Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Simpsons

Startat av Soscla, 18 december 2006 kl. 22:04:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Det kan jag svara på, för ca 10 år sedan dök ett litet klipp (ca 1 minut) från ett svenskdubbat avsnitt upp på Youtube. Försvann dock väldigt fort... Det jag hann se (och därmed höra) lät Mr. Burns som Tommy Nilsson, om än med en förställd röst. Det är därför som han återfinns under kategorin "Ej bekräftade/osäkra" i det här inlägget.

DingoPictures2005

Citat från: Erika skrivet 17 juni 2024 kl. 19:55:12Det kan jag svara på, för ca 10 år sedan dök ett litet klipp (ca 1 minut) från ett svenskdubbat avsnitt upp på Youtube. Försvann dock väldigt fort... Det jag hann se (och därmed höra) lät Mr. Burns som Tommy Nilsson, om än med en förställd röst. Det är därför som han återfinns under kategorin "Ej bekräftade/osäkra" i det här inlägget.
Ahh tror det är svårt att få svar om det stämmer då, Tommy är ju ganska känd och därför är chansen inte så stor att han besvarar ett mail med frågor.
Steve Kratz och Thomas Vikström är de enda röstskådespelarna jag kontaktat som besvarat frågor☹️.

DingoPictures2005

Ska dock testa kontakta Tommy:s manager det står man kan kontakta vid frågor och se om han kan ge svar.
https://tommynilsson.nu/press/

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 juni 2024 kl. 20:28:36Ska dock testa kontakta Tommy:s manager det står man kan kontakta vid frågor och se om han kan ge svar.
https://tommynilsson.nu/press/
Hoppas du får svar, Det är ju dock inte så troligt att managern vet vem Tommy Nilsson dubbade i Simpsons 1993 så svaret blir väl Goddag yxskaft.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 juni 2024 kl. 20:34:27Hoppas du får svar, Det är ju dock inte så troligt att managern vet vem Tommy Nilsson dubbade i Simpsons 1993 så svaret blir väl Goddag yxskaft.
Jag räknar inte med det tyvärr.
Vore dock coolt om en super kändis medverkade i Simpsons dubben som sedan blev så enormt sågad.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2024 kl. 20:32:14Jag räknar inte med det tyvärr.
Vore dock coolt om en super kändis medverkade i Simpsons dubben som sedan blev så enormt sågad.
Du tänker lite för mycket på det här med hur känd eller okänd en person är. Inom dubbningsbranchen får alla samma lön om inte distributören är villig att betala mer för en viss skådis.

De här superkändisarna måste ju också ha mat på bordet så många har valt dubbning som extraknäck. Under en period kan man ju nästan säga att Tommy livnärde sig på dubbningen mer än musiken.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 juni 2024 kl. 20:40:58Du tänker lite för mycket på det här med hur känd eller okänd en person är. Inom dubbningsbranchen får alla samma lön om inte distributören är villig att betala mer för en viss skådis.
Vilket är väldigt ovanligt, bör tilläggas. Enligt mina branschkontakter förekommer det nästan enbart vid inhopp av kändisar i typ cameoroller i långfilmer - sådana roller där det bara handlar om några få repliker, så att det inte skulle ta i närheten av en timme (och därmed inte bli särskilt lönsamt för kändisarna med timlön för en timme).

Ett typiskt exempel är väl Ulf Adelsohn i Tarzan, vars rollfigur inte ens är namngiven och gissningsvis inte hade så många repliker. Som (dåvarande) landshövding lär han ha tjänat väldigt bra, så han lär nog inte ha ställt upp på en standard timlön för en timme för att ta sig till studion och spela in några repliker...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 juni 2024 kl. 20:40:58Under en period kan man ju nästan säga att Tommy livnärde sig på dubbningen mer än musiken.
Ja, Tommy Nilsson var med i oerhört många dubbningar under en period; men dock inte mycket de senaste decennierna.

Å andra sidan kan man väl med viss rätt hävda att han kanske har passerat bäst före-datum även som artist...

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 juni 2024 kl. 20:40:58Du tänker lite för mycket på det här med hur känd eller okänd en person är. Inom dubbningsbranchen får alla samma lön om inte distributören är villig att betala mer för en viss skådis.

De här superkändisarna måste ju också ha mat på bordet så många har valt dubbning som extraknäck. Under en period kan man ju nästan säga att Tommy livnärde sig på dubbningen mer än musiken.
Undrar varför han slutade, han medverkade inte i avsnittet som låg ute på den där sidan

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2024 kl. 20:51:31Vilket är väldigt ovanligt, bör tilläggas. Enligt mina branschkontakter förekommer det nästan enbart vid inhopp av kändisar i typ cameoroller i långfilmer - sådana roller där det bara handlar om några få repliker, så att det inte skulle ta i närheten av en timme (och därmed inte bli särskilt lönsamt för kändisarna med timlön för en timme).

Ett typiskt exempel är väl Ulf Adelsohn i Tarzan, vars rollfigur inte ens är namngiven och gissningsvis inte hade så många repliker. Som (dåvarande) landshövding lär han ha tjänat väldigt bra, så han lär nog inte ha ställt upp på en standard timlön för en timme för att ta sig till studion och spela in några repliker...
Ja, Tommy Nilsson var med i oerhört många dubbningar under en period; men dock inte mycket de senaste decennierna.

Å andra sidan kan man väl med viss rätt hävda att han kanske har passerat bäst före-datum även som artist...
Men roligt att han eventuellt medverkade i Simpsons lol.
Känns som att han lär ha tagit en stor lön för att dubba Simpsons.

Om alla får samma lön så är det ju inte lönsamt att anlita röstskådespelare.
Namn säljer oavsett om personen är skådis eller inte, om någon som Carl XVI Gustaf skulle dubba något som Foodfight så skulle biljetter säljas bara för namnet.
Ta, Sissel till exempel en rent utsagt bedrövlig insats som Ariel men de lär ha lönat sig att casta henne för att namn säljer.
Jag tror också att många såg dyngan Foodfight bara för att Charlie Sheen, Christopher Lloyd och Hillary Duff medverkade.
Tyvärr är den tråkiga sanningen namn säljer.
En average Svensson känner inte till namn som Jim Cummings, Corey Burton och Tress MacNeille men en average joe vet vem Dwayne Johnson, Meg Ryan och Robin Williams är.
Jag tror väldigt många Amerikaner såg filmer som Anastasia för att Meg Ryan medverkar, Jag tror många Amerikaner såg Moana för att Dwayne Johnson medverkade, många av biljetterna till dessa filmer såldes enbart tack vare namnen.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2024 kl. 22:06:28Men roligt att han eventuellt medverkade i Simpsons lol.
Det lär han inte har gjort, som sagt Tommy Nilsson i dubbningar var inget speciellt vid den här tiden han bara fanns där.

gstone

den här tråden spårar ur
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet 18 juni 2024 kl. 23:05:14den här tråden spårar ur
Bra gstone, se till så att ämnet inte spolas ner i avloppet

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2024 kl. 22:06:28Men roligt att han eventuellt medverkade i Simpsons lol.
Utan att veta med säkerhet tror jag att jag vågar hävda att Tommy Nilsson vid alla dubbningsinsatser genom åren har dubbat för kollektivavtalets minimilöner. Det krävs mycket till för att få till skott högre löner än så - möjligtvis om det gäller en liten speciell roll i en stor biofilm, men Simpsons är som bekant ingen sådan...

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2024 kl. 22:06:28Om alla får samma lön så är det ju inte lönsamt att anlita röstskådespelare.
Den stora skillnaden gäller hur snabbt man jobbar, eftersom det är det man tjänar pengar på - även om alla får samma lön i timmen, så blir det ju stor skillnad i slutändan beroende på om du hinner spela in 10 repliker i timmen eller 500 repliker i timmen (okej, det där var tillspetsade exempel som illustration; men du fattar var jag vill komma).

Skulle jag mot förmodan få en roll i en dubbning skulle jag som sagt garanterat få samma lön som Andreas Nilsson - men vem tror du dubbar snabbare; Andreas Nilsson som varit med i en miljard dubbningar eller jag som nästan aldrig satt min fot i en dubbningsstudio...?
(Nu är jag förstås inte känd, men samma jämförelse kan göras med de flesta kändisar; även om det säkert finns vissa som dubbar snabbare än andra)

Man brukar generellt sett säga att erfarna dubbare dubbar ungefär dubbelt så snabbt som inte så erfarna dubbare, även om det förstås är individuellt och garanterat skiljer sig åt en hel del mellan olika personer. Trots samma timlön blir det ju då i praktiken hälften då dyrt att anlita erfarna dubbare, då det ju är antal repliker i timmen som är nyckeln till allt.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2024 kl. 22:06:28Namn säljer oavsett om personen är skådis eller inte, om någon som Carl XVI Gustaf skulle dubba något som Foodfight så skulle biljetter säljas bara för namnet.
Ta, Sissel till exempel en rent utsagt bedrövlig insats som Ariel men de lär ha lönat sig att casta henne för att namn säljer.
Jag tror också att många såg dyngan Foodfight bara för att Charlie Sheen, Christopher Lloyd och Hillary Duff medverkade.
Tyvärr är den tråkiga sanningen namn säljer.
Det är det nog ingen som ifrågasätter, och visst säljer kändisskap. Jag är dock inte så säker på att riktigt samma sak kan sägas om svenska dubbningar, där många inte ens har minsta koll på vilka som medverkar; än mindre bryr sig om huruvida det är kändisar med eller inte.

Visst finns det enstaka dubbade filmer där de skriver ut skådespelarnas namn på filmaffischerna, vilket ju nästan garanterat är ett försök att locka fler folk att se filmerna, men det är åtminstone nuförtiden ganska ovanligt. Hur många filmer har du sett de senaste tio åren där de skrutit med dubbrösters namn på filmaffischerna...? Oftast måste man ju vänta tills efter alla sluttexter innan det ens står utsatt dubbcredits, och vid det laget har 90% av alla redan lämnat biosalongen... Således kommer nästan ingen få veta om vilka kändisar som medverkar.

Vid TV-dubbningar har det varit ännu mer extremt, och efter slutet av 1990-talet har väl ganska få TV-kanaler brytt sig om att sätta ut några som helst dubbcredits vid sina dubbade filmer; oavsett om det medverkar superkändisar eller inte. TV3 slutade ju sätta ut dubbcredits där någon gång mot slutet av 1990-talet, och TV4 och Kanal 5 satte sällan ut sådant. Även i modern tid har ju Nickelodeon aldrig utsatt dubbcredits, och Cartoon Network sällan.

Även vid streamingtjänster i dagens läge är det ju relativt ovanligt att det står utsatt dubbcredits (Max och SkyShowtime har exempelvis inte utsatt på ett enda program), och även när det står brukar det gå undan och listas för femtioelva olika språk i rask takt efter alla sluttexter - dessa lär inte många se, i synnerhet som standardinställningen hos de flesta streamingtjänster är att börja spela nästa avsnitt strax efter att eftertexterna börjar rulla; således innan dubbcreditsen ens hinner börja visas... Hos vissa tjänster kan man inte ens ändra den inställningen - om du castar Viaplay till ett Chromecast finns det exempelvis inget sätt att kunna få se eventuella dubbcredits, hur mycket du än försöker; då måste du titta på dator eller mobil utan att casta.

Alltså kommer de flesta inte få veta vilka kändisar som medverkar, och även om de skulle veta är jag osäker hur många som bryr sig när de "bara" gäller dubbning. Du anar inte hur många gånger jag nämnt vilka som medverkar i en dubbning för släkt och vänner, bara för att få svar i stil med: "Men du kan väl ändå inte se dem, det är väl bara deras röster...? Då spelar det ju ingen roll vilka som medverkar, om man ändå inte kan se dem"...

gstone

Citat från: MOA skrivet 18 juni 2024 kl. 23:47:14Bra gstone, se till så att ämnet inte spolas ner i avloppet
Håll till godo :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

TonyTonka

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games