Författare Ämne: Bambi  (läst 4731 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Icea

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Bambi
« Svar #15 skrivet: 25 augusti 2012 kl. 22:25:22 »
Ja, verkligen. Säger han "fågel"i omdubbningen? Det hade jag glömt. Det är ju ganska självklart att "sparv" fungerar bättre eftersom "fågel" har för många stavelser.

Nu har jag visserligen bara sett omdubben en enda gång och det var för ett antal år sedan, men jag vet att jag reagerade väldigt starkt på just det så jag är säker på att han säger fågel i omdubben. Vilket iofs ligger närmre originaldubbens "bird", men har som sagt för många stavelser på svenska och känns lite för avancerat för en nyfödd.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 7 782
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 19 september 2013 kl. 08:37:21 »
När vi nu ändå pratar gamla Bambi-dubben, finns det någon anledning till att körerna fick sjunga accapella? Var det ett misstag eller beslutade dem bara att "nej, vi tar bort musiken i sångerna möhöhö"?
Mystiken tätnar...! Jag återupptar det här gamla ämnet om avsaknaden av musik i originaldubben av Bambi, då jag har tittat på en gammal biokopia av Bambi; enligt uppgift från nypremiären 1979. Och det märkliga i sammanhanget är att i den biokopian sjöng man inte längre a cappella, utan där var bakgrundsmusiken intakt vid alla sånger. Det är samma dubbning i sig, men en helt annan mixning där musiken ligger kvar under alla sångnummer.

Det är minst sagt märkligt, då vi ju antagit att M&E-spåren av misstag innehöll även originalsången så att man tvingades ta bort musiken vid sångnumren. Då är frågan varifrån ljudbandet som användes på 1994 års VHS-utgåva av Bambi faktiskt kommer - då den lades in av misstag kan man ju utesluta att någonting gjorts speciellt för VHS-utgåvan. Personligen kan jag bara tänka mig två rimliga förklaringar:

1. Det som använts på VHS är den ursprungliga mixen, men att Disney tillhandahöll korrigerade M&E-spår i sista minuten så att versionen som premiärvisades i oktober 1943 trots allt var den rätta versionen med musik under sångerna (men att den preliminära versionen ändå finns kvar i Disneys arkiv).

eller:

2. Det som använts på VHS är versionen som visades på bio 1943, men att Disney senare tillhandahöll korrigerade M&E-spår och mixade om dubbningen, så att senare års nypremiärer fick den rätta versionen med bakgrundsmusik under sångerna.

Det som talar emot teori nr 2 är att alla censurgranskningar som gjorts av Bambi med originaldubben (1943, 1957, 1969 och 1979) verkar ha samma granskningsnummer enligt Svenska Filminstitutets uppgifter; nummer 066.263. Jag uppfattar det som att alla dessa censurgranskningar gjorts utifrån samma kopia, som bara klippts olika mellan olika granskningar, och att alla visningar därmed bör vara helt identiska;  men jag är inte säker på om jag har fattat saken rätt.

Även vid Snövit och de sju dvärgarna hade alla censurgranskningar med originaldubben samma granskningsnummer, men jag har inte lyckats hitta konkreta uppgifter om det per automatik innebär exakt samma kopia eller vad det innebär när man återanvänder samma granskningsnummer mellan olika granskningar hos Statens biografbyrå.

Utloggad Lilla My

• Certifikerad Nörd och Grinolle
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 830
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
    • Youtube-kanal
« Svar #17 skrivet: 23 oktober 2013 kl. 20:25:13 »
Men, vad skumt. Det verkar ha vart mycket strul med dubbningen i alla fall.
How much wood could a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Utloggad Alexander

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 723
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 3 januari 2019 kl. 18:08:09 »
Finns det några uppgifter till vem som sjunger respektive sång i Bambis båda dubbningar?
Besök gärna min Disney blogg som innehåller bl.a fakta, recensioner och dubbningar: http://nouw.com/magicgold
För övriga creditsllistor av dubbade filmer besök gärna (2/10-2019 Ny creditlista ute!): http://nouw.com/dubbox