Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Daniel tigers kvarter

Startat av moviefan, 6 juli 2014 kl. 08:52:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kasper Westergren

Dessa röster kan jag:
Daniel Tiger - Buster Isitt
Ugglan Ho - Noah Hofvander
Madelina - Maja Benckert, Billie Dean (osäker)
Kattis - Lova Atterhall (osäker)
Farfar - Sture Ström
Mamma - Lizette Pålsson
Pappa - Jakob Stadell
Prins Onsdag - Ludvig Siljeholm
Madelinas mamma - Vicki Benckert (hon översatte också serien)
Prins Tisdag - Anton Raeder?

Sen är jag riktigt osäker på vem som gör rösten till musikläraren Tony och Daniels fröken i skolan....

Oskar

Buster Isitt är inte längre skådespelare och röstskådespelare och lämnar yrket.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 13 juni 2026 kl. 19:17:40Buster Isitt är inte längre skådespelare och röstskådespelare och lämnar yrket.
Sant, han är numera musiker och låtskrivare - men de tidiga avsnitten dubbades ju 2013.

Citat från: Kasper Westergren skrivet 13 juni 2026 kl. 17:57:15Dessa röster kan jag:
Daniel Tiger - Buster Isitt
Ugglan Ho - Noah Hofvander
Madelina - Maja Benckert, Billie Dean (osäker)
Kattis - Lova Atterhall (osäker)
Farfar - Sture Ström
Mamma - Lizette Pålsson
Pappa - Jakob Stadell
Prins Onsdag - Ludvig Siljeholm
Madelinas mamma - Vicki Benckert (hon översatte också serien)
Prins Tisdag - Anton Raeder?

Sen är jag riktigt osäker på vem som gör rösten till musikläraren Tony och Daniels fröken i skolan....
Det där gäller uppenbarligen de tidigare avsnitten - på en del senare dubbade avsnitt på SVT Play är det tydligen Viggo Ragnarsson som spelar Daniel Tiger. De crediterade skådespelarna där är:
Viggo Ragnarsson
Jakob Stadell
Folke Myhr
Linnea Liolios
Emilia Sagvik
Lizette Pålsson Sälling

Jag är dock lite osäker när dessa dubbats i relation till den tidigare dubbningen, och vilka säsonger/avsnitt som dubbats när...? Då SVT Play inte har någon normal säsongsindelning är det inte så lätt att dra några enkla slutsatser...

Men med ovanstående ensemble kan nydubben troligen inte ha dubbats alltför länge sedan, för jag hittar spontant inget som tyder på att Linnea Liolios medverkat i någonting före 2022.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juni 2026 kl. 09:51:03Sant, han är numera musiker och låtskrivare - men de tidiga avsnitten dubbades ju 2013.
Det där gäller uppenbarligen de tidigare avsnitten - på en del senare dubbade avsnitt på SVT Play är det tydligen Viggo Ragnarsson som spelar Daniel Tiger. De crediterade skådespelarna där är:
Viggo Ragnarsson
Jakob Stadell
Folke Myhr
Linnea Liolios
Emilia Sagvik
Lizette Pålsson Sälling

Jag är dock lite osäker när dessa dubbats i relation till den tidigare dubbningen, och vilka säsonger/avsnitt som dubbats när...? Då SVT Play inte har någon normal säsongsindelning är det inte så lätt att dra några enkla slutsatser...

Men med ovanstående ensemble kan nydubben troligen inte ha dubbats alltför länge sedan, för jag hittar spontant inget som tyder på att Linnea Liolios medverkat i någonting före 2022.
LioLios? Aldrig sett att Lizette Pålsson crediterats som Lizette Pålsson Sälling tidigare. Namnbyte?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 14 juni 2026 kl. 11:03:02LioLios? Aldrig sett att Lizette Pålsson crediterats som Lizette Pålsson Sälling tidigare. Namnbyte?
Det må vara ett ovanligt efternamn, men både Linnea Liolios och ännu mer Mellie Liolios har varit med i ganska många dubbningar under senare år - utan säkra belägg skulle jag gissa att de är syskon. Mellie är kanske mest känd som Sally i Snobben (i merparten av dubbningar gjorda under senare år). Linnea spelar bl.a. en av huvudrollerna i Nästan narval på Netflix.

Lizette har egentligen hetat Lizette Pålsson Sälling i flera decennier, sedan hon gifte sig med Peter Sälling, men brukar nästan alltid crediteras som bara Lizette Pålsson. Om det sen beror på att hon föredrar att kallas så professionellt (eller åtminstone i dubbningssammanhang), eller om det är på dubbningsstudiornas eget bevåg, låter jag vara osagt. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juni 2026 kl. 14:07:32Det må vara ett ovanligt efternamn, men både Linnea Liolios och ännu mer Mellie Liolios har varit med i ganska många dubbningar under senare år - utan säkra belägg skulle jag gissa att de är syskon. Mellie är kanske mest känd som Sally i Snobben (i merparten av dubbningar gjorda under senare år). Linnea spelar bl.a. en av huvudrollerna i Nästan narval på Netflix.

Lizette har egentligen hetat Lizette Pålsson Sälling i flera decennier, sedan hon gifte sig med Peter Sälling, men brukar nästan alltid crediteras som bara Lizette Pålsson. Om det sen beror på att hon föredrar att kallas så professionellt (eller åtminstone i dubbningssammanhang), eller om det är på dubbningsstudiornas eget bevåg, låter jag vara osagt. :)
Antar att hon fortfarande vill crediteras som Pålsson när hon hetat det i alla år. Mellie är även ett ovanligt förnamn