Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ulla-Britta Hedenberg (Bianca Castafiore / Tintin - Det hemliga vapnet)

Startat av Beck, 13 juni 2015 kl. 21:57:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MB

För att svara på originalfrågan så är det väl för att Castafiore bara har några få repliker i mitten av Det hemliga vapnet så man tog nog bara in första bästa kvinna istället för att göra som med andra kvinnliga biroller som spelas av männen. Det är väl också det första eller ett av de första äventyren de spelade in.

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 26 november 2024 kl. 10:17:44Enligt IMDB gick hon bort i början av November, någon som vet om det stämmer?  :(
Verkar bara stå på IMDB så hon lever nog fortfarande. Blir inte förvånad om hon gått bort med tanke på hennes höga ålder

TonyTonka

Citat från: MOA skrivet 26 november 2024 kl. 11:04:46Verkar bara stå på IMDB så hon lever nog fortfarande. Blir inte förvånad om hon gått bort med tanke på hennes höga ålder
Såg nu att ratsit också anger henne som avliden, så hon har nog gått bort.  :'(

https://www.ratsit.se/19270305-Ulla_Britt_Hedenberg_Ekero/5wxNcnclB55W3AqA2fMsYHMCATEGwN3l1o_7EJvUXCA
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 26 november 2024 kl. 10:17:44Enligt IMDB gick hon bort i början av November, någon som vet om det stämmer?  :(
Jag misstänker tyvärr att det stämmer, då jag ser att både Hitta.se, Merinfo.se och Upplysning.se precis har tagit bort hennes personuppgifter - de finns kvar vid en Google-sökning, men själva sidorna har tagits bort.

Jag hittar dock ingen tidningsartikel som bekräftar det, och man kan ju tycka att någon tidning borde ha tagit upp det när det trots allt rör sig om en hyfsat känd "synlig" skådespelare, som trots allt medverkat i några svenska filmer och serier (d.v.s. någon som inte bara medverkat i dubbningar). Wikipedia-sidan uppger heller inget dödsdatum.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 26 november 2024 kl. 13:39:17R.I.P Johans morsa, farsan kan jag inget om men imponerande att Ulla-Britt blev så gammal
Ja, trist att hon gick bort men å andra sidan hann hon iallafall bli gammal.

Johans fader Leif levde 1921-2004.

gstone

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 november 2024 kl. 13:47:08Ja, trist att hon gick bort men å andra sidan hann hon iallafall bli gammal.

Johans fader Leif levde 1921-2004.
Dog samma år jag föddes, blev 83 år. Tur att Ulla-Britt fick uppleva sin sons 70 årsdag som många föräldrar troligen inte får

gstone

Citat från: MOA skrivet 26 november 2024 kl. 14:56:14Dog samma år jag föddes, blev 83 år. Tur att Ulla-Britt fick uppleva sin sons 70 årsdag som många föräldrar troligen inte får
hoppas hon skilde sig

MB

Citat från: gstone skrivet 26 november 2024 kl. 15:29:35hoppas hon skilde sig
Har ingen koll på det här om att han skulle vara barnmisshandlare men man bör inte se på dåtiden med dagens glasögon. Aga var ju standard uppfostring och när det är förbjöds var Johan 25 år gammal så vet inte om man kan kalla hans pappa för barnmisshandlare.

gstone

Citat från: MB skrivet 26 november 2024 kl. 16:16:23Har ingen koll på det här om att han skulle vara barnmisshandlare men man bör inte se på dåtiden med dagens glasögon.
min källa är Johans biografi

gstone

Citat från: MB skrivet 26 november 2024 kl. 16:16:23e men man bör inte se på dåtiden med dagens glasögon. Aga var ju standard uppfostring och när det är förbjöds var Johan 25 år gammal så vet inte om man kan kalla hans pappa för barnmisshandlare.
kan ju ändå vara traumatiskt och ge lång variga mental ärr :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 november 2024 kl. 16:43:25kan ju ändå vara traumatiskt och ge lång variga mental ärr :-\
Absolut, men det var som sagt inte olagligt på den tiden; och förmodligen inte många som hade insett hur farligt och skadligt det var.

Så även om det då också var olämpligt, som förhoppningsvis en del insåg, så kan man som sagt inte se på dåtiden med den kunskap vi har idag.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 november 2024 kl. 20:06:56Absolut, men det var som sagt inte olagligt på den tiden; och förmodligen inte många som hade insett hur farligt och skadligt det var.

Så även om det då också var olämpligt, som förhoppningsvis en del insåg, så kan man som sagt inte se på dåtiden med den kunskap vi har idag.
Ändå otroligt hur det någonsin kunnat vara lagligt eller tillåtet, särskilt så långt in i (ganska) modern tid... (alltså på 1900-talet, som var ett riktigt stort århundrande som vi alla vet)