Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbare utan ansikte, filmtråden.

Startat av Carl Barks lover, 23 september 2006 kl. 23:16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 mars 2025 kl. 19:11:01Var därför jag undrar om någon kan kolla KB artiklarna i länken.
Vet att @Oscar Isaksson och @Erika ,ofta besöker KB.
Måste tyvärr göra dig besviken, men det gör jag inte. Bor inte i Stockholm eller ens i närheten, och kan heller inte komma åt artiklar i sin helhet på KB:s tidningstjänst, endast förhandstittar som vem som helst kan komma åt.

DingoPictures2005

Citat från: Erika skrivet  9 mars 2025 kl. 19:25:37Måste tyvärr göra dig besviken, men det gör jag inte. Bor inte i Stockholm eller ens i närheten, och kan heller inte komma åt artiklar i sin helhet på KB:s tidningstjänst, endast förhandstittar som vem som helst kan komma åt.
Ahh trodde det då du la upp en bild på Thomas Engelbrektsson från KB, som jag hittade bild när jag gjorde lite googlingar.

BPS

Det här ska vara Rune Ek screenshoten kommer dock från Skånska mord och är väl ett par år för tidig.

Screenshot_SVT Play.jpg

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  9 mars 2025 kl. 19:34:49Det här ska vara Rune Ek screenshoten kommer dock från Skånska mord och är väl ett par år för tidig.

Screenshot_SVT Play.jpg
Tack, jag tror den kan funka🙂.

Tog en bild på Therese Reuterswärd från 2003 då det inte gick att hitta många bilder på henne.

Erika

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 mars 2025 kl. 19:30:39Ahh trodde det då du la upp en bild på Thomas Engelbrektsson från KB, som jag hittade bild när jag gjorde lite googlingar.
Men det var ett par månader som KB:s tidningstjänst låg öppen p.g.a. pandemin, antagligen fixade jag nog den bilden i den vevan.  

DingoPictures2005

Citat från: Erika skrivet  9 mars 2025 kl. 19:42:46Men det var ett par månader som KB:s tidningstjänst låg öppen p.g.a. pandemin, antagligen fixade jag nog den bilden i den vevan. 
Ahh ok, retligt att man gjort tidningsartiklar såpass otillgängliga i Sverige dock.

I många länder däribland Finland, Norge, Usa, etc så kan man se allt sådant för en billig peng.
Här blir det mer av en komplicerad resa och att få någon med körkort att ge mig skjuts, håller på att fixa med papper för att ta körkort.... Dock osäker på om jag tänker skaffa en egen bil när det är taget.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 mars 2025 kl. 20:04:10I många länder däribland Finland, Norge, Usa, etc så kan man se allt sådant för en billig peng.
Här blir det mer av en komplicerad resa och att få någon med körkort att ge mig skjuts, håller på att fixa med papper för att ta körkort.... Dock osäker på om jag tänker skaffa en egen bil när det är taget.
Du behöver inte nödvändigtvis resa till Kungliga Bibliotekets lokaler för att komma åt tidningsarkivet i sin helhet, utan KBs tidningsarkiv finns även tillgängligt på 14 allmänna bibliotek och 17 universitetsbibliotek runt om i landet - om du har tur kanske någon av dessa ligger i närheten av där du bor, så att du klarar dig utan körkort/bil...?
https://feedback.blogg.kb.se/forums/topic/atkomst-till-upphovsrattsskyddade-dagstidningar-utanfor-kbs-lokaler/

Tyvärr kan jag inte hjälpa till, då biblioteken i Skellefteå inte finns med på listan - Umeå och Luleå stadsbibliotek samt Umeå universitet och Luleå tekniska universitet finns dock med, men att åka buss i 14 mil (drygt två timmar bussfärd per väg) för att söka i tidningsartiklar känns lite överdrivet...
(Luleå Tekniska Universitet har dock en filial i Skellefteå på campusområdet, men det framgår inte huruvida KBs tidningsarkiv även finns tillgängligt där eller inte - skulle gissa på inte, för annars borde väl Campusbiblioteket i Skellefteå ha stått med som en separat punkt på listan...)

Just nu abonnerar jag dock på Svenska Dagbladet och Aftonbladet digitalt, så om något finns i deras tidningar kan jag hjälpa till; men förmodligen bara någon månad till. :)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 mars 2025 kl. 20:24:58Du behöver inte nödvändigtvis resa till Kungliga Bibliotekets lokaler för att komma åt tidningsarkivet i sin helhet, utan KBs tidningsarkiv finns även tillgängligt på 14 allmänna bibliotek och 17 universitetsbibliotek runt om i landet - om du har tur kanske någon av dessa ligger i närheten av där du bor, så att du klarar dig utan körkort/bil...?
https://feedback.blogg.kb.se/forums/topic/atkomst-till-upphovsrattsskyddade-dagstidningar-utanfor-kbs-lokaler/

Tyvärr kan jag inte hjälpa till, då biblioteken i Skellefteå inte finns med på listan - Umeå och Luleå stadsbibliotek samt Umeå universitet och Luleå tekniska universitet finns dock med, men att åka buss i 14 mil (drygt två timmar bussfärd per väg) för att söka i tidningsartiklar känns lite överdrivet...
(Luleå Tekniska Universitet har dock en filial i Skellefteå på campusområdet, men det framgår inte huruvida KBs tidningsarkiv även finns tillgängligt där eller inte - skulle gissa på inte, för annars borde väl Campusbiblioteket i Skellefteå ha stått med som en separat punkt på listan...)

Just nu abonnerar jag dock på Svenska Dagbladet och Aftonbladet digitalt, så om något finns i deras tidningar kan jag hjälpa till; men förmodligen bara någon månad till. :)
Tyvärr inte, kan avslöja att jag bor i Västergötland för tillfället (typ Sveriges tråkigaste ställe😕).

Stort tack, Har redan kollat där dock.
Dock har dessa tidningar varit väldigt användbara till att hitta bilder på visa doldisar😊, däribland Magnus Ehrner.

DingoPictures2005

Har någon bild på Bernt Lundquist?
Han har bara gjort 2 dubbningar men han har spelat en väldigt stor roll dvs som Kapten Haddock i Tintin.
Hans andra roll står inte med på Dubbningshemsidan men han medverkar också som övrig röst i Fem på Nya Äventyr.

Han har medverkat i 2 filmer och en serie som jag sett.
Göta kanal (one time viewing, tråkig film enligt mig), Besökarna (gissar på att Bernt spelar polisen som kommer efter att Allan dör[?]) och Dubbelsvindlarna.

När jag söker Bernt Lundquist så kommer en bild på Jan Nygren och Janne Loffe Carlsson upp😕.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 april 2025 kl. 15:25:57Har någon bild på Bernt Lundquist?
Han har bara gjort 2 dubbningar men han har spelat en väldigt stor roll dvs som Kapten Haddock i Tintin.
Hans andra roll står inte med på Dubbningshemsidan men han medverkar också som övrig röst i Fem på Nya Äventyr.

Han har medverkat i 2 filmer och en serie som jag sett.
Göta kanal (one time viewing, tråkig film enligt mig), Besökarna (gissar på att Bernt spelar polisen som kommer efter att Allan dör[?]) och Dubbelsvindlarna.

När jag söker Bernt Lundquist så kommer en bild på Jan Nygren och Janne Loffe Carlsson upp😕.
Loffe medverkar i Göta Kanal så inte så könstigt. Dom andra har jag inte sett

Tintin

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 april 2025 kl. 15:25:57När jag söker Bernt Lundquist så kommer en bild på Jan Nygren och Janne Loffe Carlsson upp😕.
Den är troligen från filmen Lyckliga skitar (1970). Det finns lite bilder på Bernt Lundquist från den. En ung Tomas Bolme är också med i inledningen på badhuset.

DingoPictures2005

Citat från: Tintin skrivet 22 april 2025 kl. 17:03:08Den är troligen från filmen Lyckliga skitar (1970). Det finns lite bilder på Bernt Lundquist från den. En ung Tomas Bolme är också med i inledningen på badhuset.
Stort tack för bilden🙂.

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 22 april 2025 kl. 16:01:42Loffe medverkar i Göta Kanal så inte så könstigt. Dom andra har jag inte sett
Besökarna är ju en svensk klassiker med Kjell Bergqvist🙂.

Jan Nygren är jag dock förvånad över kom upp, Då han är relativt okänd för de som inte är dubb intresserade.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 april 2025 kl. 18:06:07Jan Nygren är jag dock förvånad över kom upp, Då han är relativt okänd för de som inte är dubb intresserade.
Det stämmer inte alls, han har ändå varit med i ett stort antal svenska filmer, till exempel några filmer och serier med Astrid Lindgren, såsom Du Är Inte Klok Madicken, På Rymmen med Pippi Långstrump, Emil och Griseknoen, Bröderna Lejonhjärta, ect.

Min storebror till exempel kände igen hans namn när jag visade honom lättskrivna rollistor som jag hade skrivit på papper med namn som hade medverkat i olika Disneyklassiker.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 april 2025 kl. 18:21:33Det stämmer inte alls, han har ändå varit med i ett stort antal svenska filmer, till exempel några filmer och serier med Astrid Lindgren, såsom Du Är Inte Klok Madicken, På Rymmen med Pippi Långstrump, Emil och Griseknoen, Bröderna Lejonhjärta, ect.

Min storebror till exempel kände igen hans namn när jag visade honom lättskrivna rollistor som jag hade skrivit på papper med namn som hade medverkat i olika Disneyklassiker.
Han är inte med i På Rymmen med Pippi Långstrump själv utan han dubbar en tysk men i Emil är han både med själv i bild men dubbar också tyska skådespelare.