Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Udda fåglar som dubbar

Startat av JRL, 19 juli 2015 kl. 22:15:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2024 kl. 19:51:53Hur tog ni reda på det ?
Jag har inte tagit reda på det, utan det är väl någonting jag bara vetat av någon anledning.

Men om det är bevis du letar efter så kan du här se att han står som Peter Getz Torgner och att hans dubbningsroll i till exempel Anastasia nämns.

https://sv.stagepool.com/cv/www.getz.se/2202

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 maj 2024 kl. 19:58:04Jag har inte tagit reda på det, utan det är väl någonting jag bara vetat av någon anledning.

Men om det är bevis du letar efter så kan du här se att han står som Peter Getz Torgner och att hans dubbningsroll i till exempel Anastasia nämns.

https://sv.stagepool.com/cv/www.getz.se/2202
Tack 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

DingoPictures2005

Bengt Eklund - Kung Hubert (Törnrosa Originaldubb)
Mest känd som Tjorvens Pappa i Saltkråkan filmerna.
Har också medverkat i massor av pilsnerfilm, bland annat i Bergmans film Törst.

Micke Dübios - Razoul (Aladdin)
Mest känd som karaktären Svullo.
Var med mycket i tv för och gjorde komedi sketcher tillsammans med Hans Crispin.

Det konstiga med detta är också det faktum att han på tiden när Aladdin gjordes i princip var den mest välkända av det som gjorde röster i filmen men han nämns endast som Extra röst på vhs utgåvan och han står inte med på Disney+ eller dvd credits man ser honom inte heller i marknadsföringen för Aladdin🤔.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 maj 2024 kl. 00:10:17Det konstiga med detta är också det faktum att han på tiden när Aladdin gjordes i princip var den mest välkända av det som gjorde röster i filmen men han nämns endast som Extra röst på vhs utgåvan och han står inte med på Disney+ eller dvd credits man ser honom inte heller i marknadsföringen för Aladdin🤔.
Han är känd, men det är många av de andra som medverkar i dubbningen också. Inom dubbning tar man oftast in musikalartister, sångare och skådespelare och Sverige är ju inget enormt land där man kan välja och vraka därav att även kändare personer har spelat biroller i dubbningar.

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 maj 2024 kl. 00:10:17Det konstiga med detta är också det faktum att han på tiden när Aladdin gjordes i princip var den mest välkända av det som gjorde röster i filmen men han nämns endast som Extra röst på vhs utgåvan och han står inte med på Disney+ eller dvd credits man ser honom inte heller i marknadsföringen för Aladdin🤔.
Vänta lite nu... Peter Jöback & Dan Ekborg är väl ändå de som är kändast i den dumningen

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 maj 2024 kl. 08:37:07Vänta lite nu... Peter Jöback & Dan Ekborg är väl ändå de som är kändast i den dumningen
Hur har Svullo har gått dig förbi?

Han var med i Tv typ hela tiden när han levde.
Han har gjort hur mycket komedi sketcher och filmer som helst.

Sedan så var inte Peter Jöback och Dan Ekborg lika känd som Svullo på 90-talet.

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 maj 2024 kl. 09:05:11Hur har Svullo har gått dig förbi?

Han var med i Tv typ hela tiden när han levde.
Han har gjort hur mycket komedi sketcher och filmer som helst.

Sedan så var inte Peter Jöback och Dan Ekborg lika känd som Svullo på 90-talet.
Fantomen på Operan och Kristina från Duvemåla var enormt kända och uppskattade så Svullo var känd men inte lika mycket som Peter Jöback

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 maj 2024 kl. 09:15:05Fantomen på Operan och Kristina från Duvemåla var enormt kända och uppskattade så Svullo var känd men inte lika mycket som Peter Jöback
Och
Myrra Malmberg har också spelat Fantomen Operan och Lea Misrabels men hon är ändå inte särskilt känd.
Teater skådisar blir sällan super kända.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 maj 2024 kl. 08:37:07Vänta lite nu... Peter Jöback & Dan Ekborg är väl ändå de som är kändast i den dumningen
Nog för att det är hopplöst att börja jämföra kändisskap, men hur känd Micke Dubois än var så vill jag också ändå hävda att Peter Jöback och Dan Ekborg var ännu mer kända (och är det än idag).

Nils Eklund var och är ju också väldigt känd (han lever än, men vid 97 års ålder kan vi nog förmoda att han tyvärr inte lär medverka i så mycket mer framöver...), och Mikael Samuelsson är ju inte direkt obekant han heller. Myrra Malmberg var och är ju också mycket känd, om än kanske inte riktigt lika känd och aktiv nu som på den tiden.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 maj 2024 kl. 09:05:11
Hur har Svullo har gått dig förbi?
Jag tror inte att Svullo har gått någon direkt förbi, men däremot var han smalare och mer känd inom vissa kretsar; till skillnad från huvudrollerna som i stort sett alla kände och känner till. Micke Dubois var ju mer inriktad mot komedi och humor, och då blir det väl automatiskt att man kanske inte ses som riktigt lika känd som bredare personer.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 maj 2024 kl. 09:37:58
Och
Myrra Malmberg har också spelat Fantomen Operan och Lea Misrabels men hon är ändå inte särskilt känd.
Kanske inte jättekänd för gemene man i dagens läge, men var mer känd och omtalad på 1990-talet.

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 maj 2024 kl. 09:37:58Och
Teater skådisar blir sällan super kända.
Du var ju inte född på 90-talet så du kan ju inte veta vad som egentligen var mest populärt då att läsa om en tid är ju att man får någon annans uppfattning.

Jag själv är 97:a så upplevde inte så mycket av 90-talet men mminns ändå att Svullo inte var någon big deal inte jämfört med stora sångare/musikalstjärnor som Peter Jöback.

Disneyfantasten

I ärlighetens namn tror jag inte att barn bryr sig så mycket om det där med skådespelare, kändisar, osv. förrän de blir lite äldre, åtminstone så brydde mig inte jag särskilt mycket om det som barn, det var först när var inne i sena tonåren/myndighetsåren som jag började komma mer och mer in i det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 maj 2024 kl. 09:55:42Jag själv är 97:a så upplevde inte så mycket av 90-talet men mminns ändå att Svullo inte var någon big deal inte jämfört med stora sångare/musikalstjärnor som Peter Jöback.
Medan jag däremot var i tonåren när Aladdin hade premiär, och jag upplevde också absolut att både Peter Jöback, Dan Ekborg och Nils Eklund var mer kända än Micke Dubois/Svullo; kanske även Myrra Malmberg.

Karaktären Svullo var förvisso populär i vissa kretsar, men kanske snarare ökänd eller rentav avskydd i andra kretsar - jag tillhörde den sistnämnda kategorin, som aldrig förstod mig på vitsen med karaktären (därmed inte sagt att jag på något sätt haft något emot Micke Dubois som skådespelare, men han har ju tyvärr i mångt och mycket blivit synonym med just Svullo). Så han var kort sagt ganska smal, och ingen som gemene man pratade om till vardags; utan mest inom vissa kretsar bland "fans".

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2024 kl. 10:02:25(därmed inte sagt att jag på något sätt haft något emot Micke Dubois som skådespelare, men han har ju tyvärr i mångt och mycket blivit synonym med just Svullo)
Ungefär då som fallet med John Elfström när det gäller Åsa-Nisse.