Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Don Bluths filmer

Startat av gstone, 15 januari 2016 kl. 15:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet  1 mars 2025 kl. 16:14:04
https://www.sfanytime.com/sv/movie/thumbelina

Tummelisa kommer ha den svenska dubbningen på SF, vilket är mycket bra. Hoppas Rock a doodle blir tillgänglig också.
Tummelisa finns ju redan på Disney+ med den svenska dubbningen, så där finns det väl ingen anledning att vänta tills filmen släpps som digital hyr- och köpfilm...? Visst kan det väl finnas ett visst mervärde med att "äga" filmen, på ett sätt som inte är riktigt lika osäkert som streamingtjänster (i synnerhet om man inte vet med sig att man tänker fortsätta abonnera på Disney+ på lång sikt), men även med digitala köpfilmer finns det ju inga garantier för att filmer man lagligt köpt fortsätter finnas tillgängliga...

I dagsläget finns det nog inget som tyder på att Rock-a-Doodle kommer att släppas i någon form på nytt i Norden, vare sig med eller utan svensk dubbning. Oklart vem som äger rättigheterna till den svenska dubbningen i dagens läge...?

Mathilda Gustafsson

Lite komiskt när Anastasia och Tummelisa ligger tillsammans med Disneyklassikerna i ett par kategorier båda två filmer som gjordes för att försöka vara Disney och som nu lyckats eftersom att Disney äger Fox.

moviefan

Vet inte om ni känner till att låten Love Survives, från Änglahund. Är dedikerad till Judith Barsi, som är original rösten till flickan i filmen. 

MOA

Citat från: moviefan skrivet 29 augusti 2025 kl. 11:36:54Vet inte om ni känner till att låten Love Survives, från Änglahund. Är dedikerad till Judith Barsi, som är original rösten till flickan i filmen.
Tragisk historia, hon blev mördad av sin egna farsa innan han tog livet av sig. En riktig sorglig förlust

moviefan

Citat från: MOA skrivet 29 augusti 2025 kl. 14:01:35Tragisk historia, hon blev mördad av sin egna farsa innan han tog livet av sig. En riktig sorglig förlust
Judith spelade även nån karaktär i Landet För Längesedan. 

Benkt

MOA

Citat från: moviefan skrivet 29 augusti 2025 kl. 15:11:14Judith spelade även nån karaktär i Landet För Längesedan.
Kvacki, tror till och med att hon mördades innan filmen släpptes

moviefan

Citat från: MOA skrivet 29 augusti 2025 kl. 16:01:58Kvacki, tror till och med att hon mördades innan filmen släpptes
Det stämmer, hon fick inte se den färdiga filmen. Både Änglahund och Landet för längesedan. Så hemskt det som hände. Hur kan man vilja mörda ett barn sådär. Det måste ha känts hemskt för Don Bluth, när han fick veta vad som hänt. Eftersom han jobbade med henne, och ville ha med henne i fler filmprojekt.  :'(

Daniel Hofverberg

Citat från: Benkt skrivet 29 augusti 2025 kl. 15:39:20NIMH finns på SF Anytime nu, men bara textad.

https://www.sfanytime.com/sv/movie/the-secret-of-nimh
Mycket tråkigt att de inte fått med någon av de svenska dubbningarna. Jag hade förvisso inte väntat mig att TV3-dubben skulle se dagens ljus igen, men Warner Home Videos dubbning (av Kit & Co/Videobolaget) finns det väl mig veterligen inga rättighetsproblem med.

Frågan är vad som hände med planerna på att ge ut Brisby och NIMHs hemlighet på DVD/Blu-Ray med båda svenska dubbningarna, där jag bidrog med ljud till TV3-dubben för flera år sedan...?

moviefan

Kom Landet för längesedan och Änglahund samtidigt eller, är det ett år emellan dem ? Undrar eftersom att bägge filmerna blev Judith Barsis sista filmer. Hur var filmerna premiärer här i Sverige ? 

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  1 september 2025 kl. 17:45:28Kom Landet för längesedan och Änglahund samtidigt eller, är det ett år emellan dem ? Undrar eftersom att bägge filmerna blev Judith Barsis sista filmer. Hur var filmerna premiärer här i Sverige ?
Landet För Längesedan hade urpremiär 1988 och Sverigepremiär 1989, Änglahund hade urpremiär 1989 och Sverigepremiär 1990.

Oliver och Gänget hade urpremiär exakt samma datum som den förstnämnda och Den Lilla Sjöjungfrun hade urpremiär exakt samma datum som den andrenämnda.

moviefan

Gillar verkligen låten If We Hold On Togheter, den är så fin.  ;)

DingoPictures2005

Lite intressant trivia som @Daniel Hofverberg nog kommer uppskatta.
Fick veta av Jannike Kruse att Harald Mæle hade regi på den norska dubben av Pingvinen och Lyckostenen.
Jag har för mig att Pingvinen och Lyckostenen är en Don Bluth film.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 september 2025 kl. 19:10:01Lite intressant trivia som @Daniel Hofverberg nog kommer uppskatta.
Fick veta av Jannike Kruse att Harald Mæle hade regi på den norska dubben av Pingvinen och Lyckostenen.
Det sistnämnda stämmer helt och hållet.

Don Bluths filmer är följande;

- Brisby och NIMHs Hemlighet (1982)

- Resan Till Amerika (1986)

- Landet För Lämgesedan (1988)

- Änglahund (1989)

- Rock-A-Doodle (1991)

- Tummelisa (1994)

- Trollet i Parken (1994)

- Pimgvinen och Lyckostenen (1995)

- Anastasia (1997)

- Titan A.E. (2000)

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 september 2025 kl. 19:10:01Lite intressant trivia som @Daniel Hofverberg nog kommer uppskatta.
A det stämmer