Jag har som sagt alltid antagit att TV3 bara sände säsong 1 och 2 av Scooby & Scrappy-Doo (1980 - 1982 års serie) som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera, och jag har inget minne av att ha sett säsong 3-avsnitt där. Vad är det för avsnitt från säsong 3 som du hittat åt?
Det är i så fall inte helt solklart vilken dubbning som egentligen gjordes först - Cartoon Network lanserades väl i Europa hösten 1993, och enligt Mikael Roupé beställdes dubbningarna långt innan kanalen lanserades; därför är det inte helt otänkbart att det faktiskt är Cartoon Networks dubb (som dubbades växelvis av Sun Studio och av Eurotroll, då Sun inte själva hann med allt och därför valde att leja bort en del dubbningsuppdrag till Eurotroll) som gjordes först.
Men det är nog ändå mer sannolikt att TV3s dubb kom först. I så fall är min spontana gissning att Cartoon Network började förhandla med TV3 redan när kanalen lanserades i USA 1992, och att TV3 då inte hade hunnit dubba något från säsong 3 än. Det skulle också kunna förklara varför vissa avsnitt av bl.a. The Scooby-Doo Show och Familjen Flinta fått behålla TV3s dubb medan andra dubbats om - att Cartoon Network helt enkelt licensierade dubbningarna vid ett tidigt skede (runt 1992), och sedan inte brydde sig om att förhandla på nytt i takt med att TV3 dubbat fler avsnitt, utan då istället nydubbat återstående avsnitt.
TV3 har väl såvitt jag vet aldrig licensierat någon dubb från Cartoon Network/Turner/Time Warner, så de har förmodligen varken vetat om eller brytt sig om deras dubbningar av diverse serier.
Varför TV3 därefter 1997 dubbat säsong 3 av Scooby & Scrappy-Doo av Mediadubb International kan jag tänka mig tre troliga förklaringar på:
1. Det var bara ett fåtal avsnitt som dubbades 1991 - 1992, och TV3 nydubbade 1997 bara de avsnitt som inte dubbats tidigare; så att det för TV3s sändningar trots allt bara finns en dubb per avsnitt. Det enda avsnittet jag har inspelat från TV3s senare sändningar av serien är Snow Job Too Small / Hoedown Showdown / Tragic Magic, så om du inte har just det avsnittet från äldre TV3-sändningar så vi kan jämföra, så kan man ju inte vara säker på att hela säsongen faktiskt dubbades 1997.
2. Det var bara ett fåtal avsnitt som dubbades 1991 - 1992, och TV3 valde 1997 att nydubba alla avsnitt för att vara konsekvent.
3. TV3 tänkte 1997 inte på att det faktiskt finns en tidigare dubb, i och med att inslagen i Tecknade pärlor från Hanna-Barbera sannolikt dubbades som entimmesblock och inte som individuella serier. Då är det ju inte en självklarhet att man faktiskt tänkt på exakt vilka serier och avsnitt som dubbats som del av blocket, och om TV3 bara bevarat dessa som kompletta ljudband för hela Tecknade pärlor från Hanna-Barbera lär det ju vara en mardröm att lokalisera enskilda avsnitt av just Scooby & Scrappy-Doo.