Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Lejonkungen

Startat av DisneyTLK, 9 januari 2013 kl. 00:21:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 18 juni 2025 kl. 21:26:59kankse detta hjälper till att :) ;) klargöra saker
Fortfarande riktigt dumt.
Det funkar nästan aldrig med separata sång och talröster.

Ett annat rent idioti exempel är Lady & Lufsens originalversion.
Jag ska klargöra att jag inte har något emot röstskådespelarna som bara gör sitt jobb men att Bill Thompson, Dallas DalMckennon och Peggy Lee gör typ alla röster är sådan idioti framförallt då Bob Hamlin tydligen sjunger för Tony.
Hur fan är logiken i så få röstskådespelare men ändå ett tortyr röstbyten?

Jag tycker man alltid ska ha samma sång och talröst på allt.
Alla kan prata men inte alla kan sjunga.
Det visa kan inte skådespela är dock skitsnack kan du sjunga bra i karaktär så kan du skådespela som röst.

Enda gången det riktigt kompenseras som jag kommer på är i Pinocchio's originaldubb då Torsten Winge är helt outstanding som Benjamin Syrsa.
Jag antar att Torsten inte hade någon sångröst men då hans talröst är helt fantastisk🤩😍, så kompenseras det tydliga röstbytet.

I många fall är det dock bara idioti, Typ The Nightmare Before Christmas som också förstördes ännu mer i Sverige då vi inte fick någon dubb utan då Disney tänkte att svenskar ville torteras med röstbytes dyngan.
Jag har aldrig förstått hur detta kom sig, det är en tecknad film som släpptes på Engelska med röstbytes tortyren.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2025 kl. 23:52:12Fortfarande riktigt dumt.

Ett annat rent idioti exempel är Lady & Lufsens originalversion.
Jag ska klargöra att jag inte har något emot röstskådespelarna som bara gör sitt jobb men att Bill Thompson, Dallas DalMckennon och Peggy Lee gör typ alla röster är sådan idioti framförallt då Bob Hamlin tydligen sjunger för Tony.
Hur fan är logiken i så få röstskådespelare men ändå ett tortyr röstbyten?

Jag tycker man alltid ska ha samma sång och talröst på allt.
Alla kan prata men inte alla kan sjunga.
Det visa kan inte skådespela är dock skitsnack kan du sjunga bra i karaktär så kan du skådespela som röst.

Enda gången det riktigt kompenseras som jag kommer på är i Pinocchio's originaldubb då Torsten Winge är helt outstanding som Benjamin Syrsa.
Jag antar att Torsten inte hade någon sångröst men då hans talröst är helt fantastisk🤩😍, så kompenseras det tydliga röstbytet.

I många fall är det dock bara idioti, Typ The Nightmare Before Christmas som också förstördes ännu mer i Sverige då vi inte fick någon dubb utan då Disney tänkte att svenskar ville torteras med röstbytes dyngan.
Jag har aldrig förstått hur detta kom sig, det är en tecknad film som släpptes på Engelska med röstbytes tortyren.
En dubbning som dock verkar vara helt fruktansvärd är den franska dubben av Sängknoppar och Kvastskaft.
Jag tycker live action dubs oftast är riktigt dåliga på grund av munrörelser i den franska dubb har man dock av någon idiotisk med röstbyten i live action för båda huvudkaraktärerna.
Vilket är🥶.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2025 kl. 23:52:12Fortfarande riktigt dumt.
Skjut inte budbäraren
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"