Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney's kortfilmer

Startat av TonyTonka, 6 januari 2013 kl. 22:55:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 september 2013 kl. 12:23:33
Dock är det långt ifrån alla operatörer som verkligen sänder Disney Channel dygnet runt, och i det digitala marknätet kapas sändningarna kl. 22:00.

Undrar vad det kan bero på? Jag ser Disney Channel via Comhem, och där var det mycket riktigt så i början att dygnetrunt-sändningarna inte fungerade efter kl. 22. Men efter ett par månader löste det sig, så jag trodde att det bara berodde på tillfälliga tekniska problem hos Comhem. Att det fortfarande finns operatörer som inte sänder kanalen på natten var nytt för mig.

Men oavsett vilket skulle man väl kunna önska sig lite bättre variation på innehållet. Som det nu är tycks alla tre kanalerna vara väldigt hårt nischade mot speciella tittargrupper.

Daniel Hofverberg

Jag vet inte heller vad det beror på, men irriterande är det i vilket fall som helst.

Men jag skulle också vilja se större variation på innehållet vid Disney-kanalerna. Som det är nu ägnas ju runt 75% av vardagarnas sändningstid åt repriser av avsnitt av serier som redan gått tidigare, och en del av den tiden vore ju bättre använd mot någonting mer unikt. Disney har ju oerhört mycket i sitt arkiv, som säkerligen inte vore några problem att sända om de bara hade velat. Exempelvis har amerikanska Disney Channel ofta sänt Disneys gamla dokumentärer People and Places och True-Life Adventures, och det hade ju varit väldigt värdefullt om dessa även kunde sändas av skandinaviska Disney Channel.

Mathias

Citat från: Eriksson skrivet 18 september 2013 kl. 19:15:32
Jag vill minnas att jag har sett Mickey's Delayed Date i originaldubbningen (med Sven-Erik Vikström) på YouTube, men nu kan jag inte hitta den. Någon som kan hjälpa mig?
Den är blockerad för att Disney lagt in kortfilmen i YouTubes Content ID databas. Mickey's Delayed Date finns med i dvdsamlingen Ett gott skratt, och alla kortfilmer som finns med på Dvd:erna är blockerade på YouTube (tyvärr har originaldubbningen också strykt med).

Här är länken i alla fall:
http://www.youtube.com/watch?v=i6mnMIx7zm0

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 september 2013 kl. 12:23:33
Jag håller med, och jag hade också mycket gärna sett att Disney Channel kunnat sända avsnitt av Disneyland (och dess senare titlar).

Dock är det långt ifrån alla operatörer som verkligen sänder Disney Channel dygnet runt, och i det digitala marknätet kapas sändningarna kl. 22:00.

De brukar ju sända material som inte vänder sig främst till barn mellan 19-21. De borde ju kunna sända "nostalgimaterial" då, för den tiden är det ju i regel många vuxna och få barn som tittar. Förklaringen till att det inte görs måste vara antingen att de inte tror sig nå ut till den tittargruppen, att det är något trassel med rättigheterna (ibland kan det ju vara så att visst material bara får visas i vissa delar av världen, beroende på hur avtalen är utformade), eller så har man helt enkelt inte tänkt på att det kan finnas intresse för det. Någon skulle väl kunna kontakta dem och föreslå att materialet visas?

Eriksson

Visst finns det en svensk dubbning av Plutos domedag? Men den tycks inte finnas med på någon kortfilmssamling på video. Var har jag i så fall sett den? Jag är ganska säker på att det var innan Disney Channel fanns. Sänder TV4 Disneys kortfilmer med svenskt tal?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Jag kommer tydligt ihåg att Plutos domedag (Pluto's Judgement Day) från 1935 ingick i svenskdubbad form i samlingsfilmen A Disney Halloween, som sändes på FilmNet 1992 - 1993 under den svenska titeln Vi spökar igen!. Såvitt jag kunnat utröna var den dubbningen gjord speciellt för samlingsfilmen.

Kan det vara där som du sett den? A Disney Halloween har aldrig släppts på vare sig VHS eller DVD, utan har bara sänts på FilmNet och hade där svensk dubbning. Den var dubbad av KM Studio, men de har tyvärr inte sparat creditlistor till den; jag frågade dem ifjol.

Precis som du kan jag inte heller hitta något som tyder på att Pluto's Judgement Day funnits med på någon kortfilmssamling på VHS eller DVD - jag hittar ingen annan utgåva alls av den kortfilmen än Walt Disney Treasures-volymen Mickey Mouse in Living Color; och den var ju som bekant odubbad.

Under 1990-talet, när TV4 sände Disneytimmen, var Disneys kortfilmer med svenskt tal. Men såvitt jag kan minnas sände de bara sådana kortfilmer som getts ut i olika kortfilmssamlingar på VHS. Jag kan inte minnas att TV4 sänt Disney-kortfilmer i något sammanhang efter det.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2014 kl. 21:16:28

Precis som du kan jag inte heller hitta något som tyder på att Pluto's Judgement Day funnits med på någon kortfilmssamling på VHS eller DVD - jag hittar ingen annan utgåva alls av den kortfilmen än Walt Disney Treasures-volymen Mickey Mouse in Living Color; och den var ju som bekant odubbad.

Svensk Filmdatabas anger en DVD-titel för Pluto´s Judgement Day , nämligen Plutos domedag på sin sida med de titlar som filmen har haft (samma svenska titel i samtliga där listade fall) http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?itemid=42880&type=MOVIE&iv=Titles&ref=/templates/SwedishFilmSearchResult.aspx?id%3d1225%26epslanguage%3dsv%26searchword%3djudgement+day%26type%3dMovieTitle%26match%3dContain%26page%3d1%26prom%3dFalse . Så om Svensk Filmdatabas uppgifter stämmer kanske det trots allt finns en DVD-utgåva där Pluto´s Judgement Day ingår`?



Eriksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2014 kl. 21:16:28
Jag kommer tydligt ihåg att Plutos domedag (Pluto's Judgement Day) från 1935 ingick i svenskdubbad form i samlingsfilmen A Disney Halloween, som sändes på FilmNet 1992 - 1993 under den svenska titeln Vi spökar igen!. Såvitt jag kunnat utröna var den dubbningen gjord speciellt för samlingsfilmen.
Kan det vara där som du sett den?
FilmNet har jag aldrig haft och jag har aldrig känt någon som har haft den. Men kan den ha sänts i TV3 eller Kanal 5?

Citat från: ddubbning skrivet 18 juni 2014 kl. 21:42:54
Svensk Filmdatabas anger en DVD-titel för Pluto´s Judgement Day , nämligen Plutos domedag på sin sida med de titlar som filmen har haft (samma svenska titel i samtliga där listade fall). Så om Svensk Filmdatabas uppgifter stämmer kanske det trots allt finns en DVD-utgåva där Pluto´s Judgement Day ingår`?
Det är helt enkelt Mickey Mouse in Living Color-dvd:n som åsyftas där.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

ddubbning

Citat från: Eriksson skrivet 18 juni 2014 kl. 22:29:49

  Det är helt enkelt Mickey Mouse in Living Color-dvd:n som åsyftas där.
Aha, ja så måste det vara! Tack för förklaringen!

Daniel Hofverberg

Jag är ganska säker på att A Disney Halloween inte har sänts i någon annan kanal än FilmNet. Jag har i alla fall inget minne av någon sådan sändning.

Uppenbarligen har den i alla fall definitivt inte sänts på Kanal 5 överhuvudtaget eller på TV3 efter 1997, i och med att Svensk Mediedatabas inte har med någon annan visning än FilmNets av filmen. Så enda möjligheten är i så fall om filmen sändes på TV3 1997 eller tidigare, men det låter osannolikt då TV3 inte sände mycket Disney alls mellan 1992 och 1998.

Eriksson

Faktiskt så upptckte jag Plutos domedag med svenskt tal på en av mina videokassetter inspelad från Disneytimmen i TV4. Jag har även med hälp av Disneyania listat ut exakt sändningsdatum: den 6 februari 1998, eftersom det Aladdin- och det QuackPack-avsnittet ligger runtom. http://www.d-zine.se/tv/disneytimmen1998.htm

Rollistan är inte lång. Själv hör jag bara Anders Öjebo och Bertil Engh och jag är osäker på om ens kören består av någon mer därutöver.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Mycket intressant! Annars brukade Disneytimmen i stort sett bara sända kortfilmer som släppts på VHS i svenskdubbad form.

Då är frågan om den sändningen hade samma dubbning som i A Disney Halloween, eller en annan...?

Eriksson

Det måste ju nästan vara samma. Jag har svårt att tänka mig att TV4 skulle låta dubba en enstaka kortfilm just för den här sändningen.

Vet du vilka som gör rösterna i FilmNet-sändningen?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Tyvärr fanns det inga utsatta dubbcredits på FilmNet. Jag har även frågat KM Studio, och de visste att de hade gjort dubbningen men hade tyvärr inga bevarade credits; ett svenskt manus var allt som fanns i deras arkiv.

Den enda jag är helt säker på är att kattdomaren spelas av Bertil Engh. Därutöver tillkommer åklagaren och juryn (som bara medverkar i kör), som jag tyvärr inte har lyckats att placera in.

Eriksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 augusti 2014 kl. 19:53:20
Den enda jag är helt säker på är att kattdomaren spelas av Bertil Engh.
Det stämmer med TV4-sändningen.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 augusti 2014 kl. 19:53:20
Därutöver tillkommer åklagaren och juryn (som bara medverkar i kör), som jag tyvärr inte har lyckats att placera in.
Plus katten i början som lockar ut Pluto genom dörren. Det är Anders Öjebo i TV4-sändningen. De övriga låter som Anders Öjebo och Bertil Engh de också. Möjligen förekommer någon mer i kören.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.