Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hunden Rover tar semester

Startat av gstone, 24 januari 2016 kl. 14:49:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

@Daniel Hofverberg 
Du kanske kan fråga Mårten Toverud om han kommer ihåg något om Rover produktionen?
Vet att du har haft kontakt med Mårten och han kanske minns vem som regisserade dubben?
Yes jag antar Kit Sundquist på grund av saknade credits men är ej säker.

Har även försökt få kontakt med @Christian Hedlund på Discord angående Gunnars anteckningar han sparade men har tyvärr ej fått svar☹️.
Jag hoppas att Gunnar eventuellt antecknat om Rover eller andra Videobolaget produktioner då det är fruktansvärt dåligt dokumenterade.

Adam Larsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 augusti 2024 kl. 15:26:28@Daniel Hofverberg
Du kanske kan fråga Mårten Toverud om han kommer ihåg något om Rover produktionen?
Vet att du har haft kontakt med Mårten och han kanske minns vem som regisserade dubben?

Har även försökt få kontakt med @Christian Hedlund på Discord angående Gunnars anteckningar han sparade men har tyvärr ej fått svar☹️.
Jag hoppas att Gunnar eventuellt antecknat om Rover eller andra Videobolaget produktioner då det är fruktansvärt dåligt dokumenterade.
Christian Hedlund har inte Gunnars anteckningar jag tror Jasmine Heikura Hansen skulle bevara dem

DingoPictures2005

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 augusti 2024 kl. 15:30:18Christian Hedlund har inte Gunnars anteckningar jag tror Jasmine Heikura Hansen skulle bevara dem
Tack för infon
Hoppas @Daniel Hofverberg har kontakt med Jasmine så han kan be henne gå igenom anteckningarna.

Jag tror det finns en chans att Gunnar översatt dubben då han översatte massor för Videobolaget och Lasse Svensson på den tiden.

Eventuellt så kan Per Sandborgh eller Olaf F Andersen översatt dubben då det gjort endel översättningar åt videobolaget.

Andra namn på översättare åt videobolaget jag hittar åt på dubbningshemsidan är..
Maria Lindberg och Tomas Bolme.

Tomas tror jag dock kan bli svårt att få kontakt med då han dels är en ganska välkänd skådespelare, sedan så har jag hört att Tomas har fått alzheimers och därför tror jag inte han kommer ihåg om han översatt eller regisserat Rover.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 augusti 2024 kl. 15:48:15Tomas tror jag dock kan bli svårt att få kontakt med då han dels är en ganska välkänd skådespelare, sedan så har jag hört att Tomas har fått alzheimers och därför tror jag inte han kommer ihåg om han översatt eller regisserat Rover.
Så sorgligt för Tintins första röst :'(

Oskar

Citat från: MOA skrivet  8 augusti 2024 kl. 16:29:18Så sorgligt för Tintins första röst :'(
Han har blivit äldre då kommer demenssjukdom.

Oskar

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 11 juli 2024 kl. 19:28:37Har tittat igenom filmen och prickat in röster. Ser ut att stämma med den lilla information jag hade sedan tidigare.

RoverSteve Kratz
DaisyAnnelie Berg
ConnieAnnelie Berg
RockyHasse Jonsson
EddieStaffan Hallerstam
DannyMårten Toverud
CalÅke Lindström
KatieIrene Lindh
RafflesStaffan Hallerstam
CountÅke Lindström
MugsyÅke Lindström
BrunoHasse Jonsson
MaxHasse Jonsson
ChampHasse Jonsson
SparkyHasse Jonsson
QueenieIrene Lindh
DukeÅke Lindström
LemStaffan Hallerstam
ClemStaffan Hallerstam
Big BossÅke Lindström
GangsterStaffan Hallerstam
Fiskare #1Staffan Hallerstam
Fiskare #2Åke Lindström
HönaIrene Lindh
KalkonIrene Lindh
HästÅke Lindström
Chorus GirlsIrene Lindh
Annelie Berg
PrärievargÅke Lindström
VargarÅke Lindström
Hasse Jonsson
Staffan Hallerstam
HönorAnnelie Berg
SvinHasse Jonsson
ValpSteve Kratz
Jag tror också att det är inspelat i videobolaget event pangljud är inblandad och jag undrar om Hans-Henrik Engström kommer ihåg om filmen.
Många videobolaget skådespelare brukar dubbar hos pangljud.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 augusti 2024 kl. 15:26:28@Daniel Hofverberg
Det var länge sedan jag hade kontakt med Mårten Toverud, men förhoppningsvis kan jag få tag i honom - jag ska göra ett försök, och se om jag får tag i honom och vad han i så fall kommer ihåg om Hunden Rover tar semester. :)

Utifrån rösterna och dubbningen tycker jag ärligt talat också att det känns som Videobolaget/Kit & Co, men det vore ju trevligt om det gick att få det bekräftat.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 augusti 2024 kl. 18:25:56Det var länge sedan jag hade kontakt med Mårten Toverud, men förhoppningsvis kan jag få tag i honom - jag ska göra ett försök, och se om jag får tag i honom och vad han i så fall kommer ihåg om Hunden Rover tar semester. :)

Utifrån rösterna och dubbningen tycker jag ärligt talat också att det känns som Videobolaget/Kit & Co, men det vore ju trevligt om det gick att få det bekräftat.
Yes.
Om du kan få det bekräftat så kan du lägga in creditlistan på Dubbningshemsidan.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 augusti 2024 kl. 18:25:56Det var länge sedan jag hade kontakt med Mårten Toverud, men förhoppningsvis kan jag få tag i honom - jag ska göra ett försök, och se om jag får tag i honom och vad han i så fall kommer ihåg om Hunden Rover tar semester. :)

Vore även bra om du kunde försöka få fram vem som översatt dubben.

MOA

Han är inaktiv sedan många år tillbaks va? Han är nog en av Sveriges mest okända VA

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  8 augusti 2024 kl. 19:57:44Han är inaktiv sedan många år tillbaks va? Han är nog en av Sveriges mest okända VA
Tror detta är han.
Han medverkade som en biroll i serien Ture Sventon från 1989 vilket är vart jag tagit bilden från.
Vet ej med säkerhet då detta är något av den värsta dyngan jag sett av de få minuter jag kollade och orkade inte lyssna efter att de skulle namnge karaktären för att få det bekräftat.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 augusti 2024 kl. 23:44:54Tror detta är han.
Han medverkade som en biroll i serien Ture Sventon från 1989 vilket är vart jag tagit bilden från.
Vet ej med säkerhet då detta är något av den värsta dyngan jag sett av de få minuter jag kollade och orkade inte lyssna efter att de skulle namnge karaktären för att få det bekräftat.
Ok hade på lite ljud från serien i bakgrunden och nu vet jag 💯 att personen i bilden är Mårten.
Hörde att hans Pappa i serien sa Henrik min gosse, vilket betyder att det är Mårten då Mårtens karaktär i filmen heter Henrik.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 augusti 2024 kl. 23:44:54Tror detta är han.
Kan också läggas ut i Röstskådespelare utan bilder

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  9 augusti 2024 kl. 10:58:33Kan också läggas ut i Röstskådespelare utan bilder
Yes gör det om du vill

DingoPictures2005

Har du hört något från Mårten?
Har iallafall frågat Per om han eventuellt översatt eller regisserat produktionen då jag har kontakt med honom på Messenger.
Då jag vet att han översatte och regisserade endel åt Kit Sundquist.

Om Per inte minns något om produktionen så tror jag det kan vara sannolikt att Gunnar Ernblad eller Olav F Andersen är den mest sannolika översättaren.
Enligt Adam här på forumet så sparade Jasmine Heikura Hansen, Gunnars anteckningar och där står förhoppningsvis något om Rover om han nu översatte den, och därför vore det värdefullt om någon kan få kontakt med Jasmine.