Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Småpojkar i dubbning

Startat av TonyTonka, 6 juni 2014 kl. 04:25:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran

Citat från: gstone skrivet  7 juli 2025 kl. 18:01:54man får aldrig säga emot mig genom, att avända vad jag själv sagt ;)
om någon avvänder mina egen argument mot mig blir jag galen
Har någon gjort det eller jag förstår inte varför du citerar mitt inlägg?

gstone

Citat från: Göran skrivet  7 juli 2025 kl. 18:09:07Har någon gjort det eller jag förstår inte varför du citerar mitt inlägg?
jag ber så mycket om ursäkt jag citera fel inlägg :'( :'( :'(
jag är jätte ledsen :'( :'(
bli inte arg :'( :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Göran

Citat från: gstone skrivet  7 juli 2025 kl. 18:15:23jag ber så mycket om ursäkt jag citera fel inlägg :'( :'( :'(
jag är jätte ledsen :'( :'(
bli inte arg :'( :'(
Jag är inte arg men AI kanske är det? ;D

gstone

Citat från: Göran skrivet  7 juli 2025 kl. 18:42:44Jag är inte arg men AI kanske är det? ;D
du gjord inget fel

jag är ledsen jag citera fel inlägg
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Will Siv

Här är en liten sammanställning av tjejer som spelat pojkar (med ett par exempel)......

Inga Tidblad (Pinocchio)

Pearletts (dom tre små grisarna)

Marie Isedal (Nasse)

Annica Smedius (Bart Simpson, Tommy Pickles, etc)

Monica Forsberg (Bombo, Knattarna, etc)

Anna-Lotta Larsson (Jojje i "Dennis")

Helen Sjöholm (Widget)

Lena Ericsson (dvs i "DuckTales", Piff)

Mia Kihl (Max Långben, Tjatte, etc)

Mariam Wallentin (Fnatte)

Charlotte Ardai Jennefors (Babe)

Gizela Rash (Pip, Dexter)

Sharon Dyall (någon nämnde en 2000-tals serie där hon spelade en kille)

Cecilia Olin (Elmo)

Jasmine Heikura (Boots, Piggly Winks)

Nina Gunnarsdotter (Timmy Turner)

Sofia Caiman (Hathi, Rufus)

Maria Rydberg (Felix, Robotboy)

Anneli Heed (Andy Johnson i "Ekorrpojken")

Anna Engh (Chuckie Finster, Ben 10)

Jenny Whålander (pojke i "Simpsons - Filmen", Äggis)

Cecilia Wrangel Schough (Pip i "Fiffi och Blommsterfröna")

Cecilia Andrén (Henry Krammonster)

Mimmi Sandén (Roboten Rob, Lincoln Lugn, etc)

Mikaela Tidermark Nelson (Clyde McBride, Kalle Anka som barn)

Mikaela Ardai Jennefors (Frasse i "Lugn i Stormen", Franklin i "Snobben")

Dominique Pålsson Wiklund (dvs i "Lugn i Stormen")

Josefine Götestam (Ville i "Biet Maya")

Dorothea Norling (Findus)

Lizette Pålsson (Ture Fumelfot)

Elina Raeder (Andy Panda)

Emelie Clausen (Tails)

Hade gärna haft med röstklipp..........
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 26 februari 2026 kl. 20:00:09Här är en liten sammanställning av tjejer som spelat pojkar (med ett par exempel)......

Inga Tidblad (Pinocchio)

Pearletts (dom tre små grisarna)

Marie Isedal (Nasse)

Annica Smedius (Bart Simpson, Tommy Pickles, etc)

Monica Forsberg (Bombo, Knattarna, etc)

Anna-Lotta Larsson (Jojje i "Dennis")

Helen Sjöholm (Widget)

Lena Ericsson (dvs i "DuckTales", Piff)

Mia Kihl (Max Långben, Tjatte, etc)

Mariam Wallentin (Fnatte)

Charlotte Ardai Jennefors (Babe)

Gizela Rash (Pip, Dexter)

Sharon Dyall (någon nämnde en 2000-tals serie där hon spelade en kille)

Cecilia Olin (Elmo)

Jasmine Heikura (Piggly Winks)

Nina Gunnarsdotter (Timmy Turner)

Sofia Caiman (Hathi, Rufus)

Maria Rydberg (Felix, Robotboy)

Anneli Heed (Andy Johnson i "Ekorrpojken")

Anna Engh (Chuckie Finster, Ben 10)

Jenny Whålander (pojke i "Simpsons - Filmen", Äggis)

Cecilia Wrangel Schough (Pip i "Fiffi och Blommsterfröna")

Cecilia Andrén (Henry Krammonster)

Mimmi Sandén (Roboten Rob, Lincoln Lugn, etc)

Mikaela Tidermark Nelson (Clyde McBride, Kalle Anka som barn)

Mikaela Ardai Jennefors (Frasse i "Lugn i Stormen", Franklin i "Snobben")

Dominique Pålsson Wiklund (dvs i "Lugn i Stormen")

Josefine Götestam (Ville i "Biet Maya")

Dorothea Norling (Findus)

Lizette Pålsson (Ture Fumelfot)

Elina Raeder (Andy Panda)

Emelie Clausen (Tails)

Hade gärna haft med röstklipp..........
Gunnel Fred har också dubbat Nasse i Nalle Puh och Iors Födelsedag.

Sen har vi originaldubningen av Bambi, där alla pojkar spelas av kvinnor, t.ex. Eva Stiberg, Anita Björk, osv.

På tal om kvinnor i originaldubbningar, Ingrid Borthen dubbar Alexander i originaldubningen av Pinocchio.

Victoria Börstell dubbar Mulle i omdubbningen av Pongo och De 101 Dalmatinerna, i vilken också Hanna Storm-Nielsen medverkar och gör Fläckis, Mia Kihl gör Lucky.

Cecilia Molander dubbar pojken med rävdräkt i omdubbningen av Peter Pan.

Precis som @DingoPictures2005 så är jag rätt säker på att Fylgia Zadig dubbar John och Michael i originaldubningen av Peter Pan, när jag senast såg om ett klipp med originaldubningen den senaste julafton med en uppladdad variant av Disney-jul.

Har även för mig att Lizette Pålsson dubbade någon pojke i Wallace och Gromit Varulvskaninens Förbannelse.

Tror Cecilia Hjalmarsson dubbar en kille som heter Svante eller något i någon Scooby-Doo produktion.

Maria Rydberg dubbar även Den Fula Ankungen i Sagoberättaren.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 februari 2026 kl. 20:34:54Precis som @DingoPictures2005 så är jag rätt säker på att Fylgia Zadig dubbar John och Michael i originaldubningen av Peter Pan, när jag senast såg om ett klipp med originaldubningen den senaste julafton med en uppladdad variant av Disney-jul.
Är som sagt inte helt säker bara en likhet jag hörde mellan rösterna.

Hursomhelst så går också likheten ihop med hur Per-Axel gjorde sina listor.
Om en person gjorde flera röster, så krediterade han bara den större rollen.

Hursomhelst så är originaldubben inte någon höjdare i mitt tycke.
Först och främst så är Bo Maniette den bästa svenska Kapten Krok i mitt tycke, den bästa Kapten Krok av alla jag hört är dock Ove Sprogøe som gjorde honom på danska.
Per Oscarsson som Peter Pan är heller ingen höjdare i mitt tycke jag älskar flera av Per's roller i svenska filmer som till exempel Kan du vissla Johanna, Ronja Rövardotter, Drömmen om Rita, mfl, men han funkar inte bra som Peter Pan.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 februari 2026 kl. 22:39:48Hursomhelst så är originaldubben inte någon höjdare i mitt tycke.
Först och främst så är Bo Maniette den bästa svenska Kapten Krok i mitt tycke
Per Oscarsson som Peter Pan är heller ingen höjdare i mitt tycke jag älskar flera av Per's roller i svenska filmer som till exempel Kan du vissla Johanna, Ronja Rövardotter, Drömmen om Rita, mfl, men han funkar inte bra som Peter Pan.
Drömmen om Rita har jag aldrig någonsin förut hört talas om, men i övrigt så håller jag med om allt du skriver här.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 februari 2026 kl. 23:01:51Drömmen om Rita har jag aldrig någonsin förut hört talas om, men i övrigt så håller jag med om allt du skriver här.
Svensk film från 90-talet som Per medverkar i.
Har dock (för mig) att du nämnt att du inte kollat på så många svenska spelfilmer.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 februari 2026 kl. 23:31:29Svensk film från 90-talet som Per medverkar i.
Har dock (för mig) att du nämnt att du inte kollat på så många svenska spelfilmer.
Det finns hur många som helst, så ja, det är jättemånga jag aldrig sett.

Men, en del har jag garanterar sett, t.ex. Astrid Lindgrens filmer och serier, Jönssonligan-filmerna, Sällskapsresan-filmerna, Kan Du Vissla Johanna, Eva och Adam, Bert, diverse julkalendrar, diverse SVT-program, och en hel massa annat därtill, så följaktligen har jag ändå sett relativt mångq svenska spelfilmer och serier.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 februari 2026 kl. 23:01:51Drömmen om Rita har jag aldrig någonsin förut hört talas om, men i övrigt så håller jag med om allt du skriver här.
Om du vill höra Ove som Kapten Krok så länkar jag ett klipp
här.
Ove är som sagt min favorit av alla som gjort Kapten Krok jag hört tycker han kombinerar komik och ondska på utmärkt sätt, så att säga.

Dubbningen fanns också på Archive för några år sedan men den verkar ha blivit nedtaggen, har den danska vhs'en dock som jag kan digitalisera om du vill se hela dubbningen.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 februari 2026 kl. 23:42:05Det finns hur många som helst, så ja, det är jättemånga jag aldrig sett.

Men, en del har jag garanterar sett, t.ex. Astrid Lindgrens filmer och serier, Jönssonligan-filmerna, Sällskapsresan-filmerna, Kan Du Vissla Johanna, Eva och Adam, Bert, diverse julkalendrar, diverse SVT-program, och en hel massa annat därtill, så följaktligen har jag ändå sett relativt mångq svenska spelfilmer och serier.
Kul, Bert är en av mina favorit serier.
Tycker Klimpen och Lille Erik är riktigt roliga karaktärer.
Dubb veteranen Nick Atkinson, som gör rösten till Max i Långben, mfl har också en roll i Bert som Tor-Leif.
Sällskapsresan gillar jag också och även flera Astrid Lindgren filmer, min favorit bland Astrid Lindgren är Saltkråkan filmerna.
Om jag ska välja en svensk favorit bland spelfilmer så är det nog Kommissarie Späck som tar den platsen.
Favorit bland alla svenska filmer är Pelle Svanslös den tecknade från 1981.