår) kommer att släppas på DVD i Sverige ett litet tag (minst några veckor) efter att Cartoon Network har sänt alla de avsnitten. Det är ju så som Warner skött säsong 1-släppen, så det känns logiskt att de fortsätter i samma stil.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 september 2012 kl. 23:31:58
Du menar väl att säsong 1 släpptes på DVD förra veckan? Säsong 1 av Scooby-Doo! Mysteriegänget har ju släppts i fyra volymer på DVD i Skandinavien, som tillsammans innehåller hela säsongen - tre singelvolymer som innehöll 4 avsnitt vardera (avsnitt 1 - 4, avsnitt 5 - 8 och avsnitt 9 - 12) och nu senast en dubbel-DVD-box (vilseledande nog kallad "Säsong 1 Del 2") som innehöll avsnitt 13 - 26.

Nu har jag inte själv tillgång till Cartoon Network, så jag är inte jätteinsatt, men om det inte har ändrats på sistone så har väl säsong 2 av serien inte ens börjat sändas på TV här än? I så fall lär det väl dröja innan säsong 2 kan bli aktuell att släppas på DVD. Dessutom har säsong 2 inte ens släppts på DVD i USA än, även fast den första halvan av säsong 2 är planerad att släppas i mitten av november i USA och Kanada.

Min personliga gissning är att samma säsong 2-box med avsnitt 1 - 13 (fast givetvis med skandinaviska ljudspår) kommer att släppas på DVD i Sverige ett litet tag (minst några veckor) efter att Cartoon Network har sänt alla de avsnitten. Det är ju så som Warner skött säsong 1-släppen, så det känns logiskt att de fortsätter i samma stil.

Ja, jag menade att säsong 1 utgavs förra veckan. Jag blev faktist lite förvirrad, då jag såg en annan dvd med samma namn som dubbeldvd:n (en av singelvolymerna heter också Säsong 1 Del 2 tror jag)

Varför släppte de inte alla avsnitten på en och samma dvd, och i stället 12 avsnitt på enkeldisc och 14 på dubbel-dvd?

Jag såg Scooby Doo! Mysteriegänget på Cartoon Network för ett par veckor sedan, då visades ett avsnitt ur Säsong 1.