Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Sofia den första

Startat av TonyTonka, 16 januari 2014 kl. 19:03:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 september 2019 kl. 20:48:10
Kände att denna tråd passade bäst för att diskutera detta...

Vilka spelar Jun utöver Alice Sjöberg Brise?  :)

Någon som vet?

clara liljeberg

kan du nämna några djur som sofia blev förvandlade till som att sofia blev en fågel.

moviefan

I denna helg så har det varit många avsnitt på Disneyjunior. Inklusive det sista avsnittet, kunglig föralltid. Ett av mina favoriter, där det förekommer en duett mellan Sofia och elakingen Thor som är mycket bra.

Alexander

Min blogg blev just lite mer kunglig.

Nu finns komplett rollista för säsong 1 och 2 av Disneys Sofia den första på min blogg. Äntligen vet vi vilka som gör prinsessorna inklusive Törnrosa från avsnitt 24.  :D Stort tack till alla medverkande.

https://nouw.com/magicgold/dubbcredits-sofia-den-forsta-det-var-en-35272509

Säsong 3 och 4 fick inte plats för den här tillräckligt långa listan, utan får bli i ett seperat inlägg senare om det går bra för den här listan.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 14 december 2019 kl. 18:09:36

Nu finns komplett rollista för säsong 1 och 2 av Disneys Sofia den första på min blogg. Äntligen vet vi vilka som gör prinsessorna inklusive Törnrosa från avsnitt 24.  :D Stort tack till alla medverkande.

Säsong 3 och 4 fick inte plats för den här tillräckligt långa listan, utan får bli i ett seperat inlägg senare om det går bra för den här listan.

När kommer rollistorna till Fantasia och Dumbo? (som du nämnde i ett PM att du hade planer på, hoppas att du då kan få kompletta uppgifter för Dumbo via både Doreen Dennings arkiv och KM Studios arkiv)

Ska du kanske uppdatera Aladdin-creditlistan med Gazeem, Försäljarna, Melonförsäljaren, Fiskförsäljaren, Äppleförsäljaren, m.fl.?  :) (de två sistnämnda spelas iallafall av Micke Dubois som i samma film spelar Razoul)

Ska du kanske också uppdatera de enskilda sångrösterna för Glader, Butter, Blyger och Prosit i båda dubbningarna av Snövit och De Sju Dvärgarna?  :) (under "Hej Hå" sången)

I originaldubbningen har jag fått information av TonyTonka att Butters sångröst är Folke Rydberg!

Dessutom så hör jag i omdubbningen att Prosits sångröst är Jan Sjödin! (de andra Dvärgarnas sångröster är jag lite osäker på, men det kanske finns information i Doreen Dennings arkiv)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 14 december 2019 kl. 18:09:36

Tack för informationen!  :) (tyvärr verkar inte länken fungera på varesig hemdatorn, mobilen eller paddan av någon anledning, men jag kan läsa det på min arbetsdator nu på måndag, ni behöver inte säga något för det kan få vara en överraskning)

När tänkte du publicera credits för Säsong 3 & 4?  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2019 kl. 18:23:56
När kommer rollistorna till Fantasia och Dumbo? (som du nämnde i ett PM att du hade planer på, hoppas att du då kan få kompletta uppgifter för Dumbo via både Doreen Dennings arkiv och KM Studios arkiv)

Ska du kanske uppdatera Aladdin-creditlistan med Gazeem, Försäljarna, Melonförsäljaren, Fiskförsäljaren, Äppleförsäljaren, m.fl.?  :) (de två sistnämnda spelas iallafall av Micke Dubois som i samma film spelar Razoul)

Ska du kanske också uppdatera de enskilda sångrösterna för Glader, Butter, Blyger och Prosit i båda dubbningarna av Snövit och De Sju Dvärgarna?  :) (under "Hej Hå" sången)

I originaldubbningen har jag fått information av TonyTonka att Butters sångröst är Folke Rydberg!

Dessutom så hör jag i omdubbningen att Prosits sångröst är Jan Sjödin! (de andra Dvärgarnas sångröster är jag lite osäker på, men det kanske finns information i Doreen Dennings arkiv)

Fantasia kommer om några veckor, som starten på det nya året. Dumbo är snart färdigställd, 46 och 72-års dubbningen gör jag så gott på att få dokumenterat info till om, och 96 års dubbningen går utmärkt.

Om det finns info från säkra källor om röster från Aladdin, Snövit så uppdaterar jag de andra listorna gärna, Disneyfantasten, allt för att få dom så bra som möjligt isåfall.  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2019 kl. 19:58:34
Tack för informationen!  :) (tyvärr verkar inte länken fungera på varesig hemdatorn, mobilen eller paddan av någon anledning, men jag kan läsa det på min arbetsdator nu på måndag, ni behöver inte säga något för det kan få vara en överraskning)

När tänkte du publicera credits för Säsong 3 & 4?  :)

Listan för säsong 3 och 4 förberedds men kan inte säga när för tillfället. Men säg till om du undrar över något.

Vad tråkigt att du inte kan se den, funkar bra för mig. Men skulle det gå länge utan att du kan se det, så säg till. Möjligen gå in på den allmänna länken till bloggen som alltid finns längst ner vid mina inlägg.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 15 december 2019 kl. 03:38:42
Fantasia kommer om några veckor, som starten på det nya året. Dumbo är snart färdigställd, 46 och 72-års dubbningen gör jag så gott på att få dokumenterat info till om, och 96 års dubbningen går utmärkt.

Om det finns info från säkra källor om röster från Aladdin, Snövit så uppdaterar jag de andra listorna gärna, Disneyfantasten, allt för att få dom så bra som möjligt isåfall.  :)

Tack på förhand!  :) (hoppas att du också kan skriva när dubbningarna spelades in)

Dessutom; enligt Daniels recension så var det Monica Forsberg som stod för Musikalisk ledning i omdubbningen av Pinocchio!  :)

När hade du tänkt att få till kompletta uppgifter med bl.a. Bambi, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa, Pongo och De 101 Dalmatinerna, Mästerdetektiven Basil Mus, Den Lilla Sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret, m.fl.?  :) (innan du ger kompletta credits till dessa på din blogg är ett välmenande förslag att kolla noga i Doreen Dennings arkiv och KM Studios arkiv)

När hade du tänkt att publicera andra TV-serier på din blogg, t.ex. DuckTales, Nya Äventyr med Nalle Puh, Räddningspatrullen, Luftens Hjältar, Darkwing Duck, Långbens Galna Gäng, Den Lilla Sjöjungfrun, Timon och Pumbaa, Quack Pack, Lilla Djungelboken, Hos Musse, Lejonvakten, Elena Från Avalor, m.fl.?  :) (det är alltid svårt att få kompletta credits för TV-serier i och med det stora antalet avsnitt, men det kanske finns bevarade uppgifter i KM Studios arkiv, vad gäller Lejonvakten så är första säsongen komplett och hos Elena Från Avalor så är första säsongen den enda som svenskdubbats, Lilla Djungelboken har bara 21 avsnitt så den borde nog inte vara några problem)

Hur ska du få ut credits till Toy Story 1 & 2, Taran och Den Magiska Kitteln och Mary Poppins? (det lär bli svårt eftersom Sun Studio inte längre har bevarade papper till sina Köpenhamns-baserade dubbningar)

Citat från: Alexander skrivet 15 december 2019 kl. 03:41:33
Listan för säsong 3 och 4 förberedds men kan inte säga när för tillfället. Men säg till om du undrar över något.

Vad tråkigt att du inte kan se den, funkar bra för mig. Men skulle det gå länge utan att du kan se det, så säg till. Möjligen gå in på den allmänna länken till bloggen som alltid finns längst ner vid mina inlägg.  :)

Det är precis vad jag alltid gör! (det har varit så ganska länge av någon anledning, fråga mig bara inte varför)

Alexander

Om folk här snabbt vill kolla upp vilka som gör prinsessorna på min dubbningslista av Sofia den första, så dyker de upp i de här avsnitten. Avsnitten ligger också efter Disneys produktionsordning. När dubbningen spelades in finns med längst ner på listan.

Askungen- Sofia den första: Det var en gång en prinsessa
Jasmine- avsnitt 12
Belle- avsnitt 17
Ariel- avsnitt 23
Törnrosa- avsnitt 24
Snövit- avsnitt 27
Mulan- avsnitt 37
Rapunzel- avsnitt 43
Tiana- avsnitt 47

TonyTonka

Jag förväntade mig verkligen inte att Birgitta Larsson skulle återkomma som Törnrosa efter så många år.  :o
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 15 december 2019 kl. 13:09:35
Om folk här snabbt vill kolla upp vilka som gör prinsessorna på min dubbningslista av Sofia den första, så dyker de upp i de här avsnitten. Avsnitten ligger också efter Disneys produktionsordning. När dubbningen spelades in finns med längst ner på listan.

Askungen- Sofia den första: Det var en gång en prinsessa
Jasmine- avsnitt 12
Belle- avsnitt 17
Ariel- avsnitt 23
Törnrosa- avsnitt 24
Mulan- avsnitt 37
Rapunzel- avsnitt 43
Tiana- avsnitt 47

Du missade Snövit och Merida!  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 december 2019 kl. 16:46:10
Du missade Snövit och Merida!  :)

Ska uppdatera Snövit, och Merida dyker upp senare i säsong 3.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 15 december 2019 kl. 17:01:59
Ska uppdatera Snövit, Merida dyker upp senare i säsong 3.  :)

Okej, hade inte riktigt koll på vilket avsnitt som var med i vilken säsong... (det har gjorts över 100 avsnitt)

Alexander

Citat från: TonyTonka skrivet 15 december 2019 kl. 15:00:32
Jag förväntade mig verkligen inte att Birgitta Larsson skulle återkomma som Törnrosa efter så många år.  :o

Jag blev också mycket glad  när jag fick den informationen. För att vara ännu säker på att det stämde så mejlade jag henne om det och fick det bekräftat av henne själv också att hon gör Törnrosa i Sofia den första.

Tyvärr hade Birgitta inte kommit med i listan vid TV-sändningar. Men det är vanligt vid TV-serier att de mer ordinarie skådespelarna får företräde att listas.
:)