Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Omdubbningar som är bättre än orginalet

Startat av gstone, 27 januari 2016 kl. 21:19:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 januari 2025 kl. 15:21:313 som jag måste nämna.

Först och främst har aldrig förstått varför så många talar illa (däribland @Disneyfantasten) om Monica's omdubb av Filmen om Nalle Puh.
Personligen så tycker jag att Monica's dubbning är betydligt bättre än både Martin Söderhjelms och Doreen Dennings dubbningar av kortfilmerna.
Varför detta?
Först och främst Tor Isedal passar absolut inte som Nalle Puh han låter alldeles för mörk i rösten, här tycker jag att Olli Markenros passar betydligt bättre.
Jag tycker även att Charlie Elvegård, John Harryson, Hans Lindgren och rösterna i omdubben passar betydligt bättre.

1972 års omdubb av Dumbo.
Först och främst den Amerikansk/Svenska originaldubben har en hemsk svengelsk stil i sig av det jag hört.
Om detta ens behöver förklaras, så är också Timothy's röst enligt en tidningsartikel jag läste också pitchad därav lär Timothy's röst var på samma öroncancer nivå som Rune Halvarsson's Kalle Anka röst🥶.
Varför 1972 års dubb är överlägsen.

Brisby och NiMHs Hemlighet.
Enkel anledning originaldubben är gjord av Kit Sundquist med Kit's vanliga misstag, dvs skådespelarna spelar flera roller.
Dålig inlevelse och omdubben är helt enkelt hästlängder bättre.
Jo, jag vet, jag medger att även jag uttryckt mig kraftigt om Nalle Puhs röst och en hel del annat men allt det tillhör det förgångna nu, jag har dragit ner på det rejält, det var för flera år sedan.

Jo, tyvärr har även jag sagt/gjort/skrivit massor av saker som jag inte alls är stolt över, som jag skäms för, som jag ångrar, som jag har dåligt samvete för och som jag tänker ta tillbaka, men nu gör jag det inte längre.

Som jag förklarade i detta inlägg, som fortfarande stämmer bra överens med mina åsikter även om det gått snart ett år;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14631.msg183885#msg183885

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 januari 2025 kl. 21:14:55Jo, jag vet, jag medger att även jag uttryckt mig kraftigt om Nalle Puhs röst och en hel del annat men allt det tillhör det förgångna nu, jag har dragit ner på det rejält, det var för flera år sedan.

Jo, tyvärr har även jag sagt/gjort/skrivit massor av saker som jag inte alls är stolt över, som jag skäms för, som jag ångrar, som jag har dåligt samvete för och som jag tänker ta tillbaka, men nu gör jag det inte längre.

Som jag förklarade i detta inlägg, som fortfarande stämmer bra överens med mina åsikter även om det gått snart ett år;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14631.msg183885#msg183885
Kan du förklara vad du ogillar med Monica Forsbergs omdubb?
Minns att du skrev något i still med att den är något av det värsta som gjorts🤔 inom dubbning och att den var på samma nivå som Rune Halvarsson's Kalle Anka.

Som jag förklarade tidigare så tycker jag att omdubben är betydligt bättre än originaldubben framförallt för att Nalle Puh fick en betydligt bättre röst än i originaldubben.
Tor Isedal var en bra skådespelare och han gör en väldigt bra röstinsats till bland annat Gaius Bonus och Guld-Ivar men Nalle Puh passar han däremot inte som.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 januari 2025 kl. 21:31:01Kan du förklara vad du ogillar med Monica Forsbergs omdubb?
Minns att du skrev något i still med att den är något av det värsta som gjorts🤔 inom dubbning och att den var på samma nivå som Rune Halvarsson's Kalle Anka.

Som jag förklarade tidigare så tycker jag att omdubben är betydligt bättre än originaldubben framförallt för att Nalle Puh fick en betydligt bättre röst än i originaldubben.
Tor Isedal var en bra skådespelare och han gör en väldigt bra röstinsats till bland annat Gaius Bonus och Guld-Ivar men Nalle Puh passar han däremot inte som.
Jag skrev aldrig att det var i samma nivå som Kalle Ankas röst, och det var egentligen mest bara Nalle Puhs röst i den dubbningen jag klagade på då.

Men som sagt, det här spelar ingen roll längre.

(nuförtiden tycker jag mest att Olli Markenros mest är skaplig i rollen, precis som med Tor Isedal, men Guy De La Berg är ändå bäst bland de svenska rösterna enligt mig)